Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-05-05 07:52 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ja, varför inte? :).

Har en parallel tråd nu @ trionictuning: http://www.trionictuning.com/forum/view ... 8&start=10:
Jag kommer alltså utgå från en biopowerbinär för 9-3 men med fel spridarstorlek. Skall försöka rätta till de fel som uppstår samt stänga av fullgasanrikningen och köra closed looo förutom vid extrema effektuttag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-05-05 20:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Som jag skrivit i tråden på trionictuning har jag insett att det finns en del diffar i biopowerbinären som kan bli lite jobbiga att lösa. Väntar nog på hjälp innan jag går vidare med flashandet.

B205E (som biopowerbinären utgår ifrån) och B205L verkar, enligt lite sökning på nätet, i princip vara samma motor med annorlunda mjukvara, andra avgasventiler och tändstift. Vet även om att spridarna mina skiljer och ger ett mindre flöde. Kanske finns fler diffar som jag inte vet om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tor 14-05-08 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Körde hårt och mergade. Försökte behålla de parametrar som jag antog hade med E85 att göra i biopowerbinären (som är gjord för en 9-5), men förde över mappar, turboboost osv för bensin, spridarkonstanter etc från min originalbinär. Verkar fungera perfekt än så länge. Har toppat upp bilen med E85 nu 8). Känns som att jag fått ett par extra hästkrafter, men det är ju inte så konstigt om SAAB har trimmat in tändningen åt mig :).

Det enda jag gjort i trimmningsväg är att jag försökt se till att lambdaregleringen kopplas ur med mycket högre tolerans, så att den bara fullgasanrikar vid galna effektuttag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-05-13 17:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Med dom mindre T7-spridarna blir det inte mycket effekt på E85...

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-05-13 17:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok. Inte loggat för att se om jag mättar spridarna. Det lär ju absolut kunna hända om jag överladdar mycket. Inget större problem att byta antar jag om man känner sig missnöjd.

Det funkar i alla fall att tanka E85 och jag är nöjd med bara det just nu :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-05-19 11:09 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
Ok. Inte loggat för att se om jag mättar spridarna. Det lär ju absolut kunna hända om jag överladdar mycket. Inget större problem att byta antar jag om man känner sig missnöjd.

Det funkar i alla fall att tanka E85 och jag är nöjd med bara det just nu :).



Har du B205E eller B205L?

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-05-20 18:27 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
B205L.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: ons 14-05-21 10:08 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
B205L.



Då kommer du inte riskera att bottna spridarna iaf. 240 hk kan du kräma ut med ett vettigt lambda vid WOT.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: ons 14-05-21 18:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag får olika bud här alltså. Jag har inte räknat på någonting själv utan bara mergat mapparna som sagt. Kör du stock B205L med mergad biopower-binär du med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: ons 14-05-21 20:34 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
Jag får olika bud här alltså. Jag har inte räknat på någonting själv utan bara mergat mapparna som sagt. Kör du stock B205L med mergad biopower-binär du med?



Jag kör .46T som bas vilket är en Biopower-binär. På den är det pålagt alla nödvändiga mappar från en B205R-binär och från det har jag jobbat vidare med den. Jag kör dock 630 cc spridare för att orka leverera sås (ja jag kör närmare 300 än 240).

