Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-07-31 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ska försöka minska omfånget på diskussionen.

Citat:
Ändå kan du inte koppla detta till ngn besparingspotential.
Omvänt kan ju jag ifrågasätta Priusens landsvägseffektivitet...är bilen rätt växlad? Total utväxling på den?
Teslas siffror visar ju på mkt liten skillnad stad vs landsväg...hur förklarar du det?
Skulle ju enligt dig vara så fantastisk potential i bromsåtervinning i stan att den borde dra betydlig mindre där...


Jag antar att Toyota vet en del om bilar och därmed har lyckats hyfsat bra med optimeringen av Prius förbrukning även vid landsvägskörning. Men kom gärna med tester av bilar i liknande storleksklass som drar mindre än Prius vid landsvägskörning. Bensinbilar förstås. Dessutom så finns det andra hybridbilar att tillgå, ex Peugeot 3008 som uppvisar samma mönster.

OBS att jag inte hävdar att Prius inte går att optimera mer för landsvägskörning, det är trots allt en bil som är tänkt främst för stadskörning. Men eftersom den enligt testet jag länkade till inte drog speciellt mycket mer än den dieselbil som man jämförde med, sett till volym t.o.m, så känns det som att om ändå lyckats rätt bra.

När det gäller Teslan så är förklaringen enkel, bromsåtervinning är inte 100% effektiv. Varken i Teslan eller Volvos stadsbuss. Potential vs praktik. Och även en elmotor varierar i effektivitet beroende på varvtal, effektuttag. Sen har jag kanske inte hävdat att den borde dra betydligt mindre där, bara att en bil drar mindre vid stadskörning är väl rätt ok kan jag tycka. Volvo V60 T4F drar ca 70% mer enligt körcykeln så gillar man etanol borde man faktiskt tycka om hybridernas framfart. För nog måste väl någon av tillverkarna till slut göra en E85 kompatibel hybrid, kan man tycka.

Citat:
Verkligheten är att det är vansinne hur man normalt kör stadsbuss.


Det kan man tycka, och ändå vet jag många som kör betydligt värre en de flesta stadsbussar jag har färdats i. Max acceleration + panikinbromsning vid varenda rödljus. Det tror jag knappast våra biljournalister gör. Därav kanske de besparingar som kan uppvisas med hybridteknik, både av journalister med uppmätt förbrukning och enligt EPA/andra körcykler.

Citat:
Visst kan det finnas problem på produktionssidan för etanol, men vem jobbar med det när framtiden sägs vara hybrider och fortsatt dieseldrift?


Det är väl väldigt få som tror att diesel är ett framtidsbränsle, men det finns nog en hel del som menar på att alternativen inte ska subventioneras/stödjas utan de får stå på egna ben. Och då därmed fördröja alternativen. Av miljömässiga och politiska skäl tycker jag att det är fel, många håller med. Därav satsningar på ex elbilar, biobränsle:

http://green.autoblog.com/2012/07/26/do ... 1-million/

Sen är det väl i grund och botten så att priset bestämmer vad folk köper:

http://www.expressen.se/motor/biobransl ... erna-hojs/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-01 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag antar att Toyota vet en del om bilar och därmed har lyckats hyfsat bra med optimeringen av Prius förbrukning även vid landsvägskörning. Men kom gärna med tester av bilar i liknande storleksklass som drar mindre än Prius vid landsvägskörning. Bensinbilar förstås. Dessutom så finns det andra hybridbilar att tillgå, ex Peugeot 3008 som uppvisar samma mönster.

OBS att jag inte hävdar att Prius inte går att optimera mer för landsvägskörning, det är trots allt en bil som är tänkt främst för stadskörning. Men eftersom den enligt testet jag länkade till inte drog speciellt mycket mer än den dieselbil som man jämförde med, sett till volym t.o.m, så känns det som att om ändå lyckats rätt bra.

När det gäller Teslan så är förklaringen enkel, bromsåtervinning är inte 100% effektiv. Varken i Teslan eller Volvos stadsbuss. Potential vs praktik. Och även en elmotor varierar i effektivitet beroende på varvtal, effektuttag. Sen har jag kanske inte hävdat att den borde dra betydligt mindre där, bara att en bil drar mindre vid stadskörning är väl rätt ok kan jag tycka. Volvo V60 T4F drar ca 70% mer enligt körcykeln så gillar man etanol borde man faktiskt tycka om hybridernas framfart. För nog måste väl någon av tillverkarna till slut göra en E85 kompatibel hybrid, kan man tycka.


