Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-02-24 23:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Hej gubbz and tjejs!

Jag och några vänner har tänkt testa köra med Etanol nu, kan tänka mig att detta blir en tjatig tråd men hitta ingen tråd för mer okunniga inom motorområdet.

Vi har tänkt göra detta ordentligt med allt vad din innebär men det får inte bli för dyrt.

Finns det någon nybörjar guide på hur man konverterar en bensin bil till Etanol, vad som behövs bytas och vilka risker det finns att köra på Etanol?

Dom fordon vi tänkt konvertera är:
Volvo 850 GL/GLT
Saab 9000 CD
Opel Omega V6:a

Har försökt få svar inom våra egna märkesforum med mycket dålig respons att ens tänka köra med Etanol.

Så snälla visa lite respekt för en newbie och förklara gärna så en newbie kan förstå.

Tack i förhand!

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 10:27 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Hej gubbz and tjejs!

Jag och några vänner har tänkt testa köra med Etanol nu, kan tänka mig att detta blir en tjatig tråd men hitta ingen tråd för mer okunniga inom motorområdet.

Vi har tänkt göra detta ordentligt med allt vad din innebär men det får inte bli för dyrt.

Finns det någon nybörjar guide på hur man konverterar en bensin bil till Etanol, vad som behövs bytas och vilka risker det finns att köra på Etanol?

Dom fordon vi tänkt konvertera är:
Volvo 850 GL/GLT
Saab 9000 CD
Opel Omega V6:a

Har försökt få svar inom våra egna märkesforum med mycket dålig respons att ens tänka köra med Etanol.

Så snälla visa lite respekt för en newbie och förklara gärna så en newbie kan förstå.

Tack i förhand!



Skriv gärna ut årsmodeller på fordonen.

Vad gäller konverteringen så kan jag iaf svara för din 9000. Om modellen är MY94 och senare så har den Trionic 5 vilket gör att väldigt många hemmafixare kan programmera om din styrbox helt vilket är den absolut bästa lösningen oavsett fordon. Då får du rätt bränslemängd, tändkurvor, ev laddkurvor, kallstartsegenskaper etc. När jag brukar göra detta så tar jag oftast mindre betalt än vad en uppsättning begagnade större spridare skulle ha kostat :lol:

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 11:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Hej gubbz and tjejs!

Jag och några vänner har tänkt testa köra med Etanol nu, kan tänka mig att detta blir en tjatig tråd men hitta ingen tråd för mer okunniga inom motorområdet.

Vi har tänkt göra detta ordentligt med allt vad din innebär men det får inte bli för dyrt.

Finns det någon nybörjar guide på hur man konverterar en bensin bil till Etanol, vad som behövs bytas och vilka risker det finns att köra på Etanol?

Dom fordon vi tänkt konvertera är:
Volvo 850 GL/GLT
Saab 9000 CD
Opel Omega V6:a

Har försökt få svar inom våra egna märkesforum med mycket dålig respons att ens tänka köra med Etanol.

Så snälla visa lite respekt för en newbie och förklara gärna så en newbie kan förstå.

Tack i förhand!



Skriv gärna ut årsmodeller på fordonen.

Vad gäller konverteringen så kan jag iaf svara för din 9000. Om modellen är MY94 och senare så har den Trionic 5 vilket gör att väldigt många hemmafixare kan programmera om din styrbox helt vilket är den absolut bästa lösningen oavsett fordon. Då får du rätt bränslemängd, tändkurvor, ev laddkurvor, kallstartsegenskaper etc. När jag brukar göra detta så tar jag oftast mindre betalt än vad en uppsättning begagnade större spridare skulle ha kostat :lol:


OK

Årsmodellerna på bilarna är:
Saab 9000 1989
Volvo 850 gl 1994
Volvo 850 GLT 1992
Opel omega V6 1996

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 12:04 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Hej gubbz and tjejs!

Jag och några vänner har tänkt testa köra med Etanol nu, kan tänka mig att detta blir en tjatig tråd men hitta ingen tråd för mer okunniga inom motorområdet.

Vi har tänkt göra detta ordentligt med allt vad din innebär men det får inte bli för dyrt.

