Njaaaäääeee...
Eftersom det är en helt fungerande sats om man tar en från en annan 850, så får man allt som behövs. Kablar och kontakter finns och kopplas på befintliga anslutningar. Kort sagt, bara att plugga in. Men riktigt så enkelt kanske det inte är. Lite får man nog "krypa runt" i bilen för att få den och kablarna på plats.
Den värmaren 091B är lite speciell. Den värmer ingen luft som gamla tiders kupévärmare gjorde. Den värmer bara kylvattnet, men det ingår en cirkulationspump som gör att varmvattnet går igenom kupévärmeelementet. En styrenhet ser till att fläkten snurrar och värmer kupén. Naturligtvis värms motorn också.
Om du skulle hitta en sådan på skroten, så se till att du får med förutom själva värmaren, cirkulationspumpen (som är slangmonterad), en styrenhet för hela värmesystemet, ett tidur, en bränslepump, en termostat (det blir bara omkring 22°C i kupén och det räcker) och hela kabelstammen med kontaktdon och eventuella reläer etc. etc.
Det är möjligt att det skulle fungera enbart styrt av ett tidur, men jag vet för lite detaljer om det.
Här är en bild som jag har lånat från Bildelsbasen, en postorder/näthandel på internet som säljer begagnade bildelar.
Bilden visar endast själva värmaren. Inga slangar och man har t.o.m klippt kablarna.
Den är ungefär 30 - 40 cm lång.
I 850 har jag läst att den är avsedd att monteras framför ena bakhjulet!!! Men det kanske fungerar bra? Värmaren är välkänd och pålitlig. Egentligen är det numera Ebersprächer som har köpt hela konceptet av Volvo och tagit över den för omkring 10 år sedan. Men skulle man ha problem med den så är den så pass välkänd att vilken bilelektriker som helst vet vad som gäller för den.
Naturligtvis finns det några andra fabrikat också att välja på, men denna värmaren har jag goda erfarenheter av och eftersom den var framtagen av Volvo, så borde den vara perfekt för Volvo.