Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-10-31 20:55 
Offline

Blev medlem: ons 12-10-31 20:33
Inlägg: 4
Hej som överskriften säger så skulle jag vilja få tips på ett tändsystem som är enkelt
att hitta på skroten och ersättabrytarna med på hobbybilen som är en gammal
mazda rx4 med wankel motor med dubbelbrytare, så jag måste hitta 2likadana tändsystem
och montera en triggerskiva och två hallgivare inuti den gamla fördelaren. så jag söker en bil som är lätt att plocka fördelare kabelhärva tändmodul och spole ifrån och är vanlig på skroten.gärna bosch delar. ska behålla den befintliga mekaniska tändförställningen. så jag vill inte ha massa boxar i onödan utan så enkelt som möjligt ska de va. mvh svenne


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du vill ha hallgivare och Bosch-system så föreslår jag Volvo från omkring 1985 med motor B230A eller liknande, Saab 99/90/900 med förgasarmotor från 1984-87, eller någon VAG-bil från ungefär samma tid (t ex Golf II). Jag är inte säker på om man kan få loss tändsystemskabelstammen för sig, men tar man med tillräckligt mycket av främre huvudkabelstammen bör det inte vara något problem att sortera ut rätt ledningar.
Se till att tändmodul och tändspole är av originaltyp (inga piratdelar) på de bilar du plockar tändsystem från.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 22:04 
Offline

Blev medlem: ons 12-10-31 20:33
Inlägg: 4
Tackar
jo jag har nog fått för mig att ett hallgivar system borde vara enklast och få till bra
rätta mig gärna om jag har fel.då är det nog isåfall från 740gl med b230a som är lättast att hitta eftersom jag måste ha 2 som är lika.
du råkar inte ha något schema över ett sådant system?
vad heter ett sånt system igentligen? ex ezk.
mvh svenne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns gott om alla de där systemen. Fördelen med Saab och VAG är i och för sig att samma sorts system användes på fler årsmodeller och olika motortyper än hos Volvo, så tillgången på sådana är nog minst lika god.
Bosch sammanfattar de där systemen som TSZ-H (till skillnad från TSZ-I med induktiv givare och TSZ-K som är elektroniskt med brytarspetsar). Volvos variant kallas TSZ28H.
EZ-K och EZ-L är system som även sköter tändförställningen elektroniskt.

Ett schemaexempel kan du hitta i http://www.obadalek.info/vw/manual/Stro ... 6-1992.pdf , sida 5-2 (81 av 505), men det duger ju annars att titta på elschemor i vilken gördetsjälvhandbok som helst för de här bilmodellerna.
Om du plockar delar från en Volvo, så tänk på att kabelfärgerna nästan aldrig stämmer till 100 % med elschemat i en Volvo från 80-talet, man måste kolla själv i kabelstammen för att reda ut det hela. Elledningarna är ofta dåliga i sådana bilar eftersom Volvo delvis använde en plastisolering som inte tålde olja och bensinångor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 08:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Forumbilder låg nere i går kväll, men nu är det igång. Så här kommer en bild.
Den här bilden är ur en "piratverkstadshandbok" för Volvo 240/260. Den visar dubbla förkopplingsmotstånd som det är på 260, men samtidigt har dom bara ritat 4 tändstift! (240 har bara ett förkopplingsmotstånd).
Det går ut två ledningar från tändenheten nr 31d och 7. Det är dom som går in i fördelaren bredvid. Jag vet inte om det är viktigt med någon polaritet där, men det borde ju framgå av hur kablarna ser ut i det befintliga på donatorbilen. Dom andra två nr 15 och 31 är med högsta sannolikhet matning från tändningslåset och givare till en varvräknare?

Bild

Ett tillägg: Här finns en tabell med dom så kallade Bosch-kopplingsnumren:
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071
Massor av nummer och listan är ändå inte komplett.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 14:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där schemat är för ett tändsystem med induktiv givare. Hallgivarsystem har tre ledningar mellan givare och tändmodul: matningsspänning (överspänningsskyddad 12 V), signal och jord.