Jag tycker vi glömmer de där jämförelserna med landsvägsförbrukning, jag ser faktiskt inte kopplingen till hur effektiva bilarna är på att återvinna bromsenergi och ddärmed vilken vits det är med hybridisering.
Jag konstaterar att du inte lyckats förklara varför Peugot 3008 diesel drar så himla mkt i stan, samtidigt som du inte kan visa på någon busshybrid som är bättre eller ens förefaller ha bättre teknik eller optimering av hybridsystemet med avvseende på bromsåtervinning vid stadsbusskörning.
Sålänge ingen visar på bättre siffror än Volvos bussshybrid, max 30%, min 15%, så tar jag det för state of the art och menar att den reella besparingspotentialen i verkligheten ligger någonstans där.
Givetvis kan inte några system ha 100% verkningsgrad, men det ska heller aldrig räknas in i en praktisk besparingspotential. Man måste alltid räkna med en rimlig mängd förluster.
Jag menar att mkt tyder på att Volvos busshybrid ligger rätt nära vad som är en rimlig besparingspotential, dels pga att jag vet vilken teknik man använt (och vad den kostar), dels pga de många väldefinierade jämförelserna som visar på verkliga, helt jämförbara resultat.
Det kan man inte säga om Priustesterna, tyvärr.
Kanske den är liak bra, kanske bättre än Volvon, men med det underlag som vi har nu har man ingen aning helt enkelt utan du bygger allt på spekulationer om o jämförelser med samma bils landsvägsförbrukning.

Citat:
Det kan man tycka, och ändå vet jag många som kör betydligt värre en de flesta stadsbussar jag har färdats i. Max acceleration + panikinbromsning vid varenda rödljus. Det tror jag knappast våra biljournalister gör. Därav kanske de besparingar som kan uppvisas med hybridteknik, både av journalister med uppmätt förbrukning och enligt EPA/andra körcykler.


Då är ingenjörens och varje sunt förnuft tänkande människa att det är det beteendet som måste förändras, snarare än att pracka in teknik som kan återvinna sådant trams.
Beteendet påverkas förstås även av stadsplanering och liknande, tex dessa f-e vägbulor och liknande som faktiskt lockar fram blyfoten hos de flesta inkl mig själv.


Citat:
Det är väl väldigt få som tror att diesel är ett framtidsbränsle, men det finns nog en hel del som menar på att alternativen inte ska subventioneras/stödjas utan de får stå på egna ben. Och då därmed fördröja alternativen. Av miljömässiga och politiska skäl tycker jag att det är fel, många håller med. Därav satsningar på ex elbilar, biobränsle:


Tyvärr ligger den frågan utanför de flestas intressesfär, klimatförnekarna har gjort ett gott jobb i att få folk att tro att inget behöver göras och att olja nybildas hela tiden.
Satsningar på annat är kortsiktig biogas duggar det inte direkt tätt med tyvärr.
Desto mer på svindyra elbilar för skattepengar som myndigheter o greenwashers kan glassa i.


Citat:
Sen är det väl i grund och botten så att priset bestämmer vad folk köper:

Det är ju det jag säger, och då blir hybridtekniken snart omkörd av andra lösningar, precis som elbilen blev det när bensinen slog igenom på 1910-talet..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-01 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kontentan av ditt resonemang verkar vara att biljournalisters körstil ej överensstämmer med gemene mans. Och om det mot förmodan skulle vara så så måste vi ändra gemene mans beteende. Därför är Volvos tester som gäller. Och då egentligen 15% siffran främst, för stadsbussar = vansinnig körning. Därför bör man inte satsa vidare på hybridtekniken. Har jag fattat det rätt ?

Jag menar på att det är en utopi och därför tycker jag det är en bra ide att satsa vidare på hybridteknik, och förstås också pluginhybrider, elbilar, trådbussar och allt vad man kan tänka sig som gör att vi kan förbrukar mindre olja.

karlmb skrev:
Det är ju det jag säger, och då blir hybridtekniken snart omkörd av andra lösningar, precis som elbilen blev det när bensinen slog igenom på 1910-talet..


Ja men då har du väl ingenting att vara orolig över.

Angående hybrid + etanol så hänvisar jag till en annan tråd här:

viewtopic.php?f=13&t=6487

Citat:
First, fuel consumption has increased from about 45 mpg to 35 mpg for this time of year (late winter).


