Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-04-16 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bilder som illustrerar hur det fungerar http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm

BildBildBildBildBild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-16 12:56 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
ok....
och när man bromsar?
då borde alla kulor snurra hej vilt inuti?
och när bromskraften överskrider centripetalkraften borde kulorna hamna längst fram.
och vid låsning på blankis händer vaddå???


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-16 13:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja om hjulet bromsar hård nog (med eller utan ABS pulsbromsning) på halt underlag lär kulor börja snurra i däcket. Frågan är om det är en nackdel? Om man bromsar på blankis så att hjulen låser sig har man kanske andra beskymmer än kulorna i däcket ;-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-17 19:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man bromsar kulornas rörelse med en lagom trögflytande "balanseringsvätska" så borde ju risken minska för att balanseringen ändras tillfälligt vid t ex en tvärbromsning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-22 18:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
ATB Balanseringsvätska består enligt säkerhetsdatabladet ur
20-25% Propylenglykol
5-10% 1,2 etandiol
resten? vatten

Flat Fix Punkteringsskydd
30-40% Monopropylenglykol
5-10% 1,2 etandiol
Vatten
Fibrer

Punkteringsskyddsväska eller reservhjul på burk i däcket fixar även balanceringen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har testat nu ett par nya Continental Ecocontact 5 som krängde på själv på framaxelen med ca 1 dl glykol som balaceringsvättska i varje däck.

Med hjulet uplyft i luften vibrerade när det snurrade motsvarande ca 80 km/t men när man kör med bilen är den fulständigt balancerad de 30 mil som jag kört, iaf upp till 140 km/t.

Jag mistänkar att punkteringsvättska (reservhjul på burk) eller kulorna skulle funka lika bra. Jag avstod från punkteringsvättskan eftersom man då skulle kunna köra omkring med t ex en spik i däcket utan att uptäcka den.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-07-10 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har det funkat bra sedan också?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-07-22 00:52 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
det fungerar iallafall riktigt bra på höga profildäck, hade stora problem med balansering som gick ur balans efter bara nån vecka hela tiden så använder själv airsoftkulor 0,25g på jeepen 235/75 15 tror det var 130-140g per däck eller så

_________________
w124 E220-94 Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-11-15 09:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Har det funkat bra sedan också?


För mig funkade dessvärre inte glykolförsöket vid högre hastighet fick jag ändå en obalans som inte är konstant men som kommer och går. Så jag fick tömma ur däcken på glykol och balansera på ett traditionellt sett.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011