Förkopplingsmotstånd förekommer bara på mycket gamla brytarlösa tändsystem (t ex Volvo B21E och Simca 1508 från 70-talet), på 80-talssystem sköter vanligtvis tändmodulen om strömbegränsningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 19:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Verkstadshandboken angav ingen årsmodell på tändsystemet. Annars i övrigt, spände den över alla årgångar från -75 till -93. Jag har varken kvar boken eller bilen så jag har inga bättre bilder. Den här bilden har jag skannat tidigare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, förmodligen gäller bilden då för B21E och B23E fram till ungefär 1981. Alltså på den tiden då tändmodulen var en stor burk på minst sådär 7 x 10 cm, antingen plast- eller gjuten aluminiumlåda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 21:51 
Offline

Blev medlem: ons 12-10-31 20:33
Inlägg: 4
Tusen tack för bra svar. rotade fram några gamla haynes böcker och kollade lite
tror de blir ett bra litet vinterprojekt o fixa till.ni får gärna fylla på med fler bilar och årsmodeller man ska hålla utkik efter så man har lite o välja på. en fråga bara när kommer gnistan presis när luckan öppnar eller stänger för hallgivaren.
mvh svenne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-02 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det varierar mellan olika hallgivartändsystem, jag kommer inte ihåg vilket som är vilket men jag är ganska säker på att alla Bosch-system med mekanisk tändförställning är lika. Ett enkelt sätt att kolla det är att ställa fördelarrotorn så den står mitt för märket för cylinder 1:s tändläge i kanten på fördelarhuset och då se efter vilken av luckans ändar som är mitt för hallgivaren.
I varje fall ger tändmodulen gnista när spänningen från hallgivaren går ner till 0.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-02 11:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det fallar troligtvis utanför budgetten trots 10% rabatt för etanol.nu medlemmar men om du vill ha ett nytt elektronisk tändsystem helt utan mekanisk tändförställning och utan besvärliga lösa externa boxar att koppla in så finns det en 123ignition fördelare för Volvo B21-B23 med tändkurvor för E85 mm se http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73

Om inte allt för lång framtid kommer det dessutom en 123 tune modell med via datorn fri programeringsbara tändkurvor och extra finnesser som dubbla kurvor som kan bytas med en strömbrytare (t ex E85/bensinkurva eller normal/testkurva), varvtalsbegränsning, accelerations/effektsmätning etc till denna motor! Alltså en variant på denna: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-02 18:56 
Offline

Blev medlem: ons 12-10-31 20:33
Inlägg: 4
hej tack för tipset om 123 men de är inget för mig jag gillar o
bygga o plocka själv har de som lite hobby annars skulle de väl
vara den programerbara då som vore intressant för mig men jag
tror inte dom har någon fördelare till en gammal mazda wankel
sen har jag lite begränsad budget också.men huvudsaken är att
jag tycker de e roligt o exprimentera och testa själv om man kan
få till nåt bättre än brytare som förövrigt fungerar hyffsat men
börjar bli svåra o få tag i till min bil och kan man bygga nåt som
inte kostar så mycket o blir bättre än brytartändningen så är det
roligt. Men tack för tipset mvh svenne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-17 11:41 
Offline

Blev medlem: mån 15-08-17 11:08
Inlägg: 6
hej. blåser liv i en gammal tråd igen.
jag byggde systemet som vi diskuterat ovan och det funkade igentligen bra.
hade bara ett problem och det var att under vissa omständiheter kunde gnistan hoppa inne i locket och tända både
leading och trailing stiftet samtidigt vilket kan skada motorn.(cross fire kallar dom det fenomenet för i staterna) det är vanligt att det inträffar när lock och rotor börjar bli slitet
men nu blev det nog så av att tändspänningen blev högre. så jag lade ner det hela för ett tag.
men nu har jag kommit på en annan grej och det är att man skulle kunna köra wasted spark med en dubbelspole
på leading stiften och köra trailing stiften genom fördelaren då trailing stiften ej går att köra wasted spark på.
men finns det någon dubbelspole man skulle kunna tänka sig att driva med en bosch tändmodul?
har en en liggandes till en kawasaki sporthoj från slutet av 80talet men jag har inte vågat testa ifall man bränner upp något.
eller finns det något annat man kan plocka ihop själv?
hör av er med era tips

