Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-08-28 19:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 14:51
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Hej!

Mekonomen har börjat att sälja en rengörings- och smörjningsprodukt för E85 motorer. På ett Saabforum fick jag följande svar:

"När det gäller pumphaverier på etanol-bensinblandningar så är dessa vanligen relaterade till korrosivt slitage och abrasivt slitage. Den tidigare främst vid högre etanolhalter, ex. E85 och den senare vid lägre halter ex. E20.

Något som "smörjer" gör alltså inte någon nytta, det som behövs är en korrosionsinhibitor, något som redan är tillsatt i bränslet"

Nu är jag främst inte orolig för bränslepumpen utam mer för ventilsäten, kan smörjningen fungera där? Eftersom jag bara har ett E85 program kan jag ju inte köra på bensin ibland och vill ju kunna "rensa" bränslesystemet ändå. Synpunkter?

www.redlineoil.se/sialcohol.html


Mvh

Thomas Alexanderson

_________________
9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
9-3 SS Aero VADÅ M3!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 20:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
jag känner inte als till produkten.

men kan tala om att STP & andra länge sålt spridar rengöring & spridas smörjning m.m. till bensinmotorer, nått som folk brukar köpa när bilen går dåligt.
(jag har aldrig hörtalas om att nån löst ett problem med en sånhär produkt)

såna här tilsatser ingår nämligen redan i bensinen, så det behövs inte.

min gissning är att den produkten du pratar om är verkningslös, som så mycke annat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 20:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Instämmer helt och hållet.

Förr i tiden när det fanns många bilar med K-jetronic så var det en del som ansåg att sådana kunde bli "beroende" av insprutningsrengöring. Men det var nog till stor del inbillning, en del kanske också berodde på konstigheter i bensinkvaliteten under 80-talet när raffinaderierna provade diverse nya processer och samlade erfarenhet av dem.
Många okunniga människor skilde inte heller på olika insprutningssystem utan trodde till 100 % på att insprutningsrengöring kunde lösa alla slags problem i vilket insprutningssystem som helst.

Om man får spridare igensatta av det här som brukar kallas "rosa klägg" så är det ju välkänt att det löser sig nästan omedelbart i ren bensin. Även om man bara kan "blandtanka" med t ex 50 % bensin, så räcker det bra för att lösa det rosa klägget. Troligen skulle det räcka med ännu mindre bensininblandning, låt säga 20-30 % i E85, och det bör ju även en bil som går "permanent" konverterad klara av om bara lambdaregleringen fungerar som den ska.

Insprutningsrengöring brukar i stort sett bestå av en del tyngre kolväten (ungefär samma sak som fotogen, lacknafta eller dieselolja) blandat med tensider (diskmedel). Man kan alltså säga att det är i stort sett identiskt med billiga lacknaftabaserade avfettningsmedel men säljs många gånger dyrare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 12:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Kan det vara idé att prova hälla lite lampolja i tanken?
27kr för en liter på ÖB, på flaskan stod det att det var extra ren parrafinolja.

Kör nu på ren BF95, ändå visar min "LongTerm fuel trim" lite över +8% Kanske det kan bero på igensatta spridare?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror knappast det hjälper. Paraffinolja är ju inte särskilt kemiskt aktiv, den löser knappast upp någon smuts som inte löser sig i bensin. Då skulle i så fall gammaldags lysfotogen eller aromathaltig lacknafta kanske vara bättre.

Det som sätts igen i spridarna är ju filtret vid bränsleintaget. Enda möjligheten att rengöra det är att suga tvättvätska bakvägen genom spridaren. När man inte vet vad smutsen består av är det ju inget större hopp om att man ska kunna sönderdela den så den tar sig genom filterduken.


Men, beträffande ditt värde på Long term fuel trim, håll ett öga på hur short term-värdet ändrar sig också. Om det varierar kraftigt beroende på driftförhållanden (olika motorbelastning, olika varvtal osv) så tyder det på något annat problem, kanske tjuvluft, smutsig LMM eller liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 07:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror som sagt också det är verkningslöst men Torbjörn om du fortfarande har problem med krånglande spridare har du nu ett bra försöksobjekt för att bevisa detta :)

Såg nu på produktens webbsida http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra ... si-alcohol att en drifttekniker hos ST1 raffinaderi verkar undra om det motverkar svamp och bakterietillväxt i E85 tankar som kommer i kontakt med syre och vatten!?

Jag har svårt att tänka mig att det finns många bakterier och svampar som tål E85, alkohol är ju ett kraftigt bakteriedödande medel i sig??

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 09:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här med bakterier i bränslet handlar ju vanligtvis om diesel. Mer fakta om det kan man läsa här:
http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Och när vi ändå är igång om bränsletillsatser kan vi ta den här om blyersättning också:
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Spara gärna länkarna på ”hyllan för överflödigt vetande”, men tillgängligt vid behov.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 15:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo om alger i diesel och ännu mera i RME har jag hört talas, men E85? Kanske en relativ kylig/fuktig nedgrävd tank med kan få problem ovanför bränslet ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 20:10 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
I Sverige får vi fin-soppa. Är det inte produkter för typ USA där man puttrar runt på 87 oktanig soppa mest hela tiden? Kan de vara bra om man far utomlands? En del länder har ju 87 oktanig fulsoppa i pumparna. Fast med 85% etanol i soppan så lär det vara mycket bättre kvalitet på bränslet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 23:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Vanligt missförstånd, det motsvarar 97-oktanig svensk bensin...
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 07:44 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Ahh, man lever och lär.

EDIT: Fast 10 högre blev det inte. PON är ju medelvärdet, så 87 oktan PON i USA motsvarar 91-93 oktan RON.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-24 14:22 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-24 13:49
Inlägg: 4
Nån som testat Redline o märkt nån skillnad?

Har läst på en del trimforum där dom säger att det verkligen funkar mot att får bort det svarta kladdet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011