Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: ons 15-01-07 10:11 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Hej!

Jag har av och till följt detta forum i snart tio år. Jag har dock observerat mer än jag varit engagerad.
Nu är det så att min pendlarbil börjar bli lite för sliten (efter 37k mil) för att lägga några pengar på så jag har en tid kollat på alternativ. Jag var länge inne på en Astra H som jag skulle konvertera. Men har haft svårt att hitta någon prisvärd med de kriterier jag har (halvkombi, dragkrok, antisladd, inte grå).

I helgen gjorde jag dock en halvomvändning och gick och köpte mig en Focus 1.8 FFV 2008 (slog precis över till 14k mil) då den hade det jag ansåg mig behöva till en hanterbar kostnad. Dock hann jag i brådskan inte riktigt göra så mycket research jag normalt önskar innan ett sådant beslut då modellen tidigare inte känts som ett alternativ.

Så jag kastar nu ut några frågeställningar här och ser om någon nappar:

* Jag har läst en del kommentarer om hög bränsleförbrukning vilket är ett orosmoment då jag kör rätt många mil per år. Men beror inte det väldigt mycket på körstil/ovana med etanol/felvisande färddatorer? Någon här med praktisk erfarenhet? Jag kommer återkomma när jag själv har lite statistik (efter första 20 milen visar färddatorn på 0,89l/mil).

* Oljebyte var 1000:e mil, det skulle innebära tre gånger per år för min del. Är detta verkligen rimligt/applicerbart då man till 95% kör åtta lugna mil per start, dessutom hälften av dessa med motorvärmare? Visst är det dumt att chansa men detsamma gäller väl att byta olja i onödan.

* En del snack om varierande tomgång, adapteringsproblem, tanka BF95 emellanåt mm, är det "gamla" problem hänger kvar eller fortfarande problem på dessa bilar/motorer (ibland svårt att i kommentarer läsa ut vilken motor det gäller)?

* Andra åsikter, kommentarer, observandum eller andra tips?