mvh svenne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-17 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det är en vanlig strömbegränsande tändmodul från sent 80-tal så fungerar det bra med nästan vilken dubbeltändspole som helst från någon 90-talsbil. Ofta sitter dock de tändspolarna parvis hopbyggda. Lämpliga typer hittar man t ex på Fords äldre Zetec-motorer, undvik de Motorcraft-tillverkade som kan sitta på Zetec-SE, medan däremot alla tändspolar för Zetec-E samt Bosch-spolar för Zetec-SE tycks hålla. Andra lämpliga typer hittar man t ex på Hyundai Elantra från sent 90-tal och på de små 1,2 l-motorerna i Renault Clio, Kangoo m fl.

Jag har nyligen mätt på några Kawasaki-tändspolar från tidigt 80-tal, märke TEC, typbeteckning ZC006-TR12V. De är avsedda för ett brytarlöst tändsystem med japansk tändmodul, och de har mycket högre resistans i primärlindningen (1,9 ohm enligt verkstadshandbok, 2,4 ohm enligt mätningar) än vad typiska Bosch-system från 80-talet har. De påminner snarare om biltändspolar för tidiga brytarlösa system i mitten av 70-talet, eller system med brytare och yttre förkopplingsmotstånd.
Om man kopplar in sådana till en strömbegränsande tändmodul så kommer inget att gå sönder, men eftersom tändspolen är så högohmig att tändmodulen aldrig börjar strömbegränsa så blir sluttransistorn hårt bottnad och får svårt att bryta strömmen omedelbart, utan gnistan kommer med en viss försening (kan i värsta fall motsvara 10-20 ° vid höga varvtal).
En annan nackdel med Kawasakitändspolarna är att de har öppen järnkärna, så de är känsliga för magnetiska föremål i närheten. De beter sig helt annorlunda beträffande induktans, förlustfaktor mm då de är fastskruvade på fästvinkeln i motorcykeln än då de ligger lösa.

Överslag till fel kontakt i fördelarlocket kan man drabbas av om hallgivaren inte sitter i rätt läge i förhållande till fördelarrotorn, så att gnistan inte kommer då rotorn är mitt för rätt uttag i fördelarlocket. För att kolla detta kan man putsa av fördelarrotorns sidokontakt noga, sedan köra några hundra mil och se efter om brännmärkena ligger mitt på kontakten eller förskjutna åt ena eller andra kanten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-08-19 08:35 
Offline

Blev medlem: mån 15-08-17 11:08
Inlägg: 6
Hej igen. Japp ska hålla koll på skroten vad jag kan hitta. fick för mig att ford hade 4 utgångar på sin spole (edis).
Nyare spolar av typ coilontop är bara att glömma antar jag? tänkte på bmws från m50 motorn utan inbyggt tändsteg
men det går väl inte driva 2 sådana på ett bosch steg av typ 124. har du något mer tipps på en bra dubbelspole som är lätt att hitta på skrot som har bra tändenergi. problemet är att mitt fördelarlock ser inte ut som till en vanlig motor. ska försöka förklara lite enkelt motorn är en tvåskivig wankel och tändföljden är 1-2 men man har två tändstift i varje kammare leading och trailing och dom tänder inte samtidigt utan trailing tänder ca 10 grader efter så därför så sitter det igentligen 2 separata tändsystem i fördelaran och kontaktytorna i locket sitter väldigt nära så därför kan man få överslag så båda stiften i samma kammare antänds samtidigt. det var ganska vanligt även med gamla brytarsystemet som nu sitter i igen. men om jag kunde
få till en bra wasted spark gnista på leading stiften så slipper jag ju risken för det helt och hållet. mazda körde förövrigt så på senare wankelbilar. på trailing stiften dom som tänder senare funkar det tyvärr inte med wasted för då antänder man bränsle blandningen på rotor nr2 alldeles för tidigt så därför måste jag köra dom genom fördelar locket.

mvh svenne


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011