Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-07 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Wolfram är ett vanligt material för brytarkontakter. Om det sedan är frågan om massiva kontakter av wolfram eller om det är ett billigare grundmaterial med wolframbeläggning är förstås en annan sak.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 13:41 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Har experimentat lite :D . Kopplade in ett varierbart nätaggregat för att kolla känsligheten hos Biltemas 12 volts tändspole,den där för 99.90kr. Den ger gnista ända ner till 2 volts matningsspänning! :o . Vid 1volt kunde jag ej iakttaga någon gnista,dock var jag ej dumdristig och petade med ett finger på tändspolens utgång! :D . Detta tyder ju på att man kan linda en triggerspole och därmed driva Biltemas tändspole med det,ifall man tröttnar på att ha ett batteri. Kul med olika möjligheter så man inte sitter på pottan om man inte hittar rätt tändspole till sin gamla maskin :D .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-05-09 17:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här är beskrivningen på ett lågbudgetsystem som bygger på att man har brytarna kvar:
http://www.designnotes.com/downloads/K2543_Manual.pdf

Fabrikatet är byggsatsfriman Welleman, men kopplingsschema och stycklista finns ju, så det torde vara enkelt att löda ihop själv. Men för att göra det meningsfullt och effektivt borde man ju ersätta brytarna med t.ex. en magnetsensor vid kamnocken. "Den händige" kanske knåpar ihop en sådan krets också.

Jag har tidigare haft elektroniska system (utan brytare) i både bilar och båt, men dom var säkert betydligt mer avancerade än detta Welleman, men magnetsensorn var en liten komponent, ca 5 x 10 mm + kabel. Något i stil med ELFA:s 73-490-38, men utan fästörat. Om just den här duger vet jag dock inte. Den valde jag bara som ett åskådningsexempel.


Senast redigerad av nyfiken lör 09-05-09 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 17:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det funkar säkert att linda en spole till att mata tändpolan men ditt expiriment med nätagget är lite missvisande:
1. i fria luften hoppar gnistan vid en mkt lägre spänning än under kompression och en bränsleluftblandning
2. vid lägre spänning tar det längre tid för att magnetisera tändspolans kärna, är spänningen för låg "hinner" du därför helt enkelt inte producera gnistor tillräckligt snabbt

En liten thyristor tändning från en moppe eller en som man bygger själv som du matar från en spole som genererar 3-400V och laddar en condensator är också ett bra alternativ för tvåtaktare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan ju också använda en separat tändspole för att göra ett s k energy transfer -magnettändsystem. Då har man bara en lågspänd lindning på järnkärnan vid svänghjulet, och en yttre tändspole. Magnetspolen är kopplad i serie med tändspolens primärlindning, och brytaren ligger också i serie med alltsammans.
Ska man göra ett sådant bygge med en biltändspole så är det bättre att använda en tändspole avsedd för brytarlöst tändsystem, eftersom den har lägre resistans i primärlindningen än t ex Biltemas eftermarknadständspolar.
T ex har tändspolar från Opel från slutet av 80-talet använts med gott resultat i sådana sammanhang. De har ungefär 0,4 ohm i primärlindningen, att jämföra med omkring 3 ohm för t ex Biltemas tändspolar.
Beträffande lindning på spolen vid svänghjulet så är en möjlighet om lågspänningslindningen i originaltändspolen fortfarande är i användbart skick. Om det finns kortslutna varv i högspänningslindningen måste förstås den rensas bort från kärnan för att inte ställa till problem.
Eventuellt kan det visa sig nödvändigt att ändra värdet på kondensatorn vid brytarna för att få maximal tändspänning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 20:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Körde igång maskinen på 6-volt,sedan kunde jag minska spänningen till ca 3,5volt men gick bättre vid 4 till 6-volt. :D . Enligt tidigare länk till Classic Motor kunde man linda en spole som gav runt 6 volt. Lägger man till ett par hundra varv till så borde det bli riktigt fetnajjs. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 08:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I söndags hittade jag en bortkastad Garden 380 AC (bly)batteri klippare. Den har lite äldre design än de som säljs idag och ser ut så här:

Bild

Den saknar laddare, batteri lite plastkåpor mm men motorn och klipparen fungerar utmärkt. Hade först tänkt använda NiMh batterier till borr/skruvdragare som jag ändå har men de håller nog för kort för den drar ca 10 A utan att man klippar nått(!). Enligt bruksanvisningen ska det sitta ett 12V 12Ah blybatteri i den så jag kommer nog skaffa ett sådant. Det innebär att man i praktiken kan klippa en 15-20 min på en ladning skulle jag tro.

Tror inte heller klipparen klarar högt gräs men som relativt tyst "underhållsklippare" verkar den helt ok, och den funkar även som vanlig handjagare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 16:59 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Ska till tippen nu i helgen med en amssa ris, hoppas naturligtvis på att hitta en användbar klippo. Någon som fått åthutnignar för att ni plockat med er saker på tippen?

