Altairnano har en cell som erbjuder:
http://www.altairnano.com/wp-content/up ... aSheet.pdfCitat:
Cycle life at 2C charge and 2C discharge, 100% DOD, 25°C >16,000 to 80% initial capacity
En 1.4 kWh modul väger 27.4 kg så vi kan väl säga 300 kg för ett 15 kWh pack. Fördubblar man det packet så klarar det 4C med 100% DOD, 16000 cykler. Eftersom man endast använder 10 kWh så blir det aldrig 100% DOD och med dubbla kapaciteten så blir det heller inte samma C rate.
Har ingen aning om vad detta batteri kostar.
A123 har detta batteri, kunde tyvärr inte attacha pdf men den finns att ladda ner på deras hemsida, 26650 batteriet:
Recommended Fast Charge Method to 80% SOC: 10A to 3.6V CC, 12 min
Cycle Life at 20A Discharge, 100% DOD: >1,000 cycles
Power: 2600 W/kg
Enligt kurvorna för laddning/urladdning så ser man att det finns en hel del att tjäna på cykelmässigt genom att begränsa laddning/urladdning. 80% SOC på 12 minuter som är rekommenderat för snabbladdning är dock helt ok även om Volvo anger 6 minuter. 80% SOC är visserligen 12.5 kWh och Volvo anger att man använder 10 kWh av totalt 15 Wh.
Det kanske skulle fungera ? OBS att antalet cykler (> 1000) är med 20A urladdning.
15 kWh kräver 1875 st A123 celler som skulle väga 142.5 kg och ha en total effekt på ca 370 kW.
Sen kan man förstås också roa sig med att räkna med ett Tesla batteri. 85 kWh batteriet väger väl ca 450 kg och man kan snabbladda det med 130 kW eller 13 kWh på 6 minuter. Dvs mer än vad Volvo anger för deras hybridbuss, 10 kWh/6 minuter. Bussen beräknas gå ca 19 mil/dag och med en förbrukning på 15 kWh/mil så blir det 285 kWh totalt. Man bör kunna ladda batteriet fullt en gång/dag i normal takt och då kanske det räcker att ladda 210 kWh/dag mha snabbladdning. Då kan man även köra endast på el och spara pengar där.
Ändring: Tesla tar 2000 kr/kWh ut till slutkund vilket blir 170 000 :- för deras 85 kWh batteri. 5 års livslängd ger 35 000 mil (7000 mil på el när all drift kan ske på el), 170 000/35 000 = 5 kr/mil för batteriet. Om vi säger 7 kr/mil i elkostnad blir det totalt 12 kr/mil jämfört med låt säga 50 kr/mil i dieselkostnader. 38 kr/mil, 35 000 mil blir 1.3 miljoner. Och en ren elbuss borde bli en hel del billigare än Volvos hybridvariant.
Här ska man ha också i åtanke att det batteriet är kraftigt överdimensionerat både vad gäller energi samt kraft. Kapacitetsmässigt kan man gå ner till 30% , 50% prestandamässigt (416/2). Så det borde klara sig rätt länge kan man tycka. Och om vi förutsätter låt säga 50% kapacitet i detta fall så är batteriet fortfarande på 40 kWh. Det borde vara värt några kronor för användning i ett energilager där vikten inte spelar någon roll.
Off-topic, men bara för att jag nämnde energilager o Tesla:
http://www.businessweek.com/articles/20 ... orage-unitKanske också skulle tillägga att antalet fulla cykler för ett 85 kWh batteri under 5 år skulle bli 7000 mil/år * 5 år * 15 kWh/mil / 85 kWh = 6176. Med tanke på att cyklerna kommer att vara väldigt långt ifrån DOD så borde det inte vara några problem även med den typ av Li-Ion batteri Tesla använder.
I det exempel du gav (
http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/ ... 100Ah.html) så kostar batteriet 135$/0.32 kWh om man beställer för över 2000 $. Med tanke på Teslas priser till slutkund och det exemplet så tror jag vi kan säga att det inte är några problem för Volvo att komma ner i ett pris under 300$/kWh för ett liknande batteri. Enkel matematik säger väl då att man knappast skulle köra med ett 15 kWh batteri om det behövde bytas 7 ggr/år när man med ett 85 kWh batteri skulle klara alla mil på el, kunna ta bort förbränningsmotorn och dess underhåll och kanske bara behöva byta batteriet vart 5:år.