Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-02-15 15:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ska du köpa en?

Jag tror du behöver minst Komfort / Instyle utrustningen i så fall, i standardutförande finns det i motsats till Volt/Ampera ingen (el)värme när man kör elektrisk om nu inte specen klimatanpassas för svenska marknaden.


Ja rimligtvis måste det finnas värme när man kör endast på el så det borde finnas i standardutförande på den svenska marknaden. Problemet är att jag vill ha Xenon men ingen navigator men tyvärr så verkar man behöva gå upp till business får att få Xenon. Och får då betala för navigator o annat lull-lull också. Ska jag köpa en, hmm, kanske :-) Jag är i valet och kvalet över om jag ska gå på Zoe eller liknande som pendlingsbil, samtidigt så är Outlandern stor och säker, bra familjebil. Köra omkring med Zoe'n i dåligt väder, 1dm snö på vägen osv känns betydligt osäkrare än en Outlander. Och jag är rädd om mina barn :-)

Och det känns också tveksamt att köpa en ny bil och inte kunna köra den i alla lägen ens vid den dagliga pendlingen. Måste jag ta ex Santa Fe'n när/om jag åker till fjällen en gång vart 4:e år så bryr jag mig mindre, dvs, om jag köper en ren elbil.

Citat:
De gör att Outlander är ca 30.000 billigare i inköp men om du inte kan ladda den på jobbet kommer den vinsten att ätas upp av bensinförbrukningen på ”hemvägen” inom ca 4 år.

En annan skillnad som kan vara värdefull att veta är att GM Volt/Opel Ampera ger 8 år/16.000 mil garanti på batteriet och Misubishi Outlander 5 år/10.000 mil.

/Aryan


Ja kan jag inte köra på helt på el vid den dagliga pendlingen så känns det inte så intressant. Så det återstår att se hur man kommer att göra i Luleå när den här typen av bilar blir lite vanligare. 5 års garanti, hmm, jag hade nog gärna sett något i stil med GM's 8 år om jag ska vara helt ärlig. Men ett alternativ är förstås att köra vidare med gamla bettan (Santa Fe) några år till och då ha betydligt mer att välja på :-)

@Aryan: var läste du att den har 5 år/10 000 mils garanti på batteriet ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-25 19:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Som nämndes i en annan tråd här så har Mitsubishi haft problem med batterierna i Outlandern, det visade sig vara ett tillverkningsfel orsakat av en screening (kontroll ?) av batteriet som ledde till kontaminering av cellen.

http://green.autoblog.com/2013/04/25/mi ... l-comments

Kanske dags att kräva lite bättre tester av deras batteritillverkare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 12:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
@Aryan: var läste du att den har 5 år/10 000 mils garanti på batteriet ?


Vet inte var jag fick det ifrån, jag ser nu att de ger 8 års garanti upp till 15000 mil på bilen, det bör väll även inkludera batteriet?

Med sin tvåliters bensinmotor och ett läge då bensinmotorn kan automatiskt ladda upp batteriet när den står parkerad har de missat två finnesser som inte borde kostat mycket att implementera.

1. flexifuel motor, det hade gjort billigare och miljövänligare i drift

2. 230V uttag på bilen. Den har redan kraftiga invertrar för de 2x 60 kW elmotorerna batteribuffer. Med 230 (och 400V?) uttag skulle bilen även bli ett super bra rullande elverk eller UPS (avbrottsfri kraft) med enorm reservkapacitet, tack vara stort batteribuffer och tyst motor medavgasrening.
Perfekt vid elavbrott i ett hus eller när man har en stuga utan el.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 13:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vet inte var jag fick det ifrån, jag ser nu att de ger 8 års garanti upp till 15000 mil på bilen, det bör väll även inkludera batteriet?


Ja det verkar rimligt och det står i broschyren för laddhybriden att det är 8 år, 15 000 mil så jag skulle bli förvånad om något annat gäller.

Citat:
1. flexifuel motor, det hade gjort billigare och miljövänligare i drift

2. 230V uttag på bilen. Den har redan kraftiga invertrar för de 2x 60 kW elmotorerna batteribuffer. Med 230 (och 400V?) uttag skulle bilen även bli ett super bra rullande elverk eller UPS (avbrottsfri kraft) med enorm reservkapacitet, tack vara stort batteribuffer och tyst motor medavgasrening.
Perfekt vid elavbrott i ett hus eller när man har en stuga utan el.