Finns det någon nybörjar guide på hur man konverterar en bensin bil till Etanol, vad som behövs bytas och vilka risker det finns att köra på Etanol?

Dom fordon vi tänkt konvertera är:
Volvo 850 GL/GLT
Saab 9000 CD
Opel Omega V6:a

Har försökt få svar inom våra egna märkesforum med mycket dålig respons att ens tänka köra med Etanol.

Så snälla visa lite respekt för en newbie och förklara gärna så en newbie kan förstå.

Tack i förhand!



Skriv gärna ut årsmodeller på fordonen.

Vad gäller konverteringen så kan jag iaf svara för din 9000. Om modellen är MY94 och senare så har den Trionic 5 vilket gör att väldigt många hemmafixare kan programmera om din styrbox helt vilket är den absolut bästa lösningen oavsett fordon. Då får du rätt bränslemängd, tändkurvor, ev laddkurvor, kallstartsegenskaper etc. När jag brukar göra detta så tar jag oftast mindre betalt än vad en uppsättning begagnade större spridare skulle ha kostat :lol:


OK

Årsmodellerna på bilarna är:
Saab 9000 1989
Volvo 850 gl 1994
Volvo 850 GLT 1992
Opel omega V6 1996



Vilken motor har du i 9000?

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 12:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För att ta det från början, Echonator har inget fel i det han säger, så finns det i princip fyra olika metoder att konvertera en motor.
1. Sätt i en reglerbar bränsletrycksregulator.
2. Byt ut spridarna till andra som flödar mer.
3. Montera en "Piggyback", en elektronisk dosa som förlänger insprutningspulsen.
4. Mappa om styrdatorn.

Dom två första är lite omständiga om man av någon anledning tvingas köra på bensin i något tillfälle. Dessutom har dom ingen köldstartfunktion. Nya spridare kan bli dyrt. Det beror på vad och hur man lyckas få tag i några.

En piggyback är i flera fall väldigt enkel att montera. Det finns filmer på YouTube där både barn och blondiner monterar en piggyback. Naturligtvis för att framhålla att det är enkelt. Övriga tankar och funderingar är upp till betraktaren. Prismässigt finns dom från under tusenlappen och uppåt ett par tusen. Det beror på vad man väljer. Dom flesta piggyback har, vad jag vet, en inbyggd köldstartfunktion. Det finns ett tjogtal olika att välja på. Inklusive några byggsatser/halvfabrikat.

Mappa om styrdatorn anses vara det exklusivaste och av flera det bästa alternativet, men kan bli dyrt. (Echonator får själv berätta för dig vad han erbjuder och vill ha. Det kan ni ju ta utanför det här inlägget via PM eller annat)

Sedan kan man naturligtvis göra kombinationer av dom här fyra, men det är lite överkurs i nuläget.

Vill man inte konvertera så finns det en annan metod, blandtankning. Det går till så att man börjar med en så gott som tom tank. Där fyller man i kanske 15 liter E85 och fortsätter upp till fullt med bensin. Nästa tankning fyller man i 20 liter E85 och resten bensin. Så håller man på så och ökar i steg tills man märker att bilen påverkas, lite sämre gasrespons, startar inte på första försöket eller att motorlampan tänds. Detta är ofarliga symptom om det inte blir långvarigt. När man har tankat och ökat inblandningen i steg har man också skrivit körjournal, eller sparat kvittona, så att man har koll på blandningsprocenten. Om dom här störningarna skulle uppträda så tankar man bara i några liter bensin så att man kommer ner i den tidigare blandningen då bilen gick bra.

Hur mycket man kan blandtanka är svårt att säga för alla bilar är individer (som vi människor). Några klarar 100 % E85 utan konvertering, medan det stora flertalet klarar en lägre inblandning. Så gott som alla moderna bilar med elektroniskt styrd insprutning klarar en viss del E85.

Styrdatorn är ju "dresserad" att alltid hålla Lambda 1. För att kunna göra det måste den ju ha en spännvidd på reglerområdet. Det är där som blandningsprocenten passar in.

En annan viktig sak när det gäller etanol som bränsle är att etanolen vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften, än vad bensin vill ha. Därför skall man se till att luftförvärmningen i bilen fungerar som det var tänkt från början. Av detta förstår man också att så kallade öppna sportluftfilter inte är någon hit ihop med etanol. Detta är en viktig faktor i bränsleekonomin.

