Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 16-12-21 12:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
erikn skrev:
Låter ju som att du har för stort motstånd.

Har tänkt tanken... Undrade bara om boxen "håller kvar" värdet om man håller in knappen och sedan kör på starten, verkar inte vara så om först kör på starten och sedan håller på knappen. Ett "världsligt problem", så länge den startar får man ju vara nöjd :roll: Motståndet är på 4,7kohm, när jag monterat det och mätte i kabeländarna innan jag lödde fast dom vid boxen var det "bara" 3,9kohm. Är det sådan skillnad på monterar och inte monterat motstånd?? Mätte aldrig innan jag monterade det. Den ""naturliga" avvikelsen ska väl inte vara såå stor. Finns olika klassningar på noggrannheten och jag tror dessa var 5%, men detta är ju närmare 20%. Nu spelar det ju inte så stor roll, så jag tänker inte forska mer i det....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-01-11 10:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
lennart e skrev:
Motståndet är på 4,7kohm, när jag monterat det och mätte i kabeländarna innan jag lödde fast dom vid boxen var det "bara" 3,9kohm.
Hur gjorde du när du mätte, använde du krokodil-klämmor på kabeln, och är du helt säker på att inget annat kan ha varit inkopplat?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-01-11 15:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Dr. Mabuse skrev:
Hur gjorde du när du mätte, använde du krokodil-klämmor på kabeln,

När jag tänker efter så höll jag nog tummarna mot mot kabeln.... :oops: Det förklarar nog skillnaden
erikn skrev:
Låter ju som att du har för stort motstånd.

Nu när det blivit lite kallare (ner till -5°) så fungerar det "klockrent" att starta utan motorvärmare. Den går "rent" med en gång så motståndet är nog rätt.
Däremot kollade jag felkoder i går eftermiddag 3-1-2 och 2-3-2 i bränsleboxen. Får kolla lite mer på det. Nu när det har blivit lite ljusare på mornar och kvällar ska jag koppla in voltmätaren på Lambdan och se vad den säger. Får kolla felkoderna lite oftare också

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 17-02-05 20:28 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Var på Bilprovningen i fredags, var inte tal om annat än att den gick igenom. Han sade inte ett ord om etanol konverteringen. Däremot "klagade" han när det droppade olja på hans "fina golv" så jag fick anmärkte på oljeläck växellåda, oljeläck motor. Sedan "tyckte" han att det glappar i "gummibussningar bakre stötdämpare". Men det största problemet var CO på 0,4 HC på 153 och lambdavärdet på 1,056. D.v.s hade jag inte haft en årsmodell -88B hade det blivit ombesiktning. Bilen går jättebra och inga felkoder. Kollade dom för 2 veckor sedan (se ovan), kollat några ggr efter det men dom har inte kommit tillbaka. Skulle gjort det i helgen också, men håller på att bygga in båten i presenning så jag kan börja jobba på den. Växellådan får jag byta tätningen vid utgående axeln på när jag lägger på sommardäcken, men motorn kanske blir värre. Det läcker främst från excenter boxarna som inte används eftersom balansremmen inte vit monterad på 15 år. Ska byta olja och filter igen och se vad det gör, misstänker det kan vara en orsak. Kör ju bara korta sträckor men anväder motorvärmare flitigt.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-02-06 15:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man bara kör korta körningar så kan ju vevhusventilationen gro igen - oljan hinner aldrig bli så varm att de sotlösande tillsatserna får tillfälle att göra nytta. Och en vevhusventilation med dåligt fungerande oljeavskiljare kan medföra att oljedimma följer med vevhusgaserna och bidrar både till ökat HC-värde och till att förkorta livslängden hos lambdasond och katalysator.

