Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 21:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 17:54 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Till din 9000 kan du nog ta dessa spridare 0280 155 002 som sitter på Saab 9000 2.3i 89-92, om du nu tänker använda dig av spridarbyte

Dessa är 30,1 % större och lambdaregleringen borde ordna resten.


Ska du byta bränsleslangar så satsa på ordentliga från Hydroscand som är framtagna och klassade både för bensin och E85....både in och utvändigt!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 20:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
Till din 9000 kan du nog ta dessa spridare 0280 155 002 som sitter på Saab 9000 2.3i 89-92, om du nu tänker använda dig av spridarbyte

Dessa är 30,1 % större och lambdaregleringen borde ordna resten.


Ska du byta bränsleslangar så satsa på ordentliga från Hydroscand som är framtagna och klassade både för bensin och E85....både in och utvändigt!


Okej tack!

Försökt hitta spridare till 850in med men hittar inget om det.

Hitta en bild på spridare som sitter på min motormodell:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=PRL830&post_id=23746007

Bild

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 21:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här får du en tabell att kolla igenom. Den kanske inte ger så mycket för den tar upp säkert flera tusen modeller, många är gamla och utgångna. Men om du hittar några exempel som du vill ha data på, så finns dom säkert i tabellen. I det avseendet kan tabellen vara användbar.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Det framgår ganska kortfattat i vilken bilmodell dom sitter, därför har tabellen en brist i dom uppgifterna. En önsketanke vore en sorts korsregister eller sökfunktion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 22:37 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Till din 9000 kan du nog ta dessa spridare 0280 155 002 som sitter på Saab 9000 2.3i 89-92, om du nu tänker använda dig av spridarbyte

Dessa är 30,1 % större och lambdaregleringen borde ordna resten.


Ska du byta bränsleslangar så satsa på ordentliga från Hydroscand som är framtagna och klassade både för bensin och E85....både in och utvändigt!


Okej tack!

Försökt hitta spridare till 850in med men hittar inget om det.

Hitta en bild på spridare som sitter på min motormodell:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=PRL830&post_id=23746007

Bild


Dom där rackarna flödar 315 cc/min och det vid 3,9 bar (någon får rätt mig ang bränsletrycket) och det gör att du behöver en uppsättning som flödar 357 - 380 cc/min vid 3 bar. Saabs röda turbospridare 0280150431 flödar 352 cc/min vid 3 bar och borde räcka och dessa finns det gott om = billiga. Volvos gröna R-spridare ger nästan 50% mer sås än dina original så de blir kanske lite för stora. Annars skulle Saabs svarta med blå rand (9135120) funka som sitter på Saab 9000 2.3T årsm 1993, endast den årsmodellen och motoralternativ. Dessa flödar 42% mer än dina original och skulle passa riktigt bra, men tyvärr är väl dessa lite mer ovanliga.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 22:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Till din 9000 kan du nog ta dessa spridare 0280 155 002 som sitter på Saab 9000 2.3i 89-92, om du nu tänker använda dig av spridarbyte

Dessa är 30,1 % större och lambdaregleringen borde ordna resten.


Ska du byta bränsleslangar så satsa på ordentliga från Hydroscand som är framtagna och klassade både för bensin och E85....både in och utvändigt!


Okej tack!

Försökt hitta spridare till 850in med men hittar inget om det.

Hitta en bild på spridare som sitter på min motormodell:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=PRL830&post_id=23746007

Bild


Dom där rackarna flödar 315 cc/min och det vid 3,9 bar (någon får rätt mig ang bränsletrycket) och det gör att du behöver en uppsättning som flödar 357 - 380 cc/min vid 3 bar. Saabs röda turbospridare 0280150431 flödar 352 cc/min vid 3 bar och borde räcka och dessa finns det gott om = billiga. Volvos gröna R-spridare ger nästan 50% mer sås än dina original så de blir kanske lite för stora. Annars skulle Saabs svarta med blå rand (9135120) funka som sitter på Saab 9000 2.3T årsm 1993, endast den årsmodellen och motoralternativ. Dessa flödar 42% mer än dina original och skulle passa riktigt bra, men tyvärr är väl dessa lite mer ovanliga.


Men funkar Saabs spridare rakt på 850?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 23:05 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Men funkar Saabs spridare rakt på 850?



Jajamensan, det är samma storlek vad gäller längd och samma kontakt.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 23:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Men funkar Saabs spridare rakt på 850?



Jajamensan, det är samma storlek vad gäller längd och samma kontakt.


Så med andra ord behöver jag bara byta slangar(vilket jag kolla idag, dom såg inte så dåliga ut iaf på 850in) och spridare sen kan jag köra på 100% etanol?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-02-25 23:45 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Men funkar Saabs spridare rakt på 850?



Jajamensan, det är samma storlek vad gäller längd och samma kontakt.


Så med andra ord behöver jag bara byta slangar(vilket jag kolla idag, dom såg inte så dåliga ut iaf på 850in) och spridare sen kan jag köra på 100% etanol?



