Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Räkna med att en sån där värmare drar ungefär 0,5 liter per timme när den går för fullt. En tumregel är att för varje kW värmeeffekt går det åt 0,1 l per timme.
Beträffande uppvärmningstid så räcker det säkert med en halvtimmes drift om man bara är ute efter att motorn ska bli varm, oavsett hur kallt det är. Vill man även ha kupén genomvarm så kan man behöva räkna med en timme vid riktigt sträng kyla.
Det finns olika sätt att koppla vattenkretsen till en bensinvärmare beroende på om man vill prioritera värmepaketet eller uppvärmning av motorn, och jag vet inte vilken lösning som ingår i standardmontaget på Volvo 850.

Jag vill dock bestämt avråda från att köpa en lösplockad värmare från en skrot, se till att du får plocka bort den från bilvraket själv så är du säker på att få med allt som behövs. Läs på i verkstadshandböcker och installationsanvisningar för värmaren innan du sätter igång.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 21:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
torbjorn skrev:
Räkna med att en sån där värmare drar ungefär 0,5 liter per timme när den går för fullt. En tumregel är att för varje kW värmeeffekt går det åt 0,1 l per timme.
Beträffande uppvärmningstid så räcker det säkert med en halvtimmes drift om man bara är ute efter att motorn ska bli varm, oavsett hur kallt det är. Vill man även ha kupén genomvarm så kan man behöva räkna med en timme vid riktigt sträng kyla.
Det finns olika sätt att koppla vattenkretsen till en bensinvärmare beroende på om man vill prioritera värmepaketet eller uppvärmning av motorn, och jag vet inte vilken lösning som ingår i standardmontaget på Volvo 850.

Jag vill dock bestämt avråda från att köpa en lösplockad värmare från en skrot, se till att du får plocka bort den från bilvraket själv så är du säker på att få med allt som behövs. Läs på i verkstadshandböcker och installationsanvisningar för värmaren innan du sätter igång.


aha, vill bara ha den till att få motorn att börja gå på vintern inget annat. Finns det ingen enklare lösning?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-08-06 07:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det bara är kallstarterna du är ute efter att underlätta så föreslår jag, som tidigare, något av följande:
Kallstartmotstånd
Piggybacksystem med inbyggd kallstartfunktion
Startgas
Fast monterad startgas- eller gasoltub för starthjälp.

Mitt förslag är att du börjar med att ha med dig en flaska startgas för säkerhets skull medan du utforskar vad bilen egentligen har för kallstartegenskaper i konverterat skick, först efter att du har samlat på dig en del erfarenheter kan du börja fundera på en mer permanent lösning. Under alla förhållanden är det viktigt att du har bra fart på startmotorn, det gäller alltså att ha ett väl laddat batteri i bra skick, god ordning på pluskabel och jordfläta, och inte minst en startmotor i bra skick. Det kan löna sig att plocka isär och se över den (rengöra, smörja, byta ev glappa lagerbussningar och slitna kol, ev svarva kollektorn).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-08-06 12:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Och om man kör utan någon hjälpfunktion, kör korta starter. Jag får igång min även vid minus 20. Kanske 5-7 gånger innan den går. Men varje försök är ca 1-2 sek långa, kanske en i mitten som är ca 5 sekunder.

Men man måste nog prova bil för bil.

Dotterns Polo som vi blandtankar startar på andra försöket. Även där kör vi korta försök. Den blandtankas med 10 liter bensin och resten E85, vilket varierar på dagsform. Ibland får vi i 40+ liter E85, vilket är konstigt då tanken rymmer 45 liter...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 10:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Jo, cirkulationspumpen har ett eget kapitel. Nu är det så väl att den finns i fritidsbåthandeln till nästan 2/3 priset av vad Volvo tar som en regelrätt originalreservdel: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Detta är exakt samma pump som Volvo har monterat. (Jag har ett trasigt exemplar framför mig)
Så skulle du av någon anledning behöva köpa en ny pump, gå då till en fritidsbåtbutik.

Jag sökte pumpen i Volvos databas och hittar den i Engelskspråkiga upplagan (USA). Där tar dom 421 US $.
En dollar är mer än 6 kr. 6 x 4 = 24. Alltså mer än ~ 2 500 kr. + eventuell frakt och tull om man måste köpa från USA.
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 14779.html
Jämför med båtbutikens 1800 kr.


Haha måste vara ngt nytt rekord i girighet när man lyckas sätta högre reservdelspriser än i båthandeln... :shock:
Men med de priserna borde det vara bättre att ersätta originalet med en billigare pump, finns många alternativ från olika bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 10:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Budget alternativ som drar mindre ström och kanske är hållbarare än originalet?
http://www.dhgate.com/product/12v-solar ... 27792.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 14:52 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
erikn skrev:
Och om man kör utan någon hjälpfunktion, kör korta starter. Jag får igång min även vid minus 20. Kanske 5-7 gånger innan den går. Men varje försök är ca 1-2 sek långa, kanske en i mitten som är ca 5 sekunder.