Mer om allt detta hittar du i trådarna på forumet. Men ställ frågor ändå. Om man inte frågar får man aldrig veta!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 12:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Hej gubbz and tjejs!

Jag och några vänner har tänkt testa köra med Etanol nu, kan tänka mig att detta blir en tjatig tråd men hitta ingen tråd för mer okunniga inom motorområdet.

Vi har tänkt göra detta ordentligt med allt vad din innebär men det får inte bli för dyrt.

Finns det någon nybörjar guide på hur man konverterar en bensin bil till Etanol, vad som behövs bytas och vilka risker det finns att köra på Etanol?

Dom fordon vi tänkt konvertera är:
Volvo 850 GL/GLT
Saab 9000 CD
Opel Omega V6:a

Har försökt få svar inom våra egna märkesforum med mycket dålig respons att ens tänka köra med Etanol.

Så snälla visa lite respekt för en newbie och förklara gärna så en newbie kan förstå.

Tack i förhand!



Skriv gärna ut årsmodeller på fordonen.

Vad gäller konverteringen så kan jag iaf svara för din 9000. Om modellen är MY94 och senare så har den Trionic 5 vilket gör att väldigt många hemmafixare kan programmera om din styrbox helt vilket är den absolut bästa lösningen oavsett fordon. Då får du rätt bränslemängd, tändkurvor, ev laddkurvor, kallstartsegenskaper etc. När jag brukar göra detta så tar jag oftast mindre betalt än vad en uppsättning begagnade större spridare skulle ha kostat :lol:


OK

Årsmodellerna på bilarna är:
Saab 9000 1989
Volvo 850 gl 1994
Volvo 850 GLT 1992
Opel omega V6 1996



Vilken motor har du i 9000?


Vet inte vad betekningen är men den ligger på 140 hk.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 12:55 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Sen skall man inte glömma att ställa tändningen ordentligt vid etanolkonvertering. Att inte justera tändningen är ju som supa sig ordentligt plakat på nån exklusiv sort....det låter fint men du blir inte mer full än på en flaska explorer.

Ska man dra nytta av etanolen så är det högra komp, mekaniskt eller genom överladdning samt vassare tändning som gäller.


I vilket fall som helst så bör du kolla vilka spridare du har i respektive bil för att se hur de står sig på E85 innan de bottnar. På en 4 cyl motor så anser JAG att det går ca 150 cc/min per 100hk på E85 men då ligger man väldigt nära till hands att det bottnar vi fullast.
Så även om man konverterar med ställbar BTR, Piggyback eller genom mappad styrbox så måste spridarna orka 37-40% mer flöde.

Skulle jag rekommendera dig något så satsa på en mappning. Vet inte vilka som fixar dina motorstyr idag, men det finns ju en hel drös firmor. Kostar nog mellan 1500kr och 3000kr beroende på hos vem du gör det. Alternativ 2 är ett piggyback som ligger i samma prisintervall, men börjar lite lägre. Nackdelen här är att du inte får några optimerade tändinställningar. Fördelen är att du kan flytta konverteringskitet mellan olika bilar och att du faktiskt kan tanka bensin om man vill, samt att de flesta har en ganska skaplig kallstartsfunktion.

Vill man gå lite mer budget så skulle jag satsa på större spridare (brukar oftast gå att hitta för några hundra för 4st) och i sista hand en ställbar BTR. För dessa lösningar behövs en extra kallstartslösning för att klara den kalla halvan av året.


Sen som nyfiken tar upp så är det bra med lite värme i luften, och i de fall du har en stressfläkt så är det problemet löst av sig själv. Och har du av någon anledning ett öppet sportluftfilter på bilen så sätt dit original pronto!!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 13:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
Sen skall man inte glömma att ställa tändningen ordentligt vid etanolkonvertering. Att inte justera tändningen är ju som supa sig ordentligt plakat på nån exklusiv sort....det låter fint men du blir inte mer full än på en flaska explorer.

Ska man dra nytta av etanolen så är det högra komp, mekaniskt eller genom överladdning samt vassare tändning som gäller.