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: ons 15-01-07 14:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du skall få mina erfarenheter, men dom är från en Volvo V70 2.0F -08. Det är alltså samma motorblock men med lite större cylinderborrning och förmodligen en del Volvolösningar på kringutrustningen.
Min motor har 147 hkr och 190 Nm i vridmoment. Den drar 1,18 L/mil. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat. Detta är uppmätt som ett genomsnitt på ett par - trehundra mil. Och innebär då alltså både stadskörning och landsväg. Inom parantes sagt så är ju motorn för liten för min bil, men det kommer ju mycket an på vad man har för krav eller vad man förväntar sig. Nu är jag anpassningsbar så jag är nöjd med bilen. Skulle jag köra med släpvagn så drar den markant mer. Därför kör jag bara någon enstaka gång om året till kommunens sopstation eller liknande. Snålkörning kan man ju alltid tillämpa och det går ju till på samma sätt som för alla andra bilar. Förmodligen kan man pressa siffrorna om man kör medvetet snålt.
Jag följer serviceanmodan som kommer upp i displayen. Jag följer alltså det givna serviceschemat. Veckan före jul lät jag göra 10 000 mil-service. Utöver olja och filter blev det nytt kupéluftfilter och nya bromsklossar bak. För några år sedan fick jag nya spridare på utsläppsgarantin. Det är väl det enda stora som har inträffat. (Men det var ju "gratis" i detta fallet) För ett år sedan ungefär uppträdde bilen konstigt och hade ingen tomgång. Jag var inte på hemmaplan då utan åkte in till en närbelägen verkstad. Insugningsspjället hade "sotat" och kletat igen, men det var lätt fixat. En timmas jobb och uppåt en tusenlapp i kostnad så var det klart och jag kunde köra vidare. Det är väl vad jag kommer på som gäller just motorn i nuläget. Jag har haft några bagatellartade fel som t.ex larm i motorhuven, men det går ju inte att jämföra med din bil.
Nästa service, som blir om ungefär ett år, blir det bara olja och filterbyte. 12 000 milservicen om två år (med mitt körmönster) innebär kontroll av ventilspel. Och i ett "Värsta scenariot" kanske det blir några tusenlappar extra? Men om vi tittar lite på dom andra av Volvos FFV med 2,5 litersmotorn så hade dom också en dyr ventilkontroll på serviceschemat. Men det slopades för något år sedan. Den görs inte längre på dom motorerna. Din hade gått 14 000 mil. Kolla upp om det är gjort någon sådan kontroll?
Det finns elektrisk motorvärmare, fabriksmonterad i motorn. Alltså en insticksvärmare. Jag skrev ett litet inlägg om det nyligen. Jag lät värmaren sitta inkopplad mer än ett dygn. Sedan mätte jag temperaturen, 30°C. Värmaren är bara på något lite över 400 Watt. Jag tycker det kunde vara lite till. Jag borde nog använda värmaren mer än vad jag gör. En gång för flera år sedan glömde eller förträngde jag att koppla in värmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Motorn startade som den alltid har gjort.
Du skriver om rykten som du har hört etc. etc. Jag läser en hel del på Volvoforum Jag rullar. Om man skall summera problemen och frågorna där, så är det en tendens till att dom som ofta byter bränsle hela tiden som får problem. Detta är ju helt ovetenskapligt, men jag säger: Håll dig till ett och samma bränsle hela tiden. Då åker du problemfritt.
Adaptering nämner du också. Den gör sig bara påmind när du har ändrat bränslets sammansättning. Så om du som jag, enbart kör på E85 så gäller den adapteringen som gjordes när jag köpte bilen. (Den var begagnad och hade gått 3 700 när jag köpte och jag vet inte hur den var tankad innan) Den stora okunskapen om FFV-bilar finns fortfarande, men "Den stora allmänheten" lär sig mer och mer, så det värsta ur vulgärpressen* om etanol tynar mer och mer bort. Dom flesta av medelbilsvensson har lärt sig mer om etanolbränsle än för tio år sedan. Då var det "livsfarligt att köra på etanol. Bilarna kunde gå till väders" och "det gick bara att köra i högsta sommarvärme". "Dom drog dessutom kopiösa mängder bränsle".
Så trodde man då. I dag vet vi bättre.

*Vulgärpressen = Aftonbladet med Robert Collin plus några liknande reportrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: ons 15-01-07 15:50 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Ja, jag kör ju nästan bara landsväg så jag hoppas att kunna hålla lite lägre förbrukning, 1.8l borde ju vara en rätt rimlig motorstorlek till klassen, och släp händer att jag drar men inte några längre sträckor och inga husvagnar! Dock blir det nog svårt att komma ner i 0,8l/mil (E85) som jag körde min Astra på. Nåt annat än E85 hade jag hursomhelst inte tänkt köra på även om det just nu inte är lika ekonomiskt fördelaktigt.

Jag ska försöka få tag på hur serviceschemat faktiskt ser ut, å om det bara är olje/filter-byte kan man ju göra det själv så får man ju ner kostnaden lite.

nyfiken skrev:
Det finns elektrisk motorvärmare, fabriksmonterad i motorn. Alltså en insticksvärmare. Jag skrev ett litet inlägg om det nyligen. Jag lät värmaren sitta inkopplad mer än ett dygn. Sedan mätte jag temperaturen, 30°C. Värmaren är bara på något lite över 400 Watt.


Jag har en elmätare för garaget som även visar momentan effekt och den visade på ca 500W när endast motorvärmaren till Focusen var inkopplad så den ligger nog däromkring. Jag vet inte hur pålitlig den är eller hur givaren sitter men enligt den OBD-läsaren jag har visade på 28 grader för "coolant temp". Dock vet jag inte hur länge den hade varit igång då den styrs av en sådan "utetemp vs avresetids"-box, men jag skulle gissa på någon timme. Jag ska köra värmaren lite längre imorgon så får vi se vad temperaturen står på då. Men det var någon som svarade på ditt inlägg med att temperaturen aldrig kommer upp så mycket högre va? Sänker värmarna effekten vartefter de blir varma, eller varför skulle inte temperaturen gå högre än 30 grader (allmän fråga)?