Ja det skulle inte skada. Jag har som jag nämnde i tråden om elbilspriser skickat en fråga till försäljaren på Mitsubishi angående etanol.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Svar från Mitsubishi:

Tyvärr är inte etanol något Mitsubishi satsar på i dagsläget.
Jag vet bara att den här tekniken med plug-in-hybriderna är det som står för framtidens bilar hos Mitsubishi. Och i dagsläget är det i kombination med bensin.
Men om det är bensin, diesel, etanol eller något annat i framtiden, det är ingenting vi nu vet (i alla fall på min nivå J)
Etanolbilar såldes ju som smör när det fanns starka incitament från Staten, men före och efter det är inte efterfrågan alls lika hög. Etanolbilar är ju dyrare att serva eftersom detta skall göras vid 1000 mil (mot 2000 mil för våra bensinvarianter) och så drar de flesta modeller mer med etanol…


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 18:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Mitsubishi åf? skrev:
Tyvärr är inte etanol något Mitsubishi satsar på i dagsläget.
Jag vet bara att den här tekniken med plug-in-hybriderna är det som står för framtidens bilar hos Mitsubishi. Och i dagsläget är det i kombination med bensin.
Men om det är bensin, diesel, etanol eller något annat i framtiden, det är ingenting vi nu vet (i alla fall på min nivå J)
Etanolbilar såldes ju som smör när det fanns starka incitament från Staten, men före och efter det är inte efterfrågan alls lika hög. Etanolbilar är ju dyrare att serva eftersom detta skall göras vid 1000 mil (mot 2000 mil för våra bensinvarianter) och så drar de flesta modeller mer med etanol.


Hade inte väntat mig ett annat svar, Toyota PR mannen reagerade likanande når jag frågade om Prius etanol och plugin laddning på bilmässa i 2008.

"Vi vill inte förvirra folk med en sladd denna bil ska användas och kännas som vilken bil som helst …" etc
"Etanol är inte bra det skadar motorer …" etc

Att vi måste bort från oljeberoendet eller miljöproblem är inte så viktigt för tillverkarna. Jag undrar vad en outlander plugin drar i bensin när batteriet är slut, energiförbrukningen skulle i varje fall inte öka med E85. De Prius som körst med E85 har fått lägre energiförbrukning och högre effekt. En fördel är då också den stora startmotorn och att motorn körs så att den snabbt kommer up i arbetstemperatur vilket är extra viktigt för att ha låg förbrukning på E85.

Vad gäller oljebyten. I en laddhybrid skulle det dröja länge innan man kört 1000 mil på motorn eftersom man bör väll anta att bilen mer än 50% av tiden körs på el och då kommer nog det tidsbestämda bytesintervall före ändå. Dessutom är tätare oljebyten ingen generell regel för flexifuelblar. Många flexifuelmotorer har samma oljebytesinteval som vid bensinutförande, vi som kör konverterat gör inte heller det, och oljan håller sig finare än med bensin. I de fall där täta oljebyten förskrivs är det troligtvis som säkerhetsmarginal för att tilverkarna är rädda för blister som mest kör korta streckor med mycket tomgång och att motorerna inte körs varma (på vinter) iom att etanol gör att det dröjer lite längre för motorn att komma upp i temperatur så att för mycket vatten kan samlas i oljan. Dessutom ger extra byten extra kling i kassan av märkesverkstäderna.

I en pluginhybrid finns inte risken att bilen körs många korta sträckor med kall motor. För det första lär de flesta korta stadstrafiks körningar gå på el, och för det andra belastas förbränningsmotorn tillräckligt av generatorn så att den snabbt kan komma upp i arbetstemperatur.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 06:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Att vi måste bort från oljeberoendet eller miljöproblem är inte så viktigt för tillverkarna.


Fast

Citat:
Etanolbilar såldes ju som smör när det fanns starka incitament från Staten, men före och efter det är inte efterfrågan alls lika hög.


indikerar väl snarare att det är folket som generellt sett inte bryr sig om oljeberoendet eller miljön. Eller inte bryr sig, men ingen vill betala för det om inte andra också gör det.

Citat:
Jag undrar vad en outlander plugin drar i bensin när batteriet är slut, energiförbrukningen skulle i varje fall inte öka med E85. De Prius som körst med E85 har fått lägre energiförbrukning och högre effekt. En fördel är då också den stora startmotorn och att motorn körs så att den snabbt kommer up i arbetstemperatur vilket är extra viktigt för att ha låg förbrukning på E85.


