Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: ons 12-05-30 20:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Ingår monteringsmaterial och växelriktare i de paketen? Det är en rätt stor post. Sedan är det trickigare med bidrag om du köper utom EU. Men all konkurrens är ju bra.
Mitt paket kostade nära 3000 i frakt inom landet, det slapp jag då jag körde och hämtade det själv.

Imorgon kommer min nya elmätare! :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: ons 12-05-30 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det var kompletta paket.
Nu hittar jag dem ju inte förstås :-(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tor 12-05-31 17:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Billigt, om de kommer fram i ett stycke och passerar under skatteverkets radar.

Min nya elmätare fungerar som jag önskar, fasoberoende. produktion och förbrukning på olika faser summeras ihop. Jag har till och med en knapp som kan bläddra mellan tre visningslägen, total in,total ut eller momentan effekt.

Momentan effektmätning verkar väldigt exakt. Prövade att tända en 60W lampa och då steg förbrukningen med 75W. Inte så konstigt då det visade sig att det var en 75 wattare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tor 12-05-31 19:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Min nya elmätare fungerar som jag önskar, fasoberoende. produktion och förbrukning på olika faser summeras ihop. Jag har till och med en knapp som kan bläddra mellan tre visningslägen, total in,total ut eller momentan effekt.

Momentan effektmätning verkar väldigt exakt. Prövade att tända en 60W lampa och då steg förbrukningen med 75W. Inte så konstigt då det visade sig att det var en 75 wattare.


Kul, jag är avundssjuk ;-) vad är det för märke/typ? Kanske kan hitta en manual på nätet om den.

Du fick säkert inte behålla den gamla?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tor 12-05-31 20:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
EDMI MK10, 2000-103, gjord i singapore.
En sån här http://www.infometric.se/pdf/PBMK10CTPLCC.pdf

Dagens solskörd 8.5 kWh mätt på växelriktaren, 2 kWh ut på nät. Verkar som att vi förbrukat det mesta av vår egen el. Hoppas inte växelriktaren är en glädjemätare. Det verkar lite misstänkt att vi förbrukat så mycket. Noggrannheten hos växelriktaren verkar vara i samma härad som elmätaren, då är det bara att njuta av 6.5 insparade kWh.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tor 12-05-31 21:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
2011 och 2010 hade vi 906 och 909 kWh förbrukning, nu (en och en halv timme kvar på maj) 763 kWh, dvs 140 kWh mindre mest tack vara solcellerna, trots att en del ha levererats tillbaka och blivit mätt som förbrukning. Solcellerna har levererat ca 185 kWh i maj om jag minns rätt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tor 12-06-07 08:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@gti: Du bör undersöka ersättningsmöjlighet för elcetrifikat, se http://bengts.blogg.viivilla.se/tag/elcertifikat/

Det kan ge ca 24? öre per kWh av det som solcellerna producerar, dvs både solelen du förbrukar direkt själv och det som levereras tillbaka till nätet. När jag först kolade detta verkar det inte lönsamt pga Svensk Kraftnät som sköter elcertifikaten enligt hemsidan tar ut 100kr + 7 öre per kWh och minimiavgift 200 kr per år men i bloggen skriverBengt i ett kommentar:

Citat:
Visserligen står det på SvK:s hemsida att det är en minimiavgift på 200 kr, men i praktiken hade de aldrig tagit ut den avgiften när jag frågade för något år sedan eller så eller så. Men man vet förstås inte hur det blir i framtiden. Det bästa vore om man tog bort denna minimiavgift.


Jag pratade med en kompris som arbetar för ett större elbolag och vi kanske kan delta i ett pilotprojekt med en fin webbansluten produktionsmätare just för att få automatisk ersättning för elcertifikat och slippa administrativ krångel med Svensk Kraftnät och deras ”Cesar”.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tor 12-06-07 19:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Detta låter mycket intressant. Kollar upp det när jag fått alla papper från Fortum.

Har levererat 35 kWh, köpt 40 kWh, sedan förra torsdagen. Produktionen ligger runt 65 kWh under samma tid.

En liten extrainkomst blir det ju faktiskt om certifikaten går att sälja utan för stora kostnader.

Hoppas inte det är alltför jobbigt att logga data till Cesar, eller ändå hellre, att det går att lösa automatiskt mha Fortums timmätningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: fre 12-08-03 00:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har vi -äntligen- fått vår mätare utbytt. Tur att det vara en så dålig sommar annars hade vi kanske gått back på solcellernas elproduktion med gamla mätaren.

Kul att kunna se momentanförbrukning av huset, och att se hur mkt el vi ger tillbaka till nätet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-08-13 17:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Med i ceacar från idag. Verkar dock som att kopplingen mellan svk och energimyndigheten inte funkar då jag inte har någon anläggning kopplad till ceasar. Utreder vidare.
Produktionsräkning från fortum idag.
sålt 3, 120 resp. 179 kWh i maj, juni juli. Bra då produktionen under samma månader varit, 79, 214 resp. 214 kWh.
Trevligt att för en gångs skull få moms tillbaka. Totalt 75 kr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: mån 12-08-13 19:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm, tänk om du kunde sälja din el till mig istället.. Jag kunde betala mer!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tis 12-08-14 18:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Funderade faktiskt på det häromdagen. Att bli elcertifikats leverantör till släkten. Tyvärr bygger systemet på 1 MWh stora bitar vilket gör den lösningen omöjlig. Jag behöver själv köpa ca 4 MWh el årligen, och av dom ska ca 13% vara certifikatel. = 0.52 MWh certifikat. Då det bara går att döda ett certifikat åt gången blir det väl lyxigt att döda min årliga levererade solcells-MWh-certifikat för att täcka kravet på ett drygt halvt.

Det är nämligen fullt tillåtet att själv köpa/göra sina certifikat i stället för att elbolaget gör det åt dig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: ons 12-08-15 10:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Med i ceacar från idag. Verkar dock som att kopplingen mellan svk och energimyndigheten inte funkar då jag inte har någon anläggning kopplad till ceasar. Utreder vidare.
Produktionsräkning från fortum idag.
sålt 3, 120 resp. 179 kWh i maj, juni juli. Bra då produktionen under samma månader varit, 79, 214 resp. 214 kWh.
Trevligt att för en gångs skull få moms tillbaka. Totalt 75 kr.


Grattis du får gärna berätta hur ceacar proceduren går/gick, har själv inte kommit så långt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tis 12-08-28 05:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Tyvärr(?) har jag varken windows eller Nordea, vilket i normala fall är väldigt skönt. Tyvärr behövs båda då det endast funkar med Nordeas e-leg på windows för att komma in på caesar. Undrar om myndigheter kan tvinga mig att använda windows? De hjälper gärna till med administrationen per telefon, men då kostar det 100kr per gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellfunderingar
InläggPostat: tis 12-08-28 07:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Tyvärr(?) har jag varken windows eller Nordea, vilket i normala fall är väldigt skönt. Tyvärr behövs båda då det endast funkar med Nordeas e-leg på windows för att komma in på caesar. Undrar om myndigheter kan tvinga mig att använda windows? De hjälper gärna till med administrationen per telefon, men då kostar det 100kr per gång.


:lol: Vilka j-a amatörer!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011