Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 14-01-25 16:17 
Offline

Blev medlem: lör 14-01-25 15:53
Inlägg: 2
Hej,

jag har just köpt ny bil och eftersom jag bor i Jämtland i mycket kuperad terräng och där vägar plogas sparsamt var behovet av en bil som klarar av oplogade vägar och att forcera de verse snödrivor samt eftersom jag jobbar som guide transportera mina gäster på ett skapligt bekvämt sätt till äventyret. Valet föll på en Jeep Grand Cherokee WJ 4.0. En bil som inte är så billig i soppakostnad men det kan jag leva med, det jag har lite svårare att leva med är inverkan på miljön.

Jag tittade över många alternativ men fann till slut att etanolkonvertering var det som inom mina ekonomiska förutsättningar skulle göra störst nytta för att minska mitt fotavtryck på miljön.

Nu till saken, hur gör jag?

Jag har förstått att de flesta bilar med insprutningsmotorer reglerar bränsletrycket automatiskt till en viss grad, så jag antar att mitt första steg blir att testa om bilen själv klarar av att ställa om till E85 så det bara är att tuta och köra.

Om inte detta fungerar förstår jag att det finns fyra olika alternativ för att ge motorn mer bränsle: 1 höja trycket med bränsletrycksregulator, 2 byta till större spridare, 3 förlänga insprutningstiden med ett piggybacksystem eller 4 förlänga insprutningstiden genom att mappa om styrboxen.

Jag vill kunna köra bilen på bensin ifall jag inte kan ta mig till en etanolmack och då förstår jag att endast byta spridare eller mappa om styrboxen går bort. Att köpa ett piggyback-system blir också ganska dyrt då jag som jag förstått det behöver två för mina 6 cylindrar, eller finns det system för sexcylindriga motorer?

Om jag använder en BTR så borde jag få bukt med systemet men får ställa om manuellt ifall jag växlar mellan bensin och etanol. Och om det inte räcker till får jag även byta spridare?

Om jag gått genom dessa steg hoppas jag att jag får ordning på bilen men nästa fråga som då dyker upp är kallstarter.

Jag antar att jag kan bygga ett kallstartsmotstånd enligt ritning här på forumet, men hur säkert är det? Är det rimligt att det fungerar vid ner mot -30 grader? eller bör jag skaffa någon sorts förvärmningsfunktion? Jag vill ju inte bli stående med mina gäster på en ödslig väg i minus 30. Vilken typ av förvärmningsfunktion är då att föredra? Eller är då en separat bensintank för kallstarter att föredra? Några fler tips på vad jag bör tänka på?

Är det någon här på forumet som konverterat jeeps raka 4.0l sexa tidigare?

Tacksam för alla svar!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-01-25 23:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Utan att överhuvudtaget ha tid att göra någon research på din motor så dyker en tanke upp...

Vissa sex-cylindriga motorer är semi-sekvensiella. Dvs, cylindrarna är grupperade så att två insprutare skjuter samtidigt, och ECU:n använder bara tre kanaler. Peugeot- och Citroën-v6:or från 1997 och fram till någonstans runt 2005 har denna konfiguration. Möjligen kan din motor också ha detta. Då skulle en Flexitune x4 räcka.

Men det finns också piggy-back-lådor gjorda för 6-cylindriga motorer med 6 separata insugnings-kanaler.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-01-26 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den enda erfarenhet jag har av liknande raka 6:or är att en bekant för närmare 10 år sedan konverterade en Jeep Cherokee XJ från omkring 1991 med BTR. Den konverteringen blev inte så lyckad (bl a kopiös bränsleförbrukning), troligen mest pga en opålitlig BTR, så den rensades bort och han återgick till bensindrift efter ett halvår.

När den där motorn sitter i en XJ från tidigt 90-tal så brukar den vara försedd med ett GM- eller Bendix-tillverkat motorstyrsystem som är enkanaligt. Men på en så ny bil som '99 har jag svårt att tänka mig annat än att systemet skulle vara fullt sekvensiellt. Redan V8-motorn i Grand Cherokee ZJ '93 har sekvensiell insprutning, det finns en sådan i bekantskapskretsen som är konverterad med dubbla Bioadapter. Det fungerar bra så när som att motorelektronikvarningslampan lyser pga en felkod för avbrott i spridarna, Bioadaptern belastar tydligen inte styrdonets utgångar tillräckligt hårt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-01-26 12:41 
Offline

Blev medlem: lör 14-01-25 15:53
Inlägg: 2
Tack för svaren,

jag försöker ta reda på hur insprutningen fungerar i min bil.

