Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-02-19 10:41 
Offline

Blev medlem: tor 15-02-19 10:21
Inlägg: 3
Hej,

Jag har kört olika blandningar i min Volvo 240 -88 i mer än ett halvår. När bensinpriset började bli billigare för ett tag sedan började jag fundera på vilken bensin/etanol-blandning som är bäst vi olika prisförhållande för bensin/etanol.

Jag har därför sammanställt min kostnad/mil i en konturplott för enkel överskådning. Jag har räknat ut förbrukningen genom att addera varje tankning till blandningen som finns kvar i tanken då jag vet storleken på tanken och hur mycket jag tankat. Förbrukningen är ganska spridd (sommar- el. vinterdäck, olika tankstationer har olika mycket etanol i bensinen etc. ) men linjäranpassning ger y=0.98-0.18x där y är förbrukning och x (0.2 < x < 1) är bensin/etanol förhållande.

Bild

Inga modifieringar är gjorda på bilen.

Tack för mig!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-19 18:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
För att förstå diagrammet får du nog förklara vad de olika blånyanserna visar. Det kan ju inte vara kr/mil, möjligen % dyrare eller billigare med blandningen än för ren bensin.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-19 20:55 
Offline

Blev medlem: tor 15-02-19 10:21
Inlägg: 3
Jag skulle säga att plotten anger kostnad/sträcka. Ju mörkare blå desto lägre kostnad/sträcka och det omvända för ljusare blå.

Förbrukningen beror av förhållandet bensin/etanol (x) som f(x) = 0,98-0.18x med enheten liter/mil.

Priset för bensin (pris_bensin) anges kr/liter. Det ger att priset för drivmedlet beror på pris_bensin, pris_etanol samt förhållandet bensin/etanol. Vid blandat drivmedel blir kostnaden således pris_bensin*x - pris_etanol*(1-x). Detta har också enheten kr/liter.

Eftersom jag inte är intresserad av kr och ören utan av förhållandet pris_bensin/pris_etanol (y) använder jag detta i föregående ekvation. Detta ger då y*x-((1-x)/y) som är enhetslöst.

Det jag plottar är således f(x,y) = (y*x-((1-x)/y)) * (0,98-0,18x) som jag påstår är kostnad/sträcka. Enheten är dock liter/mil vilket gör att resultatet inte ger någon siffra jag kan relatera till utan enbart ett mått på vad olika pris_bensin/pris_etanol- samt liter_bensin/liter_etanol-förhållanden kostar.

Notera att både pris_bensin och pris_etanol är större än 0. Annars är inte ekvationen giltig.

I dagsläget kostar bensinen och etanolen 12,55 resp. 9,00 kr/l. Dvs. y = 12,55/9,00 =~ 1,4. Enligt min plot bör således bensin/etanol förhållandet i tanken vara 0,2 som är minsta andel bensin jag anser jag kan framföra fordonet med :-). Detsamma gäller för allt över ett pris_bensin/pris_etanol-förhållande på cirka 1,15. Med bibehållet etanolpris måste bensinen alltså kosta under 10,35 kr/l (1,15*9) för att det ska vara lönsamt för mig att tanka annat än maximalt med etanol. Kostar bensinen 9,90 kr/liter (förhållande 1,1) spelar förhållandet ingen roll för kostnaden per sträcka. Kostar den under 9,90kr/liter är det bättre att tanka så lite etanol som möjligt. Det är lite otydligt i min tidigare bild eftersom jag har ganska grov skala på konturlinjerna. Jag bifogar en bild med tätare konturlinjer.

Jag kan för övrigt tillägga att det svåraste med den här övningen har varit att få ut vettiga plottar ur Excel. *** skitprogram.

Hoppas detta gjorde det lite tydligare.


Bilagor:
kostnadmil.png
kostnadmil.png [ 58.47 KiB | Visad 9931 gånger ]
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-19 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är bilen en '88A med LH 2.2 eller '88B med LH 2.4 ? Man ser enklast skillnad på att '88A har ett tändstyrdon i form av en stor svart plastlåda som sitter vid expansionskärlet , '88B har istället motorelektronikvarningslampa "lambdalampa" och den berömda "testdosan" längst bak till vänster i motorrummet för felkodsavläsning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-02-20 15:22 
Offline

Blev medlem: tor 15-02-19 10:21
Inlägg: 3
Min bil har en tändstyrenhet som sitter monterad vid expansionskärlet och spolarvätskan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011