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: ons 15-01-07 16:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Den 1.8 Focus/C-Max -05:a som vi tidigare hade i familjen tror jag aldrig vi kom ned till lägre än 0,9 l/mil på landsväg. Mer vanligt var nog bortåt 1 liter/mil. Då gick det väl i c:a 110 knyck. Den 2.0T BioPower-Saab vi nu har är nästan lika snål om man ser till att köra lugnt så tyckte nog att Forden var nog så törstig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: ons 15-01-07 19:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag fick med serviceschemat från senaste servicen. Det var som ett arbetsprotokoll med avbockade punkter. Jag skulle kunna skanna det och skicka om du vill? Svara med en e-postadress i ett PM så löser vi det. Om inte annat så får du något att jämföra med. "Hur tänker dom på Ford jämfört med hur dom tänker på Volvo?" Det gäller naturligtvis andra intresserade på forumet också. Hör av er. Och när jag tänker efter så har jag också ett kopplingsschema på styrenhetens kringutrustning till min motor. Kanske användbart för den som vill se mer på "djupet" i motorn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: tor 15-01-08 08:28 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Baggis skrev:
Den 1.8 Focus/C-Max -05:a som vi tidigare hade i familjen tror jag aldrig vi kom ned till lägre än 0,9 l/mil på landsväg. Mer vanligt var nog bortåt 1 liter/mil. Då gick det väl i c:a 110 knyck. Den 2.0T BioPower-Saab vi nu har är nästan lika snål om man ser till att köra lugnt så tyckte nog att Forden var nog så törstig.


Ok, C-Max borde ju dra lite mer än min hatchback, så jag hoppas jag kan pressa det lägre än så. Är de siffrorna från färddatorn eller "vid pumpen"?

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: tor 15-01-08 09:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Vid pumpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: tor 15-01-08 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande oljebyten så tror jag nog man kan säga att byte var 1000 mil i praktiken bara behövs på bilar som går i småkörningar och aldrig får tillfälle att bli genomvarma så att bränsle, kondensvatten mm som har anrikats i oljan vid kallstart får avdunsta.

Jag har en Focus FFV '04 som vid det här laget har gått 23000 mil, den enda gång jag har gjort ett extra oljebyte mellan de vanliga 2000 mil-intervallerna var när den hade varit utlånad för husvagnsdragning en sommar, delvis hade körts på bensin och oljan visade sig vara ganska svart när jag fick tillbaks den.

När det gäller hög bränsleförbrukning, adapteringsproblem mm så lär det ha funnits en del sådana bekymmer på tidiga exemplar av Focus II med 1,8 l FFV-motorn, de lär dock vara lösta genom programuppdateringar som de flesta sådana bilar nu borde ha fått för länge sen i samband med service.

Om man ska få låg bränsleförbrukning är det dock mycket viktigt att undvika kallstarter, se till att motorn blir varm så fort som möjligt (ha kupévärmen avstängd tills motorn är varm), undvika plötsliga ändringar av gaspådrag som får accelerationsanrikningen att gripa in medan varmkörningen pågår. Paradoxalt nog har jag en känsla av att medelförbrukningen blir lägre om man låter motorn gå på tomgång någon minut efter kallstart än om man kör iväg omedelbart.

Det är fullt normalt att färddatorn visar 5-10 % över verklig förbrukning på E85 och ungefär lika mycket under verklig förbrukning på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Focus 1.8 FFV -08
InläggPostat: lör 17-04-29 16:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag bläddrade lite och råkade hitta den här tråden. Jag skrev då, för två år sedan om ventilspel och kontroll av kamaxlarna. Jag lät göra 12000 mil-servicen i höstas. Den servicepunkten är avskaffad även på den 4-cylindriga "Fordmotorn".
Alltså ingen kamaxel och ventilkontroll på några av Volvos FFV-motorer.

Obekräftade rykten säger dock att det finns kvar på yrkesfordon som taxi och annat. Men några sådana som bara skulle ha gått 12000 mil finns väl knappast i dag? Själv är jag pensionär och kör ungefär bara 1/10 av det varje år. Alltså 1200 mil om året.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011