Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-11-29 14:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Maskinteknik och tankar måste byggas om på alla Stena Lines 38 färjor. Först ut blir Stena Germanica, om metanoltestet håller vad det lovar. 2018 är planen att 25 färjor skall vara anpassade till metanoldrift.

Läs mer: http://www.gp.se/ekonomi/1.1144849-sten ... ar?m=print

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett litet påpekande i detta sammanhanget. Järnvägsbron över Limfjorden på Jylland blev påseglad tidigare. Då fick danska tåg gå genom västsverige och åka färja med just Stena Germanica från Göteborg till Fredrikshamn. Ett Polskt företag reparerade bron, men deras svetskunskaper var för dåliga så den här färjetrafiken får fortsätta ännu ett tag tills bron är reparerad och godkänd. (Förmodligen svetsad av någon annan?)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-30 15:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Perfekt!
Även om metanolen tillverkas av naturgas så är det ju bättre än tjockolja ur en rad aspekter.
T.ex. att få in i skallen på folk att alkoholer även fungerar bra i dieselmotorer!

Citat:
D et finns ett kostsamt problem. Om två år införs EU:s svaveldirektiv. 2015 får fartygsbränslets svavelinnehåll inte överstiga 0,1 procent i Nordeuropa. Dagens gränsvärde är tio gånger högre.

– De nya svavelreglerna kostar Stena Line en halv miljard i investeringar till 2015. Beslutet är koko. Det kommer att kosta svenskt näringsliv mellan 15 och 17 miljarder kronor, säger han.

Och risken är uppenbar att gods i södra Sverige flyttar från sjö till land.

I dagsläget finns det ingen teknologi som löser problemet för befintligt tonnage. Stena Line har valt att byta bränsle, från olja till metanol. Vilket Stena Line är ganska ensamma om.

– Vi kan inte hoppas och vänta på tekniken. Därför börjar vi testköra järnvägsfärjan Scanrail på metanol strax efter nyår.

maskinteknik och tankar måste byggas om på alla Stena Lines 38 färjor. Först ut blir Stena Germanica, om metanoltestet håller vad det lovar. 2018 är planen att 25 färjor skall vara anpassade till metanoldrift.

– Med dagens priser stiger Stena Lines kostnader med 200 miljoner kronor under tio år. För investeringarna i att anpassa flottan till metanol kostar två miljarder, säger Dan Sten Olsson.

– Det fina med det hela är att vi sänker svavelutsläppen till noll, sänker koldioxidutsläppen med 25 procent och det verkar som vi blir av med kväveföroreningarna. Så det har fördelar, säger Dan Sten Olsson.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-30 16:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det kanske blir ett "drömläge" för Björn Gillberg och hans Värmlandsfabrik? Han får hälla sin metanol i fartygstankar i stället för i bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-30 16:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Det kanske blir ett "drömläge" för Björn Gillberg och hans Värmlandsfabrik? Han får hälla sin metanol i fartygstankar i stället för i bilar.


Haha, ja kanske det är han som ligger bakom!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 10:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En gammal tråd som nu blir aktuell igen.

Från http://www.forskning.se

Världens första fartyg med brandsäkerhet anpassad till metanol
2015-02-17 Pressmeddelande från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

Världens första fartyg som kör på metanol kommer snart att gå på internationellt vatten. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut hanterade den nödvändiga brandriskbedömningen baserad på SOLAS-regel 17 ”Alternativ design och arrangemang”.

Läs mer: http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 2f808.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 11:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:



Länken blev inte helt lyckad, url'en råkade komma med två gånger.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 2f808.html fungerar bättre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 12:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bra! Tack.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 13:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nackdelen av Metanol (och ethanol) är nog att de är mycket mera brandfarliga än bunkerolja men det verkar de ha koll på.

Annars tror att pellets skulle kunna vara ett billigare och bättre biobränsle än metanol för stora skepp. En ångturbin eller stirlingmotor borde ha liknande eller bättre verkningsgrad än en fartygsdiesel.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 19:14 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Är det inte aningen billigare att bygga om från tjockoljedrift till metanol än att bygga om till Stirlingmotor eller ångmaskin?
Slutet på 70-taler var det vanligt att man byggde om från dieseldrift till tjockoljedrift. Var själv med ett antal ombyggnationer.
Tanken är nog att genom en förhållandevis enklare konvertering förlänga livet på de fartyg som finns till disposition.
Och köra så länge de håller, det verkar vara en förnuftig tanke.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 21:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja så är det säkert.

Jag tänkte mera på vad som skulle kunna vara bäst när det är dags att byta ut drivlinan helt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-02-18 22:09 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Då bygger man ett nytt fartyg, det kostar för mycket att "byta motor"...

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-21 09:29 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
morsole skrev:
Då bygger man ett nytt fartyg, det kostar för mycket att "byta motor"...

Mvh Johannes


Ja på stora fartyg är det så. Mindre fartyg t.ex. Vaxholmsbåtar, Vägverkets gula färjor M.fl. har jag bytt många motorer.

En intressant aspekt i diskussionen är att den nya upphandlingen om lokaltrafik i Stockholm kräver att alla båtar som ska trafikera Stockholms innerstad måste hålla En utsläppsnivå som är jämförbar med Euro 5 för lastbil, vilket gör att vi kommer att se många motorbyten/ombyggnationer framöver.

Typiskt är att man på äldre fartyg frångår tvåtaktsdieslar och byter ut dessa mot en eller två mindre högvarviga fyrtaktare med commonrail och partikelfilter och katalysator.

Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-21 10:19 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Ja det är ju några år sen jag var ute, så det har förstås ändrat sig en del. Även då var ju given att alla hjälpmaskiner var högvarviga, och även huvudmaskinerna blev det småningom, för den delen.

Men visst var det charmigt att jobba på en båt med en stor BW eller Götaverkare, och gå runt i maskin i lågfrekvent buller och jobba.

Även om vi bytte till vanlig diesel när vi gick in och ur hamnarna, så var det ju så, att motorerna gick MYCKET bättre på tjockolja än på diesel.

Slaglängden på ibland nästan 2 meter gjorde sitt för att utnyttja bränslet. Men klart att det rök lite om dem...

Det händer en del på 45 år!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-21 13:48 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Mitt första jobb var på Finnboda varf. När jag jobbade där (80-talet) byggdes ingenting, bara reparationer och de största var i princip finlandsfärjorna. Men jag träffade där på en praktikant som sa att på de riktigt stora skeppen så var ekonomivarvtal på ca 60 rpm, alltså ett varv i sekunden. Lite skillnad mot min hoj...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-21 13:55 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Det var nog tomgångsvarv du menar; lite beroende på hur stor maskin var och hur gammal, låg maxvarvet på 110-120 varv/min-

Har legat på Finnboda med "MS Mälarvik", en bulkbåt som gick i "Cementa" regi; de hade en 4-5 fartyg mitten 70-tal.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011