Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-11-26 07:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-06-09 08:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 21:36
Inlägg: 9
Ort: Haninge / Stockholm
Vi gjorde ett test 2008 till följd av dom uppgifter som cirkulerat i media gällande att sprit (E85) skulle vara frätande på packningar till skillnad från bensin (BF95)

Två glasburkar fylldes med nya packningar, både gummi, kork och papp, bensinslangar och diverse tätningsgummin och O-ringar. Vi fyllde burkarna med exakt likadana "delar" men den ena burken fylldes med blyfri 95 bensin och den andra med E85 som är en blandning med 85% etanol och resten andra kemikalier, bland annat bensin.
Dom frätskador som återfanns efter bara en vecka hos delarna i bensinburken återfanns inte överhuvudtaget hos delarna i E85. Kan tilläggas att burkarna fortfarande finns kvar och att delarna som ligger i E85 nu (5 år senare) fortfarande är i bättre skick än dom som låg en vecka i BF95.

Slutsats: Motorjournalister i hela norden har skrivit om E85 som fräter sönder slangar och packningar i motorerna. Med tanke på oljebolagens tidigare kända metoder och ekonomi för att utföra dessa metoder, hot, mutor och utpressning av alla de slag så kan man lätt förutsätta att detta ligger till grund för den felaktigt journalistiska skadebeskrivningen av E85, en beskrivning som våra oberoende tester visar stämmer bättre på bensin än på spriten.

Vidare så visar våra tester att det kan bli dyrt att hoppa mellan bensin och etanol då följande sker:



1) Detta händer när du tankar bensin i din bil första gången:

Bensinen är starkt frätande, direkt när bensinen kommer i kontakt med gummi (slangar, ventiltätningar mm) så påbörjas en kemisk reaktion.
Bensinen fräter på materialet och efter ett tag bildas bensinavlagringar. Bensinavlagringarna består till största delen av en fet hinna som till stor del skyddar slangar och andra gummin från vidare frätskador.

2) Detta händer när du tankar etanol i en bil som tidigare körts på bensin:

Bensinavlagringarna som bildats av frätande bensin "tvättas bort" av etanolen då dessa avlagringar till stor del består av fett som etanolen (spriten) löser.
Vanligtvis är detta ingen fara men i vissa fall kan avlagringarna från bensinen vara det enda som hindrar dom annars torrspruckna slangarna från att läcka.

3) Om du nu upprepar steg 1 och steg 2 med din bil (FFV-bil) så kan du räkna ut att det i slutänden kommer att bli en väldigt dyr affär.


Slutgiltig slutsats: Tanka E85 - Det är billigare när du kör och det förlänger livslängden på slitdelar i motorn av flera skäl, ett av dom är att etanolen är ett kallare bränsle som leder till mindre värmeutveckling, ett annat är att etanolen inte fräter sönder gummin som däremot bensin gör. Har du en turbo bil eller en bil med hög kompression så kan du dessutom utvinna betydligt mer effekt med E85 än med bensin. Listan kan göras lång med fördelar - Nackdelarna är fabricerade av vilsna (eller mutade) journalister, tyvärr...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-13 10:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Mkt intressant, även om det var länge sedan jag slutade oroa mig för saken.
Bra jobbat!!
Har ni även några bilder så kunde vi kanske göra en snygg rapport och lägga upp på etanol.nu hemsidan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-13 14:40 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Jo detta är för dom som hängt med ett tag i etanolsvängen någon direkt nyhet där även för egen del var många år sedan man känner sig betydligt tryggare där vid etanolpumpen,,, gjorde med en rad olika mer eller mindre vetenskapliga liknande korrosion tester.
Där i dom flesta fall med var till klar etanolens fördel... Synd man bara inte dokumenterade det hela.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-13 15:24 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
carnageman skrev:
Bensinavlagringarna som bildats av frätande bensin "tvättas bort" av etanolen då dessa avlagringar till stor del består av fett som etanolen (spriten) löser.


möjligt att jag sparkar åt fel håll men det måste vara korrekt...
inte helt rätt att etanol löser smörjfett, det upptäcker man om man häller vanlig 2 taktsolja i E85 då det blir ett lager fett på botten,
vilket ställer till problem i flottörventilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-06-14 07:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
Etanolmolekylen har fettlösande egenskaper tackvare att ena änden på den är dipol och den andra är "neutral". Men molekylen är för liten för att vara en effektiv fettlösare. Jämför med propanol, som är riktigt bra på att lösa fett...

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-15 11:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Ett mycket bra bevis för att etanolen inte har riktigt perfekta fettlösande egenskaper är hur dåligt det fungerar att tvätta lortiga motordelar i E85, jämfört med t ex lacknafta eller bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-08 11:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
torbjorn skrev:
Ett mycket bra bevis för att etanolen inte har riktigt perfekta fettlösande egenskaper är hur dåligt det fungerar att tvätta lortiga motordelar i E85, jämfört med t ex lacknafta eller bensin.


Ska du tvätta lortiga motordelar finns det inget bättre rengöringsmedel än flygbränsle, F44 eller Jet A1. Är iprincp ren nafta som löser både olja och fett otroligt bra. I brist på flygbränsle fungerar diesel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011