I vilket fall som helst så bör du kolla vilka spridare du har i respektive bil för att se hur de står sig på E85 innan de bottnar. På en 4 cyl motor så anser JAG att det går ca 150 cc/min per 100hk på E85 men då ligger man väldigt nära till hands att det bottnar vi fullast.
Så även om man konverterar med ställbar BTR, Piggyback eller genom mappad styrbox så måste spridarna orka 37-40% mer flöde.

Skulle jag rekommendera dig något så satsa på en mappning. Vet inte vilka som fixar dina motorstyr idag, men det finns ju en hel drös firmor. Kostar nog mellan 1500kr och 3000kr beroende på hos vem du gör det. Alternativ 2 är ett piggyback som ligger i samma prisintervall, men börjar lite lägre. Nackdelen här är att du inte får några optimerade tändinställningar. Fördelen är att du kan flytta konverteringskitet mellan olika bilar och att du faktiskt kan tanka bensin om man vill, samt att de flesta har en ganska skaplig kallstartsfunktion.

Vill man gå lite mer budget så skulle jag satsa på större spridare (brukar oftast gå att hitta för några hundra för 4st) och i sista hand en ställbar BTR. För dessa lösningar behövs en extra kallstartslösning för att klara den kalla halvan av året.


Sen som nyfiken tar upp så är det bra med lite värme i luften, och i de fall du har en stressfläkt så är det problemet löst av sig själv. Och har du av någon anledning ett öppet sportluftfilter på bilen så sätt dit original pronto!!


Hmm okej, när det gäller byte av spridare om vi nu pratar om Volvo 850 GLTn och Saab 9000 CD.. Vart kan man få tag i sådana?

Vilken av alla dessa konverteringskit är bäst i längden?
Vill göra detta ordentligt för att slippa eventuella problem i framtiden därför låter detta med att höja bränsletrycket med andra spridare intressant än att lita på en databox.

Jag såg på tvn för några år sedan när dom skulle testa etanol i en bensin bil men på dom lät det mer som ett komplicerat jobb då dom var tvungen att förstärka andra delar i insprutningssystemet.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 13:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Större spridare (sådana som flödar mer) kan man hitta på skroten från motsvarande turbovarianter, t.ex Volvon.
Det pålitligaste i längden är ommappning eller byte av styrbox. Då kan man även optimera tändningen, men det gäller att veta hur den ska optimeras så det är lite överkurs.
Det finns även eftermarknadssystem, men det blir rätt dyrt.

Förstärka? Det är nog propaganda, normalt sett fungerar dessa bilar bra utan de ovan nämnda åtgärderna, precis som de flesta andra bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 14:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
karlmb skrev:
Större spridare (sådana som flödar mer) kan man hitta på skroten från motsvarande turbovarianter, t.ex Volvon.
Det pålitligaste i längden är ommappning eller byte av styrbox. Då kan man även optimera tändningen, men det gäller att veta hur den ska optimeras så det är lite överkurs.
Det finns även eftermarknadssystem, men det blir rätt dyrt.

Förstärka? Det är nog propaganda, normalt sett fungerar dessa bilar bra utan de ovan nämnda åtgärderna, precis som de flesta andra bilar.


Okej, lite info om sånna där databoxar?

Hitta en länk, något att satsa på?

Länken till produkten

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 15:27 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
karlmb skrev:
Större spridare (sådana som flödar mer) kan man hitta på skroten från motsvarande turbovarianter, t.ex Volvon.
Det pålitligaste i längden är ommappning eller byte av styrbox. Då kan man även optimera tändningen, men det gäller att veta hur den ska optimeras så det är lite överkurs.
Det finns även eftermarknadssystem, men det blir rätt dyrt.

Förstärka? Det är nog propaganda, normalt sett fungerar dessa bilar bra utan de ovan nämnda åtgärderna, precis som de flesta andra bilar.


Okej, lite info om sånna där databoxar?

Hitta en länk, något att satsa på?

Länken till produkten



Det karlmb syftar till är att byta mjukvara i bilens egen databox.