Runt 28% högre förbrukning på etanol alltså, inget att tala om. 0.67l/mil på E85, 20% mer effekt är rätt fina siffror. Och det med en Prius från 2003.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-25 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Range

Det här är faktiskt rätt intressant när vi jämför personbilar och stadsbussar:

Stadstrafik, AC av: 39 km/h, 16.9 mil
Landsväg/motorväg, AC på: 89 km/h, 11 mil
Hård start/stop, AC på: 10 km/h, 7.6 mil

Säger en hel del om varför det kan vara så att förtjänsterna med hybriddrift faktiskt kan vara större i % med en personbil. Och stadsbussar hör nog hemma i "hård start/stop" kategorin:

http://insyn.stockholm.se/trafik/docume ... ga%201.pdf

Varierar från 11 till 18 km/h i medelhastighet. 11 linjer ligger mellan 11 och 14 km/h i medelhastighet. OBS att detta förstås innebär att den potentiella förtjänsten är betydligt högre vid hård start/stop jämfört med "normal" stadstrafik. Men som sagt, potential är en sak..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-25 19:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här ser man förbrukningen hos olika Toyota hybrider. Bilar som körs av olika användare i olika delar av USA. När man klickar på Viev Individual Estemates, eller se inviduella uppskattningar av förbrukning genom att scrolling ner till en blå text där det står Show Details och klicka på den texten så kommer de olika bilägarnas siffror upp.
Man ser även procent av landsväg och stadstrafikanvändning hos vanliga bilister. Kan man geografi ser man hur mycket mer bilarna förbrukar i kallare delar av landet.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 3&id=32484
Tittar man på äldre bilars förbrukning så baseras förbrukningssiffrorna på många flera användare vilket gör noggrannheten större för resultaten. Toyota hävdar att 64% återladdningen av batteriet kommer från ström från generatorn vid inbromsningarna av hybridbilen Prius.
På Energimyndigheten i USA så kan man ändra mellan MPG och liter per 100 km genom att klicka på personalize knappen och därefter välja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-01-25 21:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
http://www.greencarcongress.com/2012/07/hyperbus-20120703.html

Citat:
This project will consist of three new Volvo plug-in hybrid buses running in traffic and charging for 5-8 minutes at each end of the #60 bus line.


Laddning sker via skenor på taket:

Bild

Citat:
Use of the Bůsbaar extends the all-electric range of the hybrid bus to a predicted 75% or more of the route.
..
The plug-in hybrid buses will use electricity as their primary power source and diesel for supplementary power. Energy consumption is estimated to be reduced by 60% and CO2 by 75% compared to conventional diesel buses.


Det här verkar vara en rätt trevlig lösning. Batteriet behöver inte överdimensioneras eftersom man laddar kontinuerligt under dagen och ändå når man stora besparingar i förbrukning, utsläpp. En kommentar var också att man eventuellt kan lägga extra laddstationer vid högt trafikerade (bussar, människor) hållplatser där bussarna kanske stannar lite längre för av/påstigning.


Nu behöver man inga hybridbussar längre när bussarna laddas på sex minuter för sextio minuters körning med drivning via hjulmotorer. Då går det även att köra linjetrafik på bara el för att inte tala om städers bussar som kunde bytas ut redan vid nästa beställning av bussar.
Fast inte i Stockholmstraktens norra delar fårstås, här såg Arriva till att vi fick utrangerade Hollänska dieselbussar med säkerhetsföreskrifter på Hollänska och utan säkerhetsbälten, å andra sidan kommer dom sällan vilket gör att man ofta slipper åka med dom, bra jobbat SL.
http://www.hybricon.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-01-26 08:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja hybricons buss verkar spännande:

Citat:
Den stora utmaningen med elfordon i norra Europa är att anpassa dem till vårt kalla klimat. Det gäller så väl funktion som komforten för passagerare och chaufför. Vi på Hybricon har lyckats ta fram tekniker som gör det möjligt att köra våra bussar även en mycket kall vinterdag.
Bussarna kommer att vara modulbyggda vilket underlättar underhållet av fordonen.
Fyrhjulsdrift på el-ledbussen för att säkerställa en hög framkomlighet på vintern.
Värmeåtervinningssystem av spillvärme för energieffektivisering.
Elektrisk stolsvärme på samtliga platser.
Bättre isolering och värme samt andra åtgärder för att höja komfort för både förare och passagerare.

En av de tekniska fördelarna är att drivsystemet består av endast två rörliga delar, drivhjulen, tack vare e-Tractions hjulmotorer som under 2013 sätts i produktion av Ziel Abegg i Tyskland.


