Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-02-13 23:08 
Offline

Blev medlem: tor 14-02-13 23:00
Inlägg: 5
Hej!

Tänkte börja tanka E85 i min 745 GL från -92. Tänkte byta spridarna och funderar på röda Saab turbo spridare även kallade 431-spridarna. Dessa flödar 358cc ungefär, original flödar 210cc ungefär. Är dessa för stora eller klarar bilen att reglera lambdan ändå?

Undrar detta då jag har 4st fräscha liggande så konverteringen blir ju gratis :D Annars får man väl köpa 850 turbo-spridare.

Mvh Jonathan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-14 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det blir ungefär 70 % över originalspridarnas flöde och det är definitivt i överkant. Förresten, är flödet specat vid samma tryck för båda spridartyperna? Tänk på att flödet ändras med kvadratroten ur bränsletrycket, så om man jämför två olika spridartyper måste man räkna om flödena till samma tryck.

Om du har någon bränsletryckregulator från en äldre 240 eller 740 med LH 2.2 så reglerar den på ett lägre tryck - 2,5 bar istället för 3,0 som är det vanliga på Volvo med LH 2.4 . Det kan vara en möjlighet att få ner flödet genom Saabspridarna litegrann.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 13:55 
Offline

Blev medlem: tor 14-02-13 23:00
Inlägg: 5
Ja båda är specade vid 3 bar. Jag har Regina/Rex på min om det har någon betydelse. Men så det är bättre att hitta en btr på 2,5 bar? :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 18:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, om du vill göra ett försök med de spridare du har liggande så är nog det lämpligare.

Nu vet jag inte vad Regina har för egenskaper när det gäller område för lambdaregleringen och sånt, med lite tur kan det ju vara mer tillåtande än vad LH 2.4 är. Liknande system på Renault har så brett lambdareglerområde att vissa sådana bilar nästan har fullständiga FFV-egenskaper från fabrik.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 21:05 
Offline

Blev medlem: tor 14-02-13 23:00
Inlägg: 5
Har nu monterat dem, hade ca 5 liter bensin kvar i tanken innan jag bytte spridarna. Hällde i 5 liter E85, körde ner till tappen och hällde i 13 liter E85. Bilen går precis som vanligt så jag är nöjd! :)

Förresten, kommer bilen med dessa spridare dra mer bränsle jämfört mot om jag hade satt i 850 turbospridare med tanke på att dem är mindre?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 22:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror på hur adapteringen i Regina-systemet fungerar. Om det klarar att lambdareglera fullt ut och använder samma korrektion även då systemet inte går lambdareglerat (t ex vid kall motor eller fullgas) så spelar det ingen roll hur stora eller små spridarna är inom rimliga gränser

Även om bilen går bra och motorelektronikvarningslampan håller sig släckt så bör du kolla då och då att det inte dyker upp några felkoder. De är ju lätta att läsa av med testdosan längst bak till vänster i motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 23:10 
Offline

Blev medlem: tor 14-02-13 23:00
Inlägg: 5
Okej tack!
Ska kolla upp avgasvärdena också.

Tack för all info!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-02-19 23:16 
Offline

Blev medlem: tor 14-02-13 23:00
Inlägg: 5
Kan nu säga att jag kikat upp avgasvärdena, alla värdena va godkända men inte bättre än så. Inget jag var förvånad över då det är en gammal bil.
Kan också meddela att bilen startar lika fort som på bensin nu på morgnarna utan motorvärmaren inkopplad och nu har vi runt 0:an här!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-08 19:44 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Att bilen startar lätt beror nog på att spridarna ger mer bränsle vid start. Så fort motorn är varm så lambda reglerar den ju, med den verkar inte göra det vid kall motor. Alltså: skaffa större spridare, mer än 40%, så får man automatiskt bra kallstartegenskaper.
Eller?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-08 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
enanders skrev:
Att bilen startar lätt beror nog på att spridarna ger mer bränsle vid start. Så fort motorn är varm så lambda reglerar den ju, med den verkar inte göra det vid kall motor. Alltså: skaffa större spridare, mer än 40%, så får man automatiskt bra kallstartegenskaper.
Eller?


Ja, om det är ett riktigt gammaldags motorstyrsystem som inte är adaptivt (självlärande). Bland Bosch-system kan man nämna t ex LU-jetronic och LH 2.2 . Men lite modernare system som t ex LH 2.4 kommer ihåg lambdaregleringens korrektionsfaktorer och fortsätter korrigera blandningen på samma sätt även vid tillfällen då det inte går lambdareglerat (t ex vid kallstart, varmkörning eller fullgas).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011