torbjorn skrev:
torbjorn:
Fick ELM327-burken kontakt med bilens styrdon och konstaterade att det inte fanns några felkoder, eller misslyckades den helt och hållet med avläsningen?
ELM327-modulen kunde läsa av motordata som varvtal, manifold pressure, och liknande. Det tog en stund när den scannade efter felkoder, och rapporterade sedan att inga felkoder hittats.
Citat:
Baggis:
Har även upplevt nått liknade i en VW-buss för länge sedan. Det liksom stängde tvärt av motorn mitt under landsvägskörning för att kort därefter återkomma med full kraft. Felet visade sig vara en kass gasspjällslägesgivare.
Det är ju en möjlig felorsak. Det är ju en "drive-by-wire"-motor.
Citat:
karlmb:
Så betedde sig min AMG när motorkablaget började ge sig, dvs isoleringen började sluta fungera under ett kraftigt regn.
Det har varit fint (inte regn-)väder när jag har märkt ryckningarna, så jag tror inte det är vatten-relaterat.
Citat:
Var den på service FÖRE detta? Misstänkt då är väl alla kontaktdon de kan tänkas ha pillat på.
Som sagt, det har ryckt lite då och då på lång-resor under en längre tid, minst ett halvår kanske ett helt år. Men bara korta ryck, typ en tiondels sekund eller två. Bara tillräckligt för att man ska lägga märke till det, men inte mer. Det var ett par veckor sedan som bilen var på service, så felet borde ju funnits då också, men i sin intermittenta natur. Jag hade hoppats på att felet skulle generera en felkod som kunde identifieras av teknikern, men alla service-papper är blanka så när som på anmärkningarna jag nämnt ovan.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)