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Återvinning från tippen
InläggPostat: ons 09-05-20 19:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag hörde ett radioprogram om detta för några år sedan. Det är i princip förbjudet att göra det.
På något vis är det "Tippens", kommunens eller motsvarandes egendom.

Man intervjuade även dom som jobbade där, och dom erkände att när dom var nya på platsen, såg dom massor av prylar som dom ansåg var "bra att ha". Men efter en tid blev dom avtrubbade. Dom såg det inte som något särskilt. Allt var sopor för dom som skulle behandlas på avsett och föreskrivet vis.

Troligen hittar man lika lätt gräsklippare etc. etc. på loppmarknader och auktioner?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 19:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är därför vi har freecycle.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 12:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
I söndags hittade jag en bortkastad Garden 380 AC (bly)batteri klippare. ...snip....


Har nu hittat lite mer dukumentation om den, tydligen var det endast en 7 ah batteri i den i original, men jag skaffade mig en 12Ah från biltema som kan också kan klämmas in i batterifacket och den funkade utmärkt med det!

Ska använda batteriet i en UPS som får ladda batteriet när klippningen är klar och då får vara utan batteriskydded medan jag klippar gräset.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-22 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
reez skrev:
Ska till tippen nu i helgen med en amssa ris, hoppas naturligtvis på att hitta en användbar klippo. Någon som fått åthutnignar för att ni plockat med er saker på tippen?

/A


Ja, det har hänt. På de sopstationer som finns i min närhet är det bara en där det brukar gå bra att plocka medan personalen ser på, och även där finns det en viss person som man måste passa sig för alternativt stryka medhårs.

Men på andra håll i landet får man till och med hjälp av personalen om man försöker få upp något som ligger djupt ner i en container.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga gräsklippare
InläggPostat: sön 16-05-29 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har gått ett antal gräsklippningssäsonger sedan den här tråden var aktiv senast, och det är nya generationer gräsklipparvrak som ska återvinnas idag.
Jag har haft tillfälle att bekanta mig med motorgräsklippare av märken som jag inte har stött på tidigare, och som det kan vara intressant att skriva några rader om.

Viking - det verkar vara den österrikiska firman Stihls varumärke för konsumentprodukter. Verkar välgjorda i detaljer, bra finish osv, men tyvärr ganska plastiga och ömtåliga. De passar nog bäst för plana välanlagda gräsmattor med pedantiska ägare. Som regel B&S-motorer med deras vanliga brister och förtjänster.

Honda - intressant genom att allt som går att göra tvärt emot t ex Stiga eller Partner, verkligen också är gjort tvärt om.
Jag har fått tag i en Hondagräsklippare, gissningsvis tillverkad någon gång på 90-talet. Ganska liten självgående klippare, förberedd för uppsamlare som dock inte följde med. Motorn är naturligtvis en Hondatillverkad toppventilmotor med stötstänger. Förgasaren är så gott som identisk med B&S flottörförgasare, men har lite bättre detaljfinish. Huvudfelet på den här klipparen var stopp i huvudmunstycket, det hade nog stått vatten i flottörhuset länge. Efter förgasarrengöring och oljebyte går motorn fint men den verkar ha mycket sämre segdragningsförmåga än en B&S.
Den verkar ha någon slags frikopplingsanordning mellan motorn och kniven, den är dock satt ur funktion genom att nödstoppshandtaget är fastsurrat.
Självgången har ovanligt nog drift på bakaxeln, inte helt lyckat eftersom man måste släppa kopplingsbygeln då man t ex ska vända. Bygeln och reglagen känns också litegrann bakvända utan att det går att peka på exakt vad som inte är som det ska. Den verkar ha två växlar för självgången, dock händer det ingenting när man försöker röra på det reglaget. Felsökning återstår.
Kåpan är av gjuten aluminium precis som på Klippo, men den är sprucken på några ställen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga gräsklippare
InläggPostat: sön 16-05-29 21:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vi har en snart 15-årig Stiga med Honda-motor utan självgång. Motorn är Svanen-märkt, är lättstartad och går bra. Det som är mindre bra är chassit i plåt, det har rostat en del och är rätt vekt på en del ställen. Det ska finnas en liknande maskin med tåligare chassi men samma motor. Jag är nöjd med den gräsklipparen. Tror att den vi har heter Stiga Multiclip, den som är robust tror jag har tillägget Pro.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga gräsklippare
InläggPostat: mån 16-05-30 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:

Kåpan är av gjuten aluminium precis som på Klippo, men den är sprucken på några ställen.

Det ska tydligen gå att svetsa/hårdlöda aluminium med zink-lod. Något att tänka på om man vill reparera kåpan...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011