Jag föreslår att du gör en långkörning - minst 2-3 timmars sammanhängande landsvägskörning - omedelbart efter oljebytet. Om den nya oljan är svart efter långkörningen så kan man ta det som ett tecken på att det fanns mycket avlagringar att lösa upp, och det kan vara intressant att få tillfälle att göra ett avgasprov igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-02-06 17:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tyvärr är oljan inte mer än kanske 1 - 150 mil gammal, men jag bytte för den var utspädd och ska byta igen så fort jag hinner. Oljefällan sattes ny för c:a 3 år sedan och slangar och allt där till kontrollerades, men ska kolla igen. Öppnar jag oljepåfyllningslocket så sugs det fast, så det fungerar också. Hade det varit en läcka på avassidan före katen hade det ju blivit felkod, men kollade i kväll och där var inga. Så enda alternativet (som jag ser det) är utspädd olja, men jag tycker det är lite kort tid. Men du har rätt i att jag borde köra mer.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 17-02-07 06:30 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Vad tror ni om att köra på mineralolja istället? Jag kör på Semisyntetisk 10W-40 nu. Jag vet att Helsyntetisk inte är bra vid denna typ av körning, men Semisyntetisk ska ju vara den "bästa av 2 världar". Ide'er om deta??? Anledningen är att jag köper olja i 20l och använder samma till båda bilarna och till utombordare på båten

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 17-02-07 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har svårt att tänka mig att man vinner något på mineralolja annat än att den kanske är något billigare i inköp. Syntetoljor har ju dels mycket bättre sotlösande egenskaper och dels är de mer långtidsstabila eftersom redan basoljan håller jämn viskositet och inte behöver en massa kortlivade tillsatser för den sakens skull som mineraloljor gör.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 17-02-07 15:48 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tänkte mest på om mineralolja lättare "sväljer" den oförbrända etanolen vid kallstarterna. Att syntetolja lättare löser sot tror jag inte på. Du skulle sett hur frugans Passatmotor såg ut inuti efter 13000 mil på helsyntet. Den kokksade igen så oljesilen blev tät och oljetrycket försvann. Det blev invändig motortvätt i ordets verkliga betydelse + rengöring av allt i slang och rörväg till vevhusventilation....Långtidsstabila vet jag inte något om, har alltid bytt ganska ofta, max 1500 mil på Passaterna (det är hennes 4-de) och 500 på Volvon (typ en gång om året, har aldrig varit helsyntet i den). Däremot vet jag att helsyntet oljor blir tjockare och tjockare ju mer du kör (tillsatt förtunningsmedel för rätt viskositet) medan minareloljan är tillsatt förtjockningsmedel som slits bort med tiden. Då borde ju Semisyntetisk vara en gyllene medelväg, tycker man , kanske. Passaten har gått 5000 mil till sedan dess på Semisyntetisk olja och funkat fint, byter numera 2 ggr om året på den (6 - 700 mil)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 17-02-21 13:17 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört en månad (drygt) sedan besiktning och kollat (och luktat) på oljan var och varannan dag (har inte bytt än). Kan inte se (och lukta) annat än att oljan är Ok, Ska ändå göra ett byte så fort jag får tid. Däremot, när jag bytte till större spridare så ställde jag in bränsletrycket efter felkoderna (minskade trycket tills felkod 2-3-2 och 2-3-1) försvann. då visade mätaren 4,5 bar, tyckte det var väl högt för spridarna ska ge c:a 40 - 50% mer. Kört så sedan och det har funkat, men, nu efter besiktningen har jag provat att sänka bränsletrycket till jag får felkod. Var nere på 2 bar, då fick jag felkod (bilen var lite trög då) så nu kör jag på 2,5 bar. Alla mätningar med vakuumslangen ansluten. Bilen är fortfarande "lite trög" men går utmärkt att köra, var inga felkoder igår, men jag har inte "belastat" den än. Och den går betydligt bättre vid kallstart med hjälp av "knappen" så jag misstänker att "original" bränsletryck (3 bar) ska fungera utmärkt. Kan det vara så att spridarna varit "mögiga" och etanolen löst upp skiten så dom nu är som dom ska?? Saaben jag tog dom på hade nog stått ett bra tag.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-02-22 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För länge sedan gjorde jag den erfarenheten på en Volvo med LH 2.4 att man kan köra korta körningar eller i stadstrafik nästan hur länge som helst med mycket felaktigt bränsletryck (eller, just i det här fallet, spridare av fel typ), utan att felkoder dyker upp. Det verkar som om det är först om lambdaregleringen ligger nära ett ändläge under längre tid vid landsvägskörning som det sätts felkod. I ett fall hade felkoder lästs av och raderats före en längre körning, och motorelektroniklampan tändes efter kanske 5 mil. Så det är nog lämpligt med långa landsvägsprovturer när man ska prova ut bränsletrycket, om man inte kan få ut mer data ur styrdonet på något sätt.