4WD borde vara intressant, ex med tanke på de problem man har/haft med snö i Stockholmstrakten de senaste åren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-15 08:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2013/11 ... volvo.html

Citat:
Field test shows Volvo Buses’ plug-in hybrid reduces fuel consumption by 81% and energy consumption by 61%; 21 mpg
...
The 4-cylinder, 5-liter Volvo D5F diesel engine produces 215 bhp and is installed vertically. The conventional hybrid offers up to 37% fuel savings compared to a diesel version and 40-50% lower exhaust emissions. The plug-in versions have a larger battery pack, making it possible to drive up to 7 km using electricity only—about 70% of the route distance. The batteries are charged at the bus terminus via the Bůsbaar for between six and ten minutes.

Our performance results are even slightly better than we had anticipated. The plug-in hybrid consumes less than 11 litres of fuel for every 100 kilometres [21 mpgUS]. That’s 81% less fuel than the equivalent diesel bus consumes.


Med tanke på att vi har väldigt ren el i Sverige så blir det en enorm sänkning av utsläppen. Hade varit intressant att veta hur stort batteriet är, 70% av körsträckan är rätt mycket, lite större batteri bara så kunde man köra hela sträckan på el.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-15 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Varför krångla till det med extra stora miljöbelastande och tunga batterier när det för bussar i linjetrafik finns en utmärkt miljövänligare och resurseffektivare lösning genom att kombinera vanliga trådbussar och trådbussar med slidein laddning och ett mindre energilager för autonomi från trådledningen.

Bild

http://www.slidein.se/slide-in-koncepte ... -slide-in/

Citat:
SlideIn-principen

Att driva att fordon med elmotorer är lättare än med förbränningsmotorer. För samma vikt och volym är en elmotor flera gånger starkare än en förbränningsmotor. Det går t.ex. att få in långt över 100 hästkrafter eldrivning i utrymmet av en vanlig personbilsfälg.

Problemet är att få med sig energin. Ett elektriskt batteri rymmer bara 1/100-del av energin i en lika stor bensin- eller dieseltank. Även om en elmotor använder energin 2-3 gånger effektivare (större andel arbete, mindre värme) än en förbränningsmotor så får ändå den batteridrivna elbilen betydligt kortare räckvidd än den traditionella förbränningsmotordrivna bilen.

Allt detta gäller även bussar och lastbilar.

Det betyder att man behöver ”tanka” eldrivna fordon ofta. En dieselbuss använder 3-5 liter diesel per mil, motsvarande 30-50 kWh energiinnehåll. En batteridriven buss behöver bara 15-20 kWh elektricitet per mil eftersom elmotorerna är effektivare. Om bussen kör 20 mil om dagen drar den då minst 20×15 = 300 kWh elenergi på en dag! Skulle man ladda bussen från ett sådant uttag man har hemma, som ger ungeför 2 kW, så skulle det ta 150 timmar, dvs nästan en hel vecka! Dessutom skulle man behöva ha ett batteri som väger 5-10 ton!

För att slippa ladda så länge kan man ladda med högre effekt. För att slippa ha så stort och tungt batteri kan man ladda oftare. En bra lösning är att ha ett batteri som klarar 1 mils körning i stället för 20 mils, och att ladda med 100 kW i stället för 2 kW, även om det kräver väldigt speciella kontakter och uttag. Då kan man ladda vid varje ändhållplats i t.ex. 12 minuter och få med sig drygt 15 kWh. OM det är en mil till nästa ändhållplats så klarar man sig dit och kan sedan ladda igen. Ändå behöver man ha ett batteri som väger 300-500 kg, men det är ju betydligt mindre än 5-10 ton!

Att ladda elektrisk drivna fordon på detta sätt, dvs när man står stilla, kallas för PlugIn – laddning eftersom man ”pluggar in” sitt fordon till elnätet på samma sätt som när man laddar en bärbar dator eller mobiltelefon.

En ännu bättre lösning är att LADDA MEDAN MAN KÖR! Tänk dig att ett elfordon då och då kör på en sträcka där det på något sätt kan koppla in sig för laddning fast det rör sig. Då slipper man stanna för att ladda och kan samtidigt även ta energin för framdriften från samma inkoppling medan man kör. När den sträckan är slut får man gå över på batteridrift igen. Är bara ”laddsträckan” tillräckligt lång är batteriet fullladdat och redo för att driva fordonet en bit, i bästa fall till nästa laddsträcka.

