Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-07-25 21:54 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Hej! Länge sedan jag besökte forumet nu... tyvärr har jag drabbats av problem.

Vid två tillfällen, med 10-20 mil emellan, har motorn plötsligt tvärdött. Inga konstiga ljud eller förvarningar, inga särskilda förutsättningar, plötsligt bara avsomnad. Under stoppet fungerade all utrustning inklusive startmotor, allt lät normalt förutom att motorn inte visade minsta tecken på att starta. Efter att ha haft bilen avstängd under ett antal minuter fungerade sedan allt normalt igen och bilen kunde köras som vanligt.

Detta måste rimligen vara något centralt elektroniskt fel i tändnings- eller bränslesystemen och då är förstås min hemmalödda Flexitune II den främst misstänkta. Inga felkoder och inga glappkontakter runt Flexitunen. Vet ni om någon annan drabbats av liknande problem?

Ett stopp på våra moderna vägar (med dagens medtrafikanter) kan vara mycket obehagligt. Min hustru fick ett av stoppen på en 2+1-väg utan tillstymmelse till vägren, brant dike och passerande bilar i full fart...

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-07-25 22:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Hur beter sig varvräknaren då bilen "dör"? Fortsätter den att fungera eller dyker den ner på noll?

Jag har haft liknande problem, dock inte p.g.a. Flexitune.
Standardfel på 700/900 är dåliga och glappa lödningar i bränsle/systemreläet som är vitt och sitter i centralen bakom askkoppen.
Det svarta reläet på expansonskärlet i motorutrymmet kan också ställa till det när fukt och salt "käkar upp" ledarna på kortet inuti.
Reläet förser spridarna med ström.

Fel på svänghjulsgivaren är ganska vanligt också. Motorn rör ju på sig och tillslut så blir det avbrott i kabeln...

Glapp i elcentralen och säkringarna förekommer det med.. Kolla speciellt säkring nummer 1 efter tecken på varmgång i hållaren.

Kolla upp och löd om reläerna, eller för all del om någon lödning har blivit dålig i Flexitune.
Dyker varvräknaren så är det nästan garanterat givaren vid svänghjulet.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-07-25 23:12 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Oh tackar för snabbt svar!

Varvräknaren sjönk helt normalt, i takt med motorvarvtalet... precis som om man skulle ha trampat ur men hela vägen ner till noll förstås eftersom motorn var livlös. Och som sagt, detta har inträffat plötsligt vid två slumpmässiga tillfällen för att efter en stund vara som borttrollat igen. Idag gick bilen felfritt i sju mil. Om reläglapp kan yttra sig på detta sätt ska jag givetvis kolla upp det. Jag associerade snarare till åldrande komponenter i kombination med kitslig programvara men det kanske var helt fel.

Det är ju dessutom lite svårt att felsöka när man inte vet när det ska inträffa, och det varar så kort tid. Men reläerna kan jag ju titta på, de känns som rimliga felkällor om nu inte "glapp" borde yttra sig mer frekvent än vad jag sett hittills.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 20:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Sliten bränslepump, dvs utslitna kol i pumpmotorn. Hände mig något liknande.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 21:55 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Har plockat ut bränslerelät och hittade ett antal lödningar som liknade exemplen här:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircuitsRelays.html

Sex lödningar gjorde jag om och har sedan dess hunnit köra 12 felfria mil.

Dessutom hittade jag den här beskrivningen som stämmer bra med vad jag själv upplevt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=46352&st=0&sk=t&sd=a&sid=16c945a21defe49747207e007dc6179a&start=15

Jag tror alltså att Volvo245GLT hade helt rätt i den primära teorin och att misstankarna mot Flexitune var pinsamt obefogade :oops: Tackar och bugar. Får jag några fler stopp uppdaterar jag tråden!

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-07-31 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett tips till om intermittenta stopp på Volvo är att vissa exemplar (jag tror dock det framför allt gäller 240, snarare än 700- och 900-serierna) har en hängsäkring i närheten av batteriet som sitter i serie med matningen till insprutningens huvudrelä. Den hängsäkringshållaren brukar ärga sönder med påföljd att bl a styrdon, spridare och bränslepump inte får någon matning. Men tändsystemet påverkas inte av detta, så varvräknaren bör göra normalt utslag så länge motorn går runt.

Dessutom är ju glapp i tändningslåset ett vanligt problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011