Citat:
Jag antar att Toyota vet en del om bilar och därmed har lyckats hyfsat bra med optimeringen av Prius förbrukning även vid landsvägskörning. Men kom gärna med tester av bilar i liknande storleksklass som drar mindre än Prius vid landsvägskörning. Bensinbilar förstås. Dessutom så finns det andra hybridbilar att tillgå, ex Peugeot 3008 som uppvisar samma mönster.
OBS att jag inte hävdar att Prius inte går att optimera mer för landsvägskörning, det är trots allt en bil som är tänkt främst för stadskörning. Men eftersom den enligt testet jag länkade till inte drog speciellt mycket mer än den dieselbil som man jämförde med, sett till volym t.o.m, så känns det som att om ändå lyckats rätt bra.
När det gäller Teslan så är förklaringen enkel, bromsåtervinning är inte 100% effektiv. Varken i Teslan eller Volvos stadsbuss. Potential vs praktik. Och även en elmotor varierar i effektivitet beroende på varvtal, effektuttag. Sen har jag kanske inte hävdat att den borde dra betydligt mindre där, bara att en bil drar mindre vid stadskörning är väl rätt ok kan jag tycka. Volvo V60 T4F drar ca 70% mer enligt körcykeln så gillar man etanol borde man faktiskt tycka om hybridernas framfart. För nog måste väl någon av tillverkarna till slut göra en E85 kompatibel hybrid, kan man tycka.
Jag tycker vi glömmer de där jämförelserna med landsvägsförbrukning, jag ser faktiskt inte kopplingen till hur effektiva bilarna är på att återvinna bromsenergi och ddärmed vilken vits det är med hybridisering.
Jag konstaterar att du inte lyckats förklara varför Peugot 3008 diesel drar så himla mkt i stan, samtidigt som du inte kan visa på någon busshybrid som är bättre eller ens förefaller ha bättre teknik eller optimering av hybridsystemet med avvseende på bromsåtervinning vid stadsbusskörning.
Sålänge ingen visar på bättre siffror än Volvos bussshybrid, max 30%, min 15%, så tar jag det för state of the art och menar att den reella besparingspotentialen i verkligheten ligger någonstans där.
Givetvis kan inte några system ha 100% verkningsgrad, men det ska heller aldrig räknas in i en praktisk besparingspotential. Man måste alltid räkna med en rimlig mängd förluster.
Jag menar att mkt tyder på att Volvos busshybrid ligger rätt nära vad som är en rimlig besparingspotential, dels pga att jag vet vilken teknik man använt (och vad den kostar), dels pga de många väldefinierade jämförelserna som visar på verkliga, helt jämförbara resultat.
Det kan man inte säga om Priustesterna, tyvärr.
Kanske den är liak bra, kanske bättre än Volvon, men med det underlag som vi har nu har man ingen aning helt enkelt utan du bygger allt på spekulationer om o jämförelser med samma bils landsvägsförbrukning.
Citat:
Det kan man tycka, och ändå vet jag många som kör betydligt värre en de flesta stadsbussar jag har färdats i. Max acceleration + panikinbromsning vid varenda rödljus. Det tror jag knappast våra biljournalister gör. Därav kanske de besparingar som kan uppvisas med hybridteknik, både av journalister med uppmätt förbrukning och enligt EPA/andra körcykler.
Då är ingenjörens och varje sunt förnuft tänkande människa att det är det beteendet som måste förändras, snarare än att pracka in teknik som kan återvinna sådant trams.
Beteendet påverkas förstås även av stadsplanering och liknande, tex dessa f-e vägbulor och liknande som faktiskt lockar fram blyfoten hos de flesta inkl mig själv.
Citat:
Det är väl väldigt få som tror att diesel är ett framtidsbränsle, men det finns nog en hel del som menar på att alternativen inte ska subventioneras/stödjas utan de får stå på egna ben. Och då därmed fördröja alternativen. Av miljömässiga och politiska skäl tycker jag att det är fel, många håller med. Därav satsningar på ex elbilar, biobränsle:
Tyvärr ligger den frågan utanför de flestas intressesfär, klimatförnekarna har gjort ett gott jobb i att få folk att tro att inget behöver göras och att olja nybildas hela tiden.
Satsningar på annat är kortsiktig biogas duggar det inte direkt tätt med tyvärr.
Desto mer på svindyra elbilar för skattepengar som myndigheter o greenwashers kan glassa i.
Citat:
Sen är det väl i grund och botten så att priset bestämmer vad folk köper:
Det är ju det jag säger, och då blir hybridtekniken snart omkörd av andra lösningar, precis som elbilen blev det när bensinen slog igenom på 1910-talet..