Jag har tittat lite närmare på olika piggyback-system och de varierar väldigt mycket i pris. Bioadapter verkar vara ett billigt alternativ och även två sådana blir ju inte en allt för dyr peng.

Är det någon som har en åsikt om hur väl kallstartsfunktionen i sådana piggy-backsystem fungerar. Bioadapter säger att deras ska fungera bra ner till -25 men hur ser det ut i verkligheten? Jag antar att alla dessa piggybacksystem har en kallstartsfunktion som fungerar på samma sätt.

Jag tittade också på eFlexFuel från finland för 6 cylinder engine 329 €. Verkar också vara ett bra system som kan fås för 6 cylindrar men lite dyrare, är det någon som använt detta system?

/Oskar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-01-26 18:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bioadaptern fungerar säkert ner till -25 °C men sedan beror det ju på resten av bilen också, om man verkligen får igång motorn. För att lyckas med en kallstart på E85 är det mer viktigt än på bensin att det verkligen är bra fart på startmotorn - man bör alltså se till att ha bra batteri, tunnflytande olja och bra skick på startmotor, batterikablar mm. Har startmotorn aldrig fått något underhåll på 15 år kan det nog löna sig att plocka isär den i förebyggande syfte för rengöring, smörjning mm.
På en bil från '99 kan man utgå från att tändsystemet är tillräckligt effektivt redan från början men det lönar sig såklart att hålla koll på att tändstiften är i bra skick och inte har för stort elektrodavstånd.

Kallstartfunktionerna kan skilja en del mellan olika piggybacksystem. Bioadapter och många andra har en tempgivare som ska sättas fast någonstans på motorn så att den känner av motortemperaturen inför start. Lämplig plats brukar vara under någon skruv på toppen, gärna nära termostathuset men långt från motorvärmarelementet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-01-27 10:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad gäller kyla så kanske du bara har ett problem på morgonen. Det tar lång tid innan en varm motor har blivit lika kallt som omgivningen, att kallstarta vid -25° på morgonen är svårare än om den bara har stått parkerat i 4 timmar.

Med lite startgas, bensin eller aceton kan man i nödfall altid starta en kall motor trots att den går på E85. Jag skulle dock också skaffa en motorvärmare inte minst för miljö, bränsleförbrukningen och motorslitagets skull. En motorvärmare är enklast och billigast men om det inte finns el kan en bensinvärmare vara en bra lösning, de går tydligen bra på E85, även vid sträng kyla.

Det är också bra att skydda motorn för kyla så att den snabbt kan komma upp i arbetstemperatur. T ex blockera luftgenomsträmningenvid kylaren och se till att insugsluften blir upvärmd av avgasgrenröret osv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-01-29 02:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
seems like your engine has different channels for each injector.

bioadapters working at temperatures lower than -25C, many users write that everything is ok, but i can't made tests here on different cars, we have such temperatures only some days and not every year, so i write -25 (confirmed by many tests here).

you do not want to use piggyback, you can use bigger injectors, higher fuel pressure or reflashing ECU, but you will need to solve cold start problem.
conversion by resistor on temperature sensor - may work, but will be better to use 3 different resistors - for normal working, for cold and very cold weather start.
enrichment, needed for cold start in low temperatures, is pretty big, maybe your ECU can not make it and turn on CE light.
so, maybe you will need to combinate 2 of this ways.
for example, reflashing ECU for normal operating and switch with resistors in cabin for cold starting.

my early models of bioadapter has one fixed cold start enrichment %, and some users told that it is not very good, for +10...+5C enrichment was too big, for -20...-25C - too small.
engine starts anyway, but not so quick and easy as they want.
sometimes they change % for summer and for winter.
thats why i recomment to use at least 2 different resistors for cold start.
now in bioadapter cold start enrichment calculated automatically, using thermal sensor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011