Då jag länge retat mig på Jet-mackarnas obefintliga skyltning av E85 priset här i Nyköping anmälde jag dem till Konsumentverket den 31 mars i år.
Citat:
Jag vill anmäla Bensinbolaget JET ,närmare adress se mailet nedan, för att de inte visar på något sätt vad E85 kostar. Detta har jag konstaterat på deras mackar i Nyköping, Norrköpingsvägen och Lennings väg. Jag har påtalat detta för JET i augusti förra året, se nedan citerade mail där de faktiskt hänvisar till det skyltade priset. Inte ens på pumpen visas vad priset är, se bifogad bild. Man måste alltså starta en tankning för att få veta vad priset är. Problemet har alltså inte åtgärdats på ett halvår. Jag tror inte detta kan vara lagligt.
Sent omsider den 9 maj fick jag svar från Konsumentverket som inte tyder på någon högre svansföring.
Citat:
Tack för ditt brev.
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet.
Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas ställning på marknaden, bl.a. genom att övervaka företagens marknadsföring och avtalsvillkor samt produkters säkerhet. Verket har även att bevaka att reglerna om distansavtal och prisinformation följs.
Anmälningar och synpunkter från allmänheten är mycket värdefulla och till stor hjälp i verkets tillsynsarbete. Din anmälan förs in i verkets ärendedata-bas och kan komma att läggas till grund för ett tillsynsärende. För ett effektivt utnyttjande av resurserna ingriper Konsumentverket/KO när det är till störst nytta för konsumentkollektivet.
Konsumentverkets ställning belyses även här.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5297#5297