Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-11-26 02:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prius med Bioadapter
InläggPostat: fre 13-09-20 16:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Prius går bra på etanol märker jag, det skall bli intressant att se förbrukningen när man tankat bilen om nu bränslet ville ta slut någon gång. Bioadaptern gör nog att inte bränslemätningen stämmer längre, just nu står den på 2,9 l/ 100 km vilket låter för bra för att vara sant.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prius med Bioadapter
InläggPostat: fre 13-09-20 23:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Kul, vilket läge står Bioadaptern nu i Auto (+20%) eller E85 sommar (+42%)?

Med 42% anrikning skulle 2,9l/100km egentligen vara ca 4,1l/100km men det är fortfarande en fantastisk låg E85 förbrukning!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prius med Bioadapter
InläggPostat: mån 13-09-23 08:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Trodde du hade stekt idén att köra prius'en med bioadapter. I tråden "Något är väldigt fel..." under "övrigt" vill du ju till och med sälja dem.
Vad hände?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prius med Bioadapter
InläggPostat: tis 13-09-24 08:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Vi tittade på det tillsammans och upptäckte att dels ett av bläcken och ledningen i en spriderkontakt av Bioadaptern inte satt ordentligt intryckt hela vägen vilket gjorde att den trycktes undan när man anslöt kontakten vilket troligtvis gav glappkontakt.

Dessutom hade motorn körts på blandningar med mycket etanol utan konvertering och var long-time fuel trim så hög att den till en början stannade pga för fet blandning med bioadaptern i auto-läge. Även i bensin-läge gick motorn fortfarande rå på tomgång och för fet och stysystemet gav felmedelanden om miständningar även efter det var nollstäld och glappkontakten fiksad.

Vi märkte även att ledningen till Bioadapterns kallstartsmotstånd hade gått av vid NTC sensorn och kunde göra kortslutning med max kallstartsanrikning till följd. Ledningarna till och från bioadaptern är inte direkt överdimensionerade vilket gör de känsliga för mekaniska belastningar

Eftersom spriderna i Priussen är lågohmiga (7Ω om jag minns rätt) trodde jag då att de shuntmotstånd som simulerar spriderna i Bioadaptern inte belastade bilens orginal styrsystem tillräckligt (fast OBDII gav inga felmeddelanden för trasiga spridare), så vi testastade att koppla in fler shuntmotstånd så att vi kom ner till ca 18Ω men det gjorde ingen skillnad.

Lågohmiga spridare är snabba så vi testade att minska bioadapterns inställning för spridarens öppningstid från standard 0,5mS till 0,1mS och det gjorde att motorn började gå bra och sedan kunde Bioadaptern ställas om till AUTO läge och så man hus fuel-trim justerades som den skulle.

Jag undrar förresten om färddatorn som räknar ut förbrukningen räknar av värdet för long-time fuel trim eller inte när den räknar ut bränsleförbrukningen. Jag undrar även om den kan "lära" sig visa mera korrekt efter några tankar. Det verkar Scangauge / Biltema’s OBDII mätare göra om man tankar full tank och matar in mycket man tankat.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prius med Bioadapter
InläggPostat: tis 13-10-08 18:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
from the middle of october will be new thicker cable, for better reliability.
was some reports about broken wires or damaged connectors and pins while installation.
now thicker cable is tested by my Czech partner on big amount of devices and will be installed on all units.

thermal sensor is not the NTC resistor, it is digital sensor DS18B20.

in case of damaging sensor or it's wires now there is a manual cold start procedure.
if turn on ignition and wait 10 sec, cold start enrichment will be used and data from sensor will be ignored.
also, there is a self-test, if thermal sensor is damaged, mode selection led will blinking instead turn on constantly.

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prius med Bioadapter
InläggPostat: lör 13-11-30 10:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 806
Ort: Lindome
hur kallstartar du din prius? då det inte går att bestämma när bensinmotorn ska vara med blir det svårt att använda kallstartsfunktionen på bioadaptern? körde en auris förra veckan och funderade på hur förbränningsmotorn skulle startas första gången med etanol. när den är varm bör det ju inte vara några problem. att startmotorn är svinstark i toyotorna kanske gör att de startar utan problem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prius med Bioadapter
InläggPostat: lör 13-11-30 11:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det är väll så att i en Prius att när man kör iväg och motorn är kall att motorn startas direkt och att den körs den med förhöjd varvtal och belastning av generatorn (så att den snabbt blir varm) och att den sedan så körs den tillräckligt ofta så att den inte hinner bli kallt igen. Det borde innebära att motorn kan gå oftare på vintern om det krävs för värmens skull fast i vanliga Prius måste motorn ofta vara igång för framdriningen så att den hålls varm ändå, om det inte är kö-körning och eller väldigt kallt. Det borde kanske märkas mera om motor har mindre värmeförluster som när man på E85 eller i en dieselhybrid eller om det är en plug-in hybid då man kan kör längre på el.

Det finns en del Prius ägare som expirimenterar med att blockera nedkylningen på vintern se http://priuschat.com/threads/first-morn ... ill.26675/ och uppenbarligen sänker det ändå bensinförbrukningen så det skulle nog kunna vara en ännu större fördel när man kör den på E85 ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011