Men till dina så kan du leka fritt upp till 240 hk och ändå ha bra AFR vid full last.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-05-24 09:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok. Ja då finns potential utan att behöva mecka massor alltså :). Jag tycker att den fungerar lika bra eller bättre än vad den gjorde med bensin för "lägre" varvtal, men när man trycker plattan i botten väntar man ju sig en en kontinuerlig ökning av accelerationen så att man verkligen trycks bak i bilsätet. Den effekten kan möjligen vara något mindre nu med biopower-binären som jag trixat lite med, men jag är inte förvånad över huvud taget eftersom jag, om jag gjorde rätt, skruvade upp tröskeln för när systemet skall lämna closed loop för insprutningen. Att köra lite för fett ger ju mer effekt på bekostnad av högre bränsleförbrukning. Får fundera lite hur jag vill göra med detta...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-05-24 10:38 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
Ok. Ja då finns potential utan att behöva mecka massor alltså :). Jag tycker att den fungerar lika bra eller bättre än vad den gjorde med bensin för "lägre" varvtal, men när man trycker plattan i botten väntar man ju sig en en kontinuerlig ökning av accelerationen så att man verkligen trycks bak i bilsätet. Den effekten kan möjligen vara något mindre nu med biopower-binären som jag trixat lite med, men jag är inte förvånad över huvud taget eftersom jag, om jag gjorde rätt, skruvade upp tröskeln för när systemet skall lämna closed loop för insprutningen. Att köra lite för fett ger ju mer effekt på bekostnad av högre bränsleförbrukning. Får fundera lite hur jag vill göra med detta...



Iom Trionic 7 har du möjligheten att koppla in en bredbandslambda och koppla den direkt mot SID. Då kan du experimentera vilt med olika program för att få lämpligt AFR och ändå hå koll på läget.

Jag själv har ju satsat mot optimal effekt och styr förbrukningen mot med högerfoten. Var tex en sväng till Karlstad igår vilket resulterade i en förbrukning på 0,9 l/mil....och detta med 17" 225/45. Med smalare däck går jag lite lägre ändå

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-06-02 18:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Är uppe i 1.1 l/milen men det är mest stadskörning och/eller körning i 120 km/h. Ibland kommer kalibreringsinfo upp på SID:en, och jag tror att den sist gjorde andra kalibreringen av fyra möjliga(?), så det kanske är för tidigt för att dra några slutsatser.

Annars kanske jag har en del optimering/felsökning att göra :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-06-02 20:33 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
Är uppe i 1.1 l/milen men det är mest stadskörning och/eller körning i 120 km/h. Ibland kommer kalibreringsinfo upp på SID:en, och jag tror att den sist gjorde andra kalibreringen av fyra möjliga(?), så det kanske är för tidigt för att dra några slutsatser.

Annars kanske jag har en del optimering/felsökning att göra :).


Du tänker på Second adpapt nu?

Systemet gör en ny adaptering när en tankning detekterats. Denna görs i två steg...

- Genom att visa Refueled xx liter (E85/gas)
- Second adapt som fastställer groggens styrka

Efter second adapt görs ingen ny adaption om inte ny tankning detekterats, eller om systemet varit strömlöst en längre tid, eller om tanknivån är under 8 liter och lambdaregleringen ligger 10% "fel" sett från senaste adaptionen. Även om du flashar om boxen så kommer du få en Forced adapt i stället för "refueled".


Jag kan även meddela att jag går riktigt snålt om man ligger och cruisar i 70 km/h med farthållaren. På en sträcka av 4 mil var jag nere på 0,82 l/mil. Om farten höjs till 90 km/h ökar förbrukningen med ca 1 dl/mil.

Din förbrukning på 1,1 l/mil med det körmönster du snabbt beskrev får ses som alldeles normalt

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-06-03 20:49 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Precis fått en second adapt två gånger. Första gången avbröts den genom att jag stängde av motorn (ville inte köra runt hela dagen bara för att den skulle bli klar), och andra gången fick den gå längre men avbröts även då om jag minns rätt.

Det som verkar rätt kasst är att det alltid står refueled 0 liter, men systemet har i alla fall mycket riktigt detekterat att det är E85 (förut stod det gas).

Märkte att jag fått check engine-lampan att lysa idag. Hittade en knackning @ cylinder 2 (?) "KnC2". Kanske inte skulle ha pillat på fullgasanrikningen ändå...

Rent förbrukningsmässigt känns det väl då som att allting fungerar som det skall. Vill man gå snålare får man väl öka kompressionen, men det känns inte riktigt lämpligt för en turbomotor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011