Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-11-26 20:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-08-20 22:01 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Ifall jag skulle etanolkonvertera en 5 cylindrig motor, till exempel volvo 850/v70 osv Går det väl inte att använda någon Flexitune variant? Eftersom de har bara 4 kanaler, till 5 cylindrar?
Finns det nått annat alternativ istället för Flexitune som har 5, eller flera, ingångar på boxen. Alltså nått liknade som flexitune fast fler kanaler.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 10:18 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 46
Ort: Karlskoga
Hej!
på min v70 -97 använder jag Etanoldax med 6st kanaler som jag är super nöjd med :)

_________________
Volvo V90 D4 -18 100% HVO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 20:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
Isac91 skrev:
Ifall jag skulle etanolkonvertera en 5 cylindrig motor, till exempel volvo 850/v70 osv Går det väl inte att använda någon Flexitune variant? Eftersom de har bara 4 kanaler, till 5 cylindrar?

Det går att parallellkoppla två insprutare, se bara till att det är två cylindrar som ligger efter varandra i sekvensen. De tidiga 5-cylindriga motorerna hade bara en kanal. Det som kan bli marginellt lidande borde vara emissioner vid kallstart. Se bara till att hänga på en konstlast på den oanvända kabeln från ECU:n. Typ 100ohm högeffekt.

Vid duty-cycle över 25% kommer insprutarna ändå att spruta mot en stängd ventil så det är inte kritiskt med tajmingen på något sätt. Utom möjlligen vid kallstart, då risken för kondensering på cylinderväggarna ökar.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 20:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
De tidiga 5-cylindriga motorerna hade bara en kanal.


Vet du när det ändrades?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-22 01:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
De tidiga 5-cylindriga motorerna hade bara en kanal.


Vet du när det ändrades?

Ärligt talat så vet jag inte. Jag har bara läst diskussioner där det specifikt har talats om att de i början var enkanaliga.
På den tiden jag jobbade på Volvo-fabriken i Skövde (-92 och -93) så var jag inte intresserad av den aspekten av tekniken. Jag hade själv en 240 GLT med röd-blocket (och mekanisk(?) insprutning från 1980) så det var annat jag var intresserad av i motorväg...

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-22 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Tidiga Volvo 850 hade ett motorstyrsystem som hette LH 3.2 , det skulle kunna tänkas att det är enkanaligt.

Men det går bevisligen utmärkt att montera t ex en fyrkanalig Flexitune på 5-cylindriga volvomotorer, se viewtopic.php?f=10&t=6055 . Den bilen sköter sig fortfarande bra!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-25 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Det känns lite mer seriösare med en som har 1 kanal för varje cylinder istället för att koppla samma cylindrar på samma? Jag ska kolla upp Etanoldax.

Men det som är bra med flexitune är att det har automatisk chock, har Etanoldax också det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-25 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Isac91 skrev:
Det känns lite mer seriösare med en som har 1 kanal för varje cylinder istället för att koppla samma cylindrar på samma? Jag ska kolla upp Etanoldax.

Men det som är bra med flexitune är att det har automatisk chock, har Etanoldax också det?


Visst har den det, automatisk via extern tempsensor.
http://www.etanoldax.se/sidor/information.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 18:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i made about 10-12 devices for 5-channel engines, using usual 4-channel conversion device.

i connecting 2 output channels in parallel, as on attached picture.

as i know, all units working without problems.


Bilagor:
wiring 5_1+.jpg
wiring 5_1+.jpg [ 113.7 KiB | Visad 9194 gånger ]

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-01-02 22:37 
Offline

Blev medlem: tor 14-01-02 22:35
Inlägg: 2
what kind of resistor do you use?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-01-03 07:33 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
resistor needed for injector emulation for ECU

usually i use 70-90 Ohms, 2W

injector's coil has about 13-16 Ohms, but if use such resistor it will be very hot.
usually ECU do not turn on CE light if there is less than 100 Ohms, so 70-90 is ok and without overheating.

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-02-25 16:59 
Offline

Blev medlem: tor 14-01-02 22:35
Inlägg: 2
Which cylinders can i use together? Volvo 5cyl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-02-25 22:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
antonk skrev:
Which cylinders can i use together? Volvo 5cyl


Use two cylinders that are adjacent to each other in the ignition sequence. For example, connect injectors for cylinders # 4 and 5 to the same output of the piggyback system and connect the corresponding input to the ECU's output for #4. Install a load resistor for ECU output #5.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011