För att man ska slippa leta efter inlägget, gör jag en kopia här.
Feedback mottages tacksamt.
Teorin bakom kopplingen:Vid kallstart är NTC-motstånden hög-ohmiga, vilket innebär höga spänningsfall över motstånden.
Spänningspotentialen mellan transistorns Gate och Source (utgång) är nästan noll eller negativ (den elektriska potentialen på Gate är lägre än Source). Transistorn är strypt, och Motorns ECU ser både Kallstarts-NTC och motorns Temp-sensor. Kallstarten står då i Etanol-läge.
När motorn värms upp sjunker motståndet i NTC och spänningspotentialen i Source sjunker. Tillslut kommer Gate att vara tillräckligt hög för att transistorn ska börja öppna. Då kommer strömmen att smita förbi Kallstarts-NTC igenom transistorn och motor-ECU ser bara vanliga Temp-sensorn.
Om man använder matningen från ECU:n (vare sig det är 12v eller 5v) skulle kopplingen i princip fungera med en vanlig bipolär NPN-transistor. Jag vill dock varna för att bas-strömmen kan ställa till det för ECU:n (en Mosfet har en försumbar Gateström, bas-emitterströmmen kommer ge en högre spänning på Temp-sensorn än den ska ha) och rekommenderar en darlington-kopplad transistor.
Det här var ursprungliga designen, med en "vanlig" MOS-FET.
Om man väljer Ga-As mosfeten som kräver negativ gate-spänning för att strypa, och då kopplar man ändarna på potentiometern på var sin sida av ordinarie temp-sensor så funkar det utan extra 5v matning.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)