Enligt den Holländska broschyren (http://www.myoutlanderphev.com/forum/vi ... .php?p=242) så ska den dra 0.54 l/mil i hybridläge. Det kan man nog inte räkna med i verkligheten. Men iofs, kan man köra en Ampera på 0.4-0.5 l/mil (EPA = 0.62l/mil) så är det nog fullt möjligt att köra Outlandern på 0.54. Vanliga Outlandern med 2 liters bensinmotor, CVT, drar 0.59 vid landsvägskörning, 0.82 i stadskörning enligt spec. Det är inte orimligt att tro att laddhybriden då faktiskt drar mindre än 0.59 vid stadskörning på samma sätt som de flesta andra s.k fullhybrider. Så det går kanske att komma fram till 0.54, på pappret i alla fall. Jag skulle vara väldigt nöjd om den drog <= 0.7l/milen i hybriddrift vid normal landsvägskörning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 11:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Går det att köra Lexus RX450 på 7,3 l/ 100 km som är en större och tyngre bil så borde Outlander alla gånger klara sig på 7 l / 100 km.
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 450h-12893


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Outlander borde också med sitt betydligt större batteri kunna ta hand om mer bromsenergi. Och RX 450'n har en stor V6:a jämfört med en 2.0l fyra för Outlandern. Så jag håller med, den bör utan problem klara sig på 0.7 eller en bit under t.o.m


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 13:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Ja vanliga RX 350 med fyrhjulsdrift klarar sig på 9 l / 100 km på motorväg med något förhöjd hastighet och 7,3 l /100 km om man klarar att köra bara nittio kmh på sommaren. Och den har en motor på 3,5 liter som är mycket starkare bensinmotor än hybriden, men hemma drar den 1 l till 1,1 l/ 100 km och det är där man kör mest.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 16:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Outlander borde också med sitt betydligt större batteri kunna ta hand om mer bromsenergi


Har för mig att jag läste om detta i vi bilägare eller något liknande för ett par år sedan. Bromsregenerering ger i princip ingenting i verkligheten. Men det ger stort utslag i förbrukningstesterna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 16:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
Bromsregenerering ger i princip ingenting i verkligheten. Men det ger stort utslag i förbrukningstesterna.


Fast det skulle väl då vara svårt att förklara hur en hybrid kan dra mindre vid stadskörning än på landsvägen. Ex

http://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/ ... rius.shtml

Jämför med ex en Corolla

http://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/ ... olla.shtml

Jetta TDI:

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... s&id=32717

Så dieseln som inte har samma problem vid dellast som bensinbilen har ingen större hjälp av det vid stadskörning.

Så, om det nu är elmotorn som gör att Prius är så effektiv i stadskörning så kommer förstås frågan, var får den sin energi ifrån om inte från inbromsning ? Det verkar inte troligt att den tas från bensinmotorn endast för de har trots allt lyckats rätt bra med förbrukningen även vid landsvägskörning.

Hur mycket man kan återvinna beror förstås på batteri mm, men för Volt verkar det vara:

Citat:
GM used the Environmental Protection Agency's City Driving Cycle Federal Test Procedure (FTP) to rate the Volt's All Electric Range (AER). The maximum regenerative deceleration achieved during these tests was 0.315g, at which point the efficiency of the regenerative braking system was just under 75 percent. As the car slows down, the efficiency drops rapidly below 0.1g, at which point you're increasingly reliant on the friction brakes.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 22:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
gt-i skrev:
Citat:
Outlander borde också med sitt betydligt större batteri kunna ta hand om mer bromsenergi


Har för mig att jag läste om detta i vi bilägare eller något liknande för ett par år sedan. Bromsregenerering ger i princip ingenting i verkligheten. Men det ger stort utslag i förbrukningstesterna.

Du blandar inte ihop detta med Stop-and-Go, när motorn stänger av sig när man stannar vid rödljus och liknande?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-10-09 17:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Enligt Toyota får Prius 64 % av sin laddning av batteriet från regenerering från fartminskning i snitt.
Så här kan det se ut.
http://www.vassfamily.net/ToyotaPrius/C ... index.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-10-09 18:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Du blandar inte ihop detta med Stop-and-Go, när motorn stänger av sig när man stannar vid rödljus
och liknande?

jo det gör jag, sorry.

att en hybrid har bättre bränsleekonomi beror troligen dels på bromsregenerering men även på atkins-cykeln istället för Otto-cykeln. atkins är snålare men betydligt tråkigare karaktär, nästan inget vridmoment. det är ju inget problem om du har en stark elmotor som hjälper till. sen är frågan om någon annan än Toyota använder atkins?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011