Att koppla in sig till en kontaktledning i luften, som t.ex. trådbussar gör, kallar vi för ”SlideIn”-laddning. Slide betyder ju ”glida” på engelska och det är just vad man gör – glider längs en elektrisk laddningsanslutning, i trådbussfallet två trådar i luften. SlideIn skall alltså tolkas som laddning i rörelse jämfört med PlugIn som är laddning vid stillastående.




Video här: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... -sig-sjalv

Citat:
Ny elbuss laddar sig själv
EU-projekt I dag börjar en ny typ av elbuss att köra i Landskrona. En buss som kan ladda upp sig själv medan den kör och därmed kan köra även utanför trådnätet. Om projektet går bra kan det bli fler bussar av den här typen i Landskrona i framtiden.

Landskrona har haft eldrivna bussar i tio år men nu har man fått en ny buss som inte bara behöver köras på de gator där det finns kontaktledningar.

Den så kallade slide in-driften innebär att bussens batterier laddas upp när den körs på gator med kontaktledningar i luften. Därefter kan bussen sedan köra vidare på andra sträckor med enbart batteridrift.

– Jag har testat den här nu ett antal gånger och det verkar fungera riktigt bra, säger Jan-Erik Karlsson, busschaufför och utbildare på Skånetrafiken.

Unikt projekt
Den nya bussen ingår i ett projekt som kostar ungefär 15 miljoner kronor där cirka hälften finansieras av EU-pengar. Andra samarbetspartners är till exempel Lunds universitet och enligt projektkoordinator Lars Karlsson är projektet helt unikt.

– Det är unikt såtillvida att det inte finns någon motsvarande lösning någon annanstans i världen vad vi känner till. Och Landskrona är ju lämpligt eftersom det finns en befintlig infrastruktur här, säger Lars Karlsson.

Kan bli fler bussar
Projektet ska pågå fram till slutet av 2015 och då ska det också vara utvärderat. Om det faller väl ut finns det en stor chans att det kan bli fler bussar av den här typen i Landskrona i framtiden och även i andra städer ute i Europa.

– Åtminstone där det finns trådbussnät och det finns det ju på många håll i Europa och jag kan tänka mig att det är en stor del av skälet till att EU är intresserade. Men tekniken går att applicera på andra system också, säger projektkoordinator Lars Karlsson.

Johan Hermansson

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-15 15:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vad menar du med extra stora miljöbelastande och tunga batterier ?

Som jag ser det så borde detta vara väldigt effektivt miljömässigt med hänsyn till batteriet. Betydligt bättre än i en normal elbil eftersom körsträckan är känd och väldigt kort samtidigt som dieselförbrukningen som ersätts är hög. Toyota Prius har ett batteri på 4.4 kWh och klarar upp till 2 mil. Här pratar vi om 7 km vilket skulle motsvara ett batteri på under 2 kWh om det handlade om en elbil. För en sådan bil kan man nog i princip ignorera utsläpp vid batteritillverkning om den körs under de förutsättningar som gäller här. Detsamma bör gälla bussen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-15 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Vad menar du med extra stora miljöbelastande och tunga batterier ?

Som jag ser det så borde detta vara väldigt effektivt miljömässigt med hänsyn till batteriet. Betydligt bättre än i en normal elbil eftersom körsträckan är känd och väldigt kort samtidigt som dieselförbrukningen som ersätts är hög. Toyota Prius har ett batteri på 4.4 kWh och klarar upp till 2 mil. Här pratar vi om 7 km vilket skulle motsvara ett batteri på under 2 kWh om det handlade om en elbil. För en sådan bil kan man nog i princip ignorera utsläpp vid batteritillverkning om den körs under de förutsättningar som gäller här. Detsamma bör gälla bussen.


:?: Detta trodde jag var allmänt känt, även av dig, Laban...:
Citat:
Problemet är att få med sig energin. Ett elektriskt batteri rymmer bara 1/100-del av energin i en lika stor bensin- eller dieseltank. Även om en elmotor använder energin 2-3 gånger effektivare (större andel arbete, mindre värme) än en förbränningsmotor så får ändå den batteridrivna elbilen betydligt kortare räckvidd än den traditionella förbränningsmotordrivna bilen.

Slipper man ta med sig energin utan kan tappa av den utefter vägen så blir det givetvis en bättre prestanda, lägre pris på fordonet etc etc

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-15 20:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är allmänt känt, men frågan är mycket billigare fordonet blir, sett i relation till vad tråden kostar att bygga ut, underhåll. Samt det estetiska problemet.

