anderso skrev:
Jag har monterat boxen vid ECU:n inne i kupen, sen går det en oskärmad kabel genom hela motorutrymmet till lambdasensorn så det kan ju vara ett problem. Det finns ett testläge på boxen som blinkar en led baserat på signalen från lambdan och den såg bra ut tycker jag men det är ju svårt att veta. Jag ska testa att koppla bort lambdan helt och hållet och köra manuellt istället, bra idé.
Var har du anslutit jord till Flexitune? All ström som passerar genom spridarna ska ju gå till jord via den ledningen, och om den strömmen orsakar spänningsfall så får man ju det överlagrat på lambdasondssignalen, och då finns det risk att Flexitune och/eller bilens styrsystem inte klarar av att mäta korrekt.
Det är lämpligt att jorda Flexitune till samma jordpunkt som motorstyrsystemet använder. Ofta är det en jordpunkt någonstans på motorblocket eller topplocket. Snåla inte med area på jordledningen (minst 1,5 mm²) och låt den så långt möjligt gå hopbuntad med ledningarna till spridarna.
Den oskärmade ledningen till lambdasonden kan det vara bra att försöka hålla borta från annat kablage, i synnerhet tändkablar, andra tänddelar och generator.