Laban skrev:
Citat:
Investeringskostnad Fordon: (mkr)
Normalbuss
Diesel 2,1 mkr
Etanol/Gas 2,3 mkr
Tråd 3,8 mkr (= dyrare utan batteri!)
Artikeln säger väl dock att priset på bussen beror på att det tillverkas så få exemplar (trådbuss). Men som jag ser det hade det inte hjälpt om trådbussen kostade exakt samma som dieselbussen, eller då elbussen.
Om man jämför äpplen och päron ja. Elbussen tillverkas i Kina och de andra busser i jämförelse kommer från dyrare (bättre?) europeiska tillverkare. En trådbuss är ju i princip samma sak som en batteribuss utan det stora och dyra batteriet. Kinatilllverkade konventionella och trådbussar är utan tvekan billigare än en batteribussar från Kina. Annars skulle nog alla bussar i Kina i hög tempo ersättas av battteribussar, I Shanghai finns f.ö. ett av världens största trådbussnätverk, och där expirimenteras nu också med elbussar med supercaps på några linjer, ett slags slide-in bussar.
Här
http://www.tbus.org.uk/financial.htm skrivs att om (mer)kostnaden för trådbussen så här:
Citat:
An example is a new Trolleybus propulsion system developed by Siemens that brings down the total cost of a complete Trolleybus to little more than 20 per cent more than the cost of a conventional diesel bus. The unit is called ELFA (Electric Low Floor Axle) designed to allow a low floor. Two small lightweight traction motors are fitted in a drop section, driving through a reduction gear train. The motor is rated at 105 kW, and is supplied with alternating current by two inverters. The motor and inverter are mass-produced for machine tools, industrial robots and battery vehicles so there are no development costs.
Citat:
note 1
Because of the low volumes in which Trolleybuses have been produced for EU markets, Trolleybuses currently tend to cost around twice the price of equivalent diesel buses. In larger volumes, Trolleybus costs should tend towards parity with diesel.
Om en investeringskostnaden för dieselbuss kostar 2,1 mkr borde priserna bli :
trådbussen ca 2,5 mkr (dieselbussen 2,1mkr +20%).
batteribuss ca 3,5 mkr (trådbuss + batteri)
Med batteribuss slipper man naturligtvis kostnader för installation och underhåll av trådbussarnas ledningar.
På en trådbuss linje som är 12,5km kostar installation av elledningar 12,5milj kronor som ska avskrivas på 40 år = 312,5tkr/år, underhållet kostar 187,5tkr/år. Sammanlagt blir det 500tkr/år.
Batteribussen kräver å andra sidan en laddstationen a 1 miljon kronor som jag antar kan behöva avskrivas på 15 år eftersom det är osäker att nästa generationens batteribussarkommer att använda samma laddare = 67tkr/år, laddningsstationen har troligtvis inga stora underhållskostnader så 70tkr/år borde totalt borde räcka.
Merkostnader för trådbussenlinjen jmfd batteribusslinje blir då 500 - 70 = 430 tkr/år
Om batteriet i batteribussen kostar 1 mkr och kan skrivas av på 15år blir det 67tkr/år/batteri. Energiförbrukningen av batteribussar kan antas vara minst 20% högre pga ladd/urladdningsförluster i batteriet, tyngre bussar m.m. Bussen som i Volvos exempel körs 7000 mil/år, och trådbussen förbrukar 15kWh/mil så blir merförbrukningen ca 20tkWh/år/batteribuss. Total merkostnad 82tkr per batteribuss /år jmfd med en trådbuss. Batteribussernas 3,5ton tunga batterier kräver även något mera vägunderhåll men det bortser jag från.
Med gles trafik, t ex buss i timme räcker det med två bussar på linjen och är batteribussen (och slide-in) billigast, men om en buss t ex ska komma oftare öän t ex 20min behövs fler än 5 bussar på denna linje och blir trådbussar minst 82tkr billigare/buss/år.
När man behöver större kapacitet / tät trafik är trådbussar alltså betydtligt billigare än batteribussar. Med större (dragspels)bussar ökar fördelen med trådbussarna också. Trådbuss alltså t ex kunna vara ett mkt bra alterativ på täta stambusslinjer i storstäder, medan batteri och slide-in bussar passa glesare linjer under förutsättning att batteribusserna håller så länge som tillverkarna säger.
/Aryan