Återigen, detta måste vara i princip optimalt för pluginhybriddrift, eller ren eldrift för den delen. Korta turer, laddning mellan varje tur, t.o.m potentiellt batteribyten, medger ett väldigt litet batteri i förhållande till den totala sträcka som körs samt den mängd energi som sparas. En Leaf klarar 15 mil på el, även om vi antar att det är 10 mil i genomsnitt så är det 14x mer än vad Volvos buss klarar. Följdaktligen också ett 14x mindre batteri relativt sett. Det bör alltså vara så att utsläppen vid tillverkning av batteriet kan sägas vara obetydliga i detta sammanhang.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-15 21:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
SlideIn lanseras som en nyhet i Sverige, men tycks ha funnits utomlands i sedan länge.
Jag hittade en sju år gammal film från Rom:
http://www.youtube.com/watch?v=kSxTniqh_EQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-16 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 693833.ece

Citat:
En stadsbuss drar 4,5 liter diesel per mil, och går 7 000 mil om året. Bränslekostnaden för 31 500 liter blir 350 000 kronor. Enligt Volvos beräkningar spar laddhybriden 60 procent av detta rakt av, samtidigt som man får betala elpris för 20 procent av energin. Bara bränslebesparingen blir 210 000 kronor om året. Tillkommer gör minskade servicekostnader, eftersom förbränningsmotorn går ganska lite. På fem år har man sparat betydligt mer än en miljon, vilket är en rimlig merkostnad för en laddhybrid i produktion.


Man sparar in kostnaden på 5 år, jämfört med 7 år för hybriden. Vi kan alltså direkt glömma hybriden, inte bara miljömässigt utan även kostnadsmässigt. Och detta var med Volvos beräkning på 60% lägre förbrukning, deras tester visade istället hela 81%. Det blir 283 000 kronor/år och man sparar då in extrakostnaden inom 3.5 år.

Citat:
Det som skiljer, förutom mjukvara som styr alla processerna, är ett större batteri på 15 kWh (mot 5 kWh i den vanliga hybridbussen) och laddanordningen på taket. Samt att elmotorn är lite starkare, 150 kW och 1 200 Nm i vridmoment, mot 120 kW och 800 Nm.


15 kWh batteri i ett fordon som körs 7000 mil/år varav ca 5000 av dessa mil går på el. Och det i ett fordon som normalt sett förbrukar 4.5 liter diesel/mil.

Citat:
Sex minuter. Så lång tid tar det att trycka tillräckligt med energi i batteripaketet för att bussen ska kunna köra sju kilometer på ren el. Laddning­en sker med 100 kW via strömavtagare på taket.


Man laddar 10 kWh (- förluster vid laddning) på 6 minuter. De extra 5 kWh används väl som vanligt som buffert för att batteriet ska hålla längre, slippa laddas fullt. Det betyder i alla fall att bussen drar just under 15 kWh/mil, jämfört med 4.5 liter diesel/mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-01 07:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vi diskuterade trådlös laddning i "Snabbladdning i Holland" tråden:

http://www.wired.com/autopia/2013/08/in ... ged-buses/

Citat:
Though the route is about 15 miles, the buses will be able to use batteries about a third the size of what you’d find in an electric car — far smaller and lighter than what a conventionally charged electric bus would require. With a 6.7-inch gap between the road and the bus, there’s 85 percent charging efficiency at 100 kW from the road to the bus.

The charge plates under the road generally take up only between 5 and 15 percent of the total route, and remain switched off until an induction-capable bus approaches. If the test goes well, 10 more buses will go online in the near future.

The application of inductive charging on buses makes perfect sense as they travel the same routes, day after day. Installing charging plates under the routes is far less daunting than electrifying the whole transit network. Plus, because of public transit’s fixed routes, engineers can ensure that buses get a proper charge every trip without a need to stop and recharge.

Induction charging is already powering buses in Utah and in Germany. Buses in Torino, Italy have used induction since 2003, and routes in Utrecht, the Netherlands got induction back in 2010.


Ändå är jag faktiskt lite tveksam, fast det beror förstås på vad vägen kostar att bygga samt underhålla. Den typen av körning som är lämplig att göra med denna teknik är också den som är mest lämplig allmänt för pluginhybrid/eldrift. Se exemplet ovan med Volvos laddhybrid som endast har ett batteri på 15 kWh och som ersätter 5000 mils körning/år * 4.5l diesel/mil. Det gör att det nog i många fall blir svårt att räkna hem detta, tror jag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011