Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 17-04-01 12:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
En vanlig bensinare klarar ju ofta omkring hälften etanol inom sin reglering, tycker en flex fuel borde klara den lilla skillnaden från 85 till 100. Ok kallstart får lösas med en extra tank bensin kanske? Eller kraftig förvärmning?

Men det påstås ju att förbrukningen skulle minska, då ryms ju bränslemängden i befintlig programmering... ?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: lör 17-04-01 14:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ursäkta att det blev lite off topic. För att återknyta lite till ämnet, hur stor marknad skulle det finnas för E100 när de bilar som ändå finns inte kan gå på det? Det är ju ändå inte så många som vill modifiera sina bilar om det nu krävs.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 17-04-05 15:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag är kvar... Och även om jag tappat tron på mänsklighetens förmåga att undvika undergång genom att fatta kloka beslut, så är jag fortfarande intresserad av etanol och konverteringar.

Än så länge ser det ut att gå jämt upp att tanka bensin eller etanol, och då reserverar jag pengarna till andra bil-saker än konvertering. (Har tittat ganska länge på en E85-optimering från AutoTech Motor i Trollhättan). För en månad sedan fick bilen en bränsledriven kupé/motorvärmare, i helgen en uppsättning signatur-fälgar till min bilmodell, och nästa projekt blir nya stötdämpare och bussningar i bakvagnen. Kupévärmaren ska får fjärrstyrning i sommar.

Kan någon av er bekräfta att Volvos original bränslevärmare från ~2004 går bättre på E85 än bensin? Den borde ju brinna sotfritt i alla fall...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse fre 17-07-14 08:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tor 17-04-06 09:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Jag är kvar! Eller, ständigt av och till -närvarande kan man kanske säga.

Jag tror att etanol.nu behöver en ny hemsida där forumet är integrerat samt nya loggor och lite sånt för att attrahera lite nya människor.
Trycka upp lite dekaler skulle vara fint också, så vi kan göra reklam ute på vägarna.
Speciellt nu när dieseln eventuellt kommer skattas till döds och EU håller på att införa hårdare krav för mätning av utsläpp.

Jag har erfarenhet av att göra dynamiska och moderna hemsidor sen många år tillbaka och hjälper gladeligen till, om ni känner att ni vill ha hjälp.

Jag tror att intresset för etanol definitivt finns kvar och kommer antagligen börja öka igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tor 17-04-06 16:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Dekaler fanns tidigare här: http://www.etanolexperten.se/ Peter, är du kvar?
Och "Etanolhunden" är väl en unik skapelse från den här sidan om jag har förstått det rätt? Om en kemist skulle rita samma symbol så skulle han rita "pinnar" mellan bollarna. Men det är klart att "produktutveckling" är ju inte fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tor 17-04-13 10:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Grejen är väl den att du förmodligen har köpt en bil med bensinmotor...

Men det skulle ju inte vara så svårt att konvertera den till etanoldrift ;)

Men startar den bara så ska det inte va några problem att köra den på E100 heller.
Och att sätta dit en bränsleförvärmning i efterhand borde inte va så svårt det eller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 17-05-08 13:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Jag är kvar men enbart en liten stund till. Min Ford Galaxy från 2008 har nu gått 406.000 km och klarar inte en utlandsresa till. Har nu beställt en ny men tyvärr fanns ingen flexifuel längre. Så nu med mycket missnöje fick jag beställa en besinare :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 17-05-08 20:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det borde väl gå att fixa?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tis 17-05-09 04:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
GL skrev:
Det borde väl gå att fixa?


Jag är inte säker. Jag har beställt en Ford Galaxy med en Ecoboost 1,5 l motor. Den nya motorserien har en bränsleekonomi som närmar sig dieselmotorers. Elektronikken är mycket komplicerat och en ombyggning är mera komplicerad än vid äldre motorer. Är där någon här som vet mera? Jag vill inte heller risikere garantin på bilen.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tis 17-05-09 08:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Det är också konstigt, varför säljs inga etanolbilar längre?

E85 kommer att dö ut allt eftersom bilarna skrotas ut, det är inte många som konverterar, det är ju många som inte ens tankar E85 i sina etanolbilar. Ser ofta i annonser att de de enbart tankat bensin, och lyfter fram det som något positivt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: ons 17-05-10 18:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Någon månad gammalt, men positiva ord i alla fall. Vad det blir i slutändan återstår att se.

Bensinbolag ska blanda i mer biodrivmedel
2017-03-17 11:50 TT. Ny Teknik.

Regeringen föreslår att bensinbolagen ska tvingas blanda i mer biodrivmedel i bensin och diesel. Inblandningen ska vara uppe i 50 procent år 2030. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser. Biodrivmedel ska också fortsatt skattebefrias.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/fordon/bensinbol ... el-6833586


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tis 17-07-11 19:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
AcuraJan skrev:
Det är också konstigt, varför säljs inga etanolbilar längre?

E85 kommer att dö ut allt eftersom bilarna skrotas ut, det är inte många som konverterar, det är ju många som inte ens tankar E85 i sina etanolbilar. Ser ofta i annonser att de de enbart tankat bensin, och lyfter fram det som något positivt.


Etanol har fått dåligt rykte. Ämnen som inte här hemma i etanolen har kommit i, både avsiktligt och oavsiktligt och givit motorproblem.
Priset på E85 har höjts, både på grund av bensinbolagens högre påslag och på grund av skattehöjningar.
Det har därför blivit fördelaktigt för bilisten att tanka bensin i sin E85 bil.

Vi måste få ut E100 på marknaden nu!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: mån 17-07-24 08:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
”Sluta försvara petroleumindustrin - öka etanol- och metanolhalten”
2017-07-21 13:50 NY TEKNIK.

DEBATT. Våra bilar kommer under lång tid framöver att behöva drivas av förbränningsmotorer. Ökad inblandning av etanol och metanol i bränslet vore logiskt. Men EU:s regel om syrehalt fungerar som petroleumindustrins sista försvarslinje, skriver Björn O. Gillberg, Värmlandsmetanol.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/opinion/sluta-f ... -122831618


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: tor 17-12-28 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men nu händer det väl nåt iaf? Hade missatc detta:
http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/
Till detta kommer 30 öre extra energiskatt på bensin o 57 öre på diesel.
Lär ju bli typ en krona billigare per mil efter nyår att köra på 100% E85.
Kan vi börja hoppas på en fortsättning igen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är vi några kvar?
InläggPostat: sön 17-12-31