Diagnosutgången på LH 2.4 är faktiskt konstruerad enligt ISO 9141-standarden, den är ansluten till pinnar för seriekommunikation på processorn och i programvaran finns det kod som skriver och läser seriekommunikationsregistren, sätter upp UARTen på rimligt sätt osv, så teoretiskt sett borde det kunna gå att få en "modern" OBD-utrustning att prata med styrdonet om man bara luskar ut hur protokollet ser ut. Om någon känner för disassemblering och reverse engineering, så har jag ett antal avlästa binärfiler ur programminne på olika LH 2.4 -styrdon att ställa till förfogande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-02-22 13:48 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tackar för den informationen, det kan varit den pusselbiten som fattades.... :lol: Varit lite fundersam eftersom det ibland blir felkod och ibland inte
Jag ska så fort som möjligt byta olja och filter och "ta en tur" till Helsingborg och "tura" och inhandla mig en flaska Whisky (Bowmore Black Rock) som jag vet dom har där (finns ej på "bolaget"), etanol som etanol.... :P . Det är en väldigt fin tur att åka om man inte kör motorvägen. Antingen man kör över Båstad - Förslöv - Ängelholm eller Våxtorp - Munka-Ljungby -Ängelholm Sista biten får bli motorväg ändå Man kan köra Gamla E6-an också över åsen. Den går parallellt med motorvägen från Båstad avfarten till Margretetorp, sedan vidare till Ängelholm Genom en fin bokskog. Dessa båda sista går genom gamla snapphanebygder. Man längtar till våren nu, där är jättefint att köra med MC, inte mycket trafik ens på sommaren

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-04-06 10:50 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Var ute och körde en runda förra helgen, drygt 10 mil (blev ingen whisky), när jag var ända i Falkenberg (andra hållet).... :lol: Håller på vid min fiskebod och var och köpte "levande staket". Det är levande pinnar av pilträd som (enkelt uttryckt) ska stickas ner i marken och sedan flätas ihop och växa till ett "staket". 30 - 40 cm av marken framför mot havet c:a 40 m² stort område försvann i senaste stormen (höstas) så det är ett försök att rädda resten. Nog om det, vanlig landsväg med 90 km hastighet och lugn körning, tom bil (takräcke på) med "sprillans" nya sommardäck på så drog den 1,3 l/mil vid tankning . Detta tycker jag är ett godkänt resultat :D Vad tycker ni?

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-04-06 11:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det tycker jag.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-05-10 11:12 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Min gamle far sa' alltid "när det går som bäst är slutet som närmast" så därför har jag börjat "skruva" på bränsletrycket igen. Inte riktigt sant för jag hade felkod 2-1-2 och 3-1-1. Blev lite förvånad för den har ju gått helt "prickfritt". Nollade och har kollat ett par gånger utan att det kommit tillbaka. Har haft bränsletrycket i "överkant" (4 kg med Saabs röda) så jag ställde ner trycket till 2,5 kg (standard med vakuum anslutet) och kört så en vecka och det funkar det också. Startar inte utan kallstarten (det är c:a 0 - +5°) och tvekar innan den börjar bli varm (Lambdan börjar arbeta) och går nog inte till 100% vid fullgas över 4500 varv, men inga felkoder. Till saken hör att jag "nollade" boxarna ofrivilligt för en vecka sedan (det var efter jag fått felkoderna), kollade felkoder efter jobbet på torsdag kväll (brukar sätta ljusvredet på P-ljus) och så stod det tills måndag morron när jag skulle till jobbet igen. Batteriet var så tomt att min moderna elektroniska laddare inte gick igång när jag kom hem på eftermiddagen (fick låna frugans bil), så jag fick leta upp min (c:a 40 år gamla) 4A OK-laddare. Sedan har den funkat igen och fortfarande inga felkoder. Tänkte köra med detta bränsletryck ett tag nu och se vad förbrukningen blir, det ska ju bli varmare väder och den går ju inte sämre än en förgasarbil som man puttar in choken för tidigt på.... :lol:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011