Men man måste nog prova bil för bil.

Dotterns Polo som vi blandtankar startar på andra försöket. Även där kör vi korta försök. Den blandtankas med 10 liter bensin och resten E85, vilket varierar på dagsform. Ibland får vi i 40+ liter E85, vilket är konstigt då tanken rymmer 45 liter...



det kan vara så att vätskorna absorberas i varandra och tar mindre plats blandade än var för sig... jfr aceton blandat med vatten...
eller så mäter pumpen fel? vilket vore bedrägeri....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 18:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jodu, det där med att pumpen mäter fel har jag funderat på många gånger. Har tänkt att jag ska börja tanka i jeep-dunkar så att man vet exakt. Men det har inte blivit av än.

I.o.m. att vi har bränsle kvar i tanken, jag har ju inte rullat dit bilen, så betyder det ju att tankrymden är (ibland) närmare 55 liter eller mer. Och så stor skillnad tycker man ju inte att det ska vara.

Andra funderingar är att tanken är som en ballong, som sväller ibland. Men det känns otroligt osannolikt.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan vara så att det finns en viss "expansionsvolym" som inte är inräknad i den officiella tankrymden, normalt bildas en luftkudde i den när man tankar men i vissa fall (t ex beroende på hur bilen lutar eller om någon backventil eller liknande i tankventilationen krånglar) så kan man få även den fylld med bränsle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 21:22 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Hur som helst gör det här att det är lögn i helvete att försöka beräkna vad den drar om man blandar olika. Så nu kör vi så här, det blir tror jag ca någonting 0,75 med blandtankning och ca 0,65 på ren bensin.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-08-08 22:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
var och tankade nu, ska hämta dottern. Förra gången fick jag i 50 liter totalt, då hade inte ens lampan tänts. Nu hade vi åkt ett par mil med lampan tänd. Jag fick i 44 liter, åkt 64 mil. Det är galet.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-08-10 22:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Tyvärr så gick motorn på 850 idag:( kamremmen gick av så vet inte om jag ska byta motor eller köpa en annan bil. Några tips på etanol bilar?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-08-10 22:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad tråkigt, men det är inte altid "kört" när kamremmen går av. Om inga ventiler slagit in i kolven så är det bara att sätta dit en ny kamrem.

Annars kan det räcka med att renovera/byta topen, då kan du passa på att plana topen (höja kompressionen) då utnytjar motorn etanolens höga oktantal bättre och får motorn bättre verkningsgrad.

/Aryan

Ps Hur många mil hade gamla kamremmen gått?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-08-10 22:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Beklagar det inträffade.
Eftersom dom flesta etanolbilarna kom relativt sent i tiden så är dom allihop nästan av nyare årsmodeller. Ford är kanske ett undantag? Om du vill göra dig en uppfattning av prisnivåer så kan du kolla här: http://www.kvd.se/ Det är många före detta tjänstebilar som säljs den här vägen. SAAB som tillverkare finns ju inte längre och det gör då att deras modeller "reas ut" till vrakpriser, som du kan se. SAAB var annars tidigt ute med sina BioPower.
Vill du hålla koll på fler märken som kanske inte finns på Kvarndammen, så kan du gå in på: http://www.miljofordon.se/
Där finns alla bilar som marknadsförs och importeras av en generalagent eller motsvarande ombud, till Sverige. Det kan finnas import av t.ex amerikanska etanolbilar, men dom är så gott som alltid privatimporterade. Sådana finns alltså inte med i listan.
Listan tar ju bara upp senaste årsmodeller, men dom flesta har funnits med ett par år så blir du intresserad av någon modell som är några år gammal, så är det nog bara att leta. Google är ju en bra början.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-08-11 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den uppfattning jag har fått (genom hörsägen) är att det tyvärr ofta blir ganska stora haverier när kamremmen går av på en Volvo 850. Man kan dock hoppas att det "bara" rör sig om ett antal krökta ventiler och att kolvar, ventilstyrningar mm har klarat sig. I så fall kanske det lönar sig att kosta på en topplocksrenovering om motorn är i bra skick för övrigt.

När det gäller amerikanska bilar så finns det många sådana som är i etanol/bensin-utförande men som ändå av någon anledning har blivit registrerade som rena bensinbilar i Sverige, vare sig de är privatimporterade eller inte. Har man inte bilen framför sig och kan ta reda på saken genom t ex skyltar vid tanklocket, så brukar det gå att läsa ut genom någon siffra i chassinumret. Googla på "VIN decoder" för närmare info.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011