Flexitune, E85FFV AutoFlex etc är så kallade piggybacks där du kopplar in dig på bilens ordinarie system. Så när databoxen i bilen säger att nu skall spridaren spruta in 1,00 så går den signalen via den extra boxen som då säger till spridaren att den skall spruta tex 1,35 (35% mer).

http://www.tankaetanol.nu/


Citat:
Vill göra detta ordentligt för att slippa eventuella problem i framtiden därför låter detta med att höja bränsletrycket med andra spridare intressant än att lita på en databox.


Inte för att låta alltför modern nu, men det är faktiskt "säkrare" att använda sig av en piggyback eller en "chippad" databox.

Kolla vilka spridare som sitter på din GLT och Saaben så kan vi nog hjälpa dig att hitta lämpliga ersättare.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 15:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Din länk fungerade inte, men med lite "magisk handpåläggning" framgår det att du hade hittat till Flexitune. Det är en piggyback, en svensk konstruktion som säljs i byggsats. Om jag har förstått det rätt, finns det (minst) två modeller att välja på. Det krävs alltså att man är lite händig med lödkolv och har lite kännedom om elektronikkomponenter. (Inte så märkvärdigt svårt. Det framgår i bygganvisningen vad som gäller)
Vilken som passar till just dina bilar vågar jag inte svara på, men vi skickar frågan vidare till övriga debattörer här på forumet så får du säkert veta mer.
Ett litet tips om vilka motortyper du har i dina bilar. Flera reservdelstillbehörsfirmor har en funktion på sina hemsidor där man kan få veta allt om sin bil som man inte visste förut. Dom är alltså direktkopplade till Bilregistret. Man loggar in med registreringsnumret och får en liten faktaruta direkt till svar. Två firmor som jag vet på rak arm, som har den här funktionen är Mekonomen och Skruvat. Det finns säkert flera andra som har detsamma, men som jag inte kommer på just nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 16:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag var oklar, jag menade att det finns piggyback av enkel modell specillet framtagna för etanolkonvertering, och sedan finns det standalone-boxar som brukar användas för mer avancerad trimmning och slutligen finns det en variant av det sistnämnda där man behåller bilens originalbox vilket ju kan vara nödvändigt om an vill ha kvar alla kodningar ihop med immobilizer o larm etc.
Exempel på den första är Flexitune som jag själv använt i 2 generationer med mkt bra resultat,
exempel på de två sista är Civinco, som har rätt humana priser iaf.
Passar dock inte alla bilar som t.ex mina Mercedes o Smartprojekt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 16:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
MODELLINFO

Fabrikat: VOLVO
Modell: 850 Serie
Typ: 2.5 20V
Årsmodell: 1992
TYPINFO
Motor: B5254S
kW: 125

Fabrikat: SAAB
Modell: 9000
Typ: 2.0 16 (Kat)
Årsmodell: 1989
TYPINFO
Motor: B202I
kW: 96

Det hitta jag på Mekonomens hemsida (hoppas de är till någon hjälp). Har tänkt och börja med att prova med en sån där piggyback på Volvo 850in och Saaben. Detta är ju mer av ett experiment för att se om den kommer klara hela våren och sommaren på bara etanol. Då många blir irriterade av att bara ta upp att man kan köra på etanol och folk säger att de är livsfarligt och så kanske man tjänar några kronor på att köra grönt.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 17:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här är en lista med konverteringskit typ de flesta är alltså piggyback kit
viewtopic.php?f=10&t=6352

Volvon har en 5 cyl motor? Det är ganska ovanligt med 5 cyl kit (men de finns) men ofta kan man använda ett 4-cyl kit och använda en av utgångarna till två (högohmiga) spridare.

I övrigt kan det vara en bra ide att byta bränslefilter efter konverteringen och 10 tankar E85 eftersom E85 kan lösa upp avlagringar i bränslesystemet (tank mm) som kan sätta igen filtret. Om bensinslangar ser gamla / torra ut kan det vara en bra ide att byta dessa eftersom de kommer snabt bli ännu hårdare. E85 är snällare mot gummi än bensin så de nya slangerna kommer att hålla bättre än om du körde på bensin. Undvik dock slangar av märket ILO som säljs hos Mekonomen, Biltema m.fl. de får spricker efter något år oavsett bränsle, Gates och Trelleborg (t ex hos OK) är bra bränsleslangar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011