Har varit lite förhinder att fixa till projektet, men ny energi .
Detta har skett.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_104857_crop.jpgEtt 15mm rör med vinklar för att få vattnet att cirkulera. 15mm är lite kraftigt jämfört med slangarna som sitter original, men det går att kränga på. Tänkte att det är bra med grövre rör så flödet hindras så lite som möjligt till spjällhuset.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_105404_crop.jpgIhopsatt till hur det kommer att se ut.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_122837_crop.jpgTest att montera på bränsleföredelarröret.
Måtten är 295mm för det längsta röret, 25mm på de två rören som går på tvären. De andra två rören, inlopp och utlopp är inte speciellt noga, tog 35 mm på inloppet och resten av röret blev 160mm (ren slump, ingen teori.)
Totalt ihopsatt blev det 330mm x 60mm.
Inloppet kommer att vara vinklat ned mot utloppet från motorn.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_123219_crop.jpgLiten glipa för att få in silverlodet.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161012_222249_crop.jpgDelarna för den primära bränsletryckregulatorn.
Returledningen från originala bränsletrycksregulatorn kommer att vara inkopplad, försök att tuna in den externa kinaregulatorn så fullgas så flödar en del av returbränslet genom originalregulatorn för att blåsa rent från eventuella luftfickor.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_115713_crop.jpgRören är sammanlödda, sedan fastspända med slangklämmor och lödda till bränslefördelarröret.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_115719_crop.jpgBild ovanifrån.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_120805_crop.jpgBild på spridarventilerna efter okänt antal mil med E85. Spridare två från vänster hade mycket beläggning, till och med flagor av brun/svart klägg. Bilden är tagen efter att några flagor ramlat bort.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_122441_crop.jpgBränsleröret monterat. Inloppet (från motorn) är till höger, det korta röret. Utloppet är det vänstra och ska sända vattnet vidare till spjällhuset.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_122445_crop.jpgRöret sett från vänstra sidan av motorn. Här ses även slangen som leder vattnet från spjällhuset tillbaka till korset för kupévärmen.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_123159_crop.jpgDetta är originalslang som leder vattnet från motorn till spjällhuset. Den var för lång till detta och fick kortas av 3cm.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_123851_crop.jpgSlangen mellan motor och förvärmningen monterad. Uttaget för vattnet på motorn är mellan de två högra insprutningsventilerna.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_124426_crop.jpgNu är även slangen mellan utloppet på förvärmningen och spjällhuset monterat.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_124525_crop.jpgDe två skarvdelarna som monteras på bränsleledningen. T-kopplingarna ska även kopplas till bränsletrycksregulatorn från Kina.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_124534_crop.jpgEn annan vinkel på skarvdelarna.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_130707_crop.jpgBränslehärvan monterad.
High res /
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_135515_crop.jpgDet mesta är monterat tillbaka.
Trycktestning. Tjaaaa...
Som sagt är det en kinaregulator, och den var inte direkt tät vid gängorna för nipplarna. Eller tryckklockan.
Har en annan klocka för att ställa in grundtrycket så får man känna sig fram på T-korsningarnanär motorn och bränslet är varmt, att det kommer lite varmt bränsle genom returen från originalreturledningen. Det är bara rycka vakumslangen till kinaregulator.
Detta gick ju bra, så stärkt av detta slog jag ut frostpluggen för att montera en 230V motorvärmare. Det gick inget bra... monterade värmaren, fyllde på vatten och det forsade vatten därifrån.
Så ingen provkörning idag