Slangarna behöver du inte byta såvida de inte går sönder eller är på gång att gå sönder. Så får du tag i lämpliga spridare så är det bara montera och sen köra på 100% E85/E75. Tänk på att du lär behöva bygga ett kallstartsmotstånd nu på vintern om du vill kunna starta problemfritt

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-02-26 00:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Men funkar Saabs spridare rakt på 850?



Jajamensan, det är samma storlek vad gäller längd och samma kontakt.


Så med andra ord behöver jag bara byta slangar(vilket jag kolla idag, dom såg inte så dåliga ut iaf på 850in) och spridare sen kan jag köra på 100% etanol?



Slangarna behöver du inte byta såvida de inte går sönder eller är på gång att gå sönder. Så får du tag i lämpliga spridare så är det bara montera och sen köra på 100% E85/E75. Tänk på att du lär behöva bygga ett kallstartsmotstånd nu på vintern om du vill kunna starta problemfritt


Okej några idéer hur?:P

Gör det något om det är ca 5 liter bensin kvar i tanken innan man börja tanka e85?

De är vad som är kvar i tanken, kör inte dagligen just nu med 850in då den har servats. Orkar inte ta ner hela tanken o tömma all bensin.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-02-26 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är inga problem, fulsoppan tar snart slut.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-02-26 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här är en skiss för ett kallstartmotstånd. Ohmvärde och effekt kan bl.a bero på den nuvarande tempgivaren. Läs mer om detta under rubriken Kallstarter här på forumet.

Bild

En lätt beskrivning av funktionen: På bilden fungerar tempgivaren som det är från början i bilen, d.v.s signalen går direkt till styrdatorn eftersom knappen är i ett slutet läge. Motståndet sitter där men påverkar inte eftersom strömmen alltid tar den lättaste vägen, genom knappen i detta fallet.
Öppnar du knappen så tvingas strömmen genom motståndet som då har "fördubblat" tempgivarens värde och styrdatorn "tror" att det är 30° kallare och fetar på bränslet under dom startsekunderna som du håller inne knappen. (Håll inte för länge! Risk för nersurning)

När du monterar trycknappen för detta så tänk på att den skall sitta till vänster om ratten i instrumentpanelen eftersom du håller i startnyckeln med höger hand. Och välj gärna en återfjädrande knapp som är lite avpassad för att kunna manövreras med handskar på händerna. Det är ju iskalla vintermornar som den här knappen blir aktuell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-02-26 20:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
nyfiken skrev:
Här är en skiss för ett kallstartmotstånd. Ohmvärde och effekt kan bl.a bero på den nuvarande tempgivaren. Läs mer om detta under rubriken Kallstarter här på forumet.

Bild

En lätt beskrivning av funktionen: På bilden fungerar tempgivaren som det är från början i bilen, d.v.s signalen går direkt till styrdatorn eftersom knappen är i ett slutet läge. Motståndet sitter där men påverkar inte eftersom strömmen alltid tar den lättaste vägen, genom knappen i detta fallet.
Öppnar du knappen så tvingas strömmen genom motståndet som då har "fördubblat" tempgivarens värde och styrdatorn "tror" att det är 30° kallare och fetar på bränslet under dom startsekunderna som du håller inne knappen. (Håll inte för länge! Risk för nersurning)

När du monterar trycknappen för detta så tänk på att den skall sitta till vänster om ratten i instrumentpanelen eftersom du håller i startnyckeln med höger hand. Och välj gärna en återfjädrande knapp som är lite avpassad för att kunna manövreras med handskar på händerna. Det är ju iskalla vintermornar som den här knappen blir aktuell.


Tack!:)

Har beställt hem spridare nu från Saab 9000 (röda)..

Är det svårt att byta spridare?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-02-26 23:06 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Tack!:)

Har beställt hem spridare nu från Saab 9000 (röda)..

Är det svårt att byta spridare?



Allt är relativt, men klarar man att byta tändstift så klarar man att byta spridare :wink:

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-02-27 01:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Tack!:)

Har beställt hem spridare nu från Saab 9000 (röda)..

Är det svårt att byta spridare?



Allt är relativt, men klarar man att byta tändstift så klarar man att byta spridare :wink:


Ok hitta hayness boken och borde klara av det annars borde jag inte ens använda verktyg. :lol:

Men hur mycket bränsleförbrukning får man räkna med?

Räknade ut för 2 månader sen hur mycket Volvon drar på bensin.
Den ligger på ca 0.80 på landsväg och 0.95 stadskörning, ska räkna ut på saaben med innan jag konverterar den men den ligger nog i takt med volvon.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-02-27 10:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Tag dom värdena du har för bensin. Multiplicera dom med 1,3. Då får du fram ett teoretiskt värde. Men det är mycket svävande. Det beror på t.ex tändningsdelarnas kondition, luftförvärmningen, om du använder motorvärmare etc. etc. Det är alltså väldigt svårt att säga i förväg. Men tag detta 1,3 som ett riktvärde. När du sedan har konverterat motorn kan du jämföra och se hur det stämmer.

Detta 1,3 använder du också om du vill göra kostnadsberäkning. Tag det aktuella E85-priset, multiplicera det med 1,3. Så länge du ligger under det aktuella bensinpriset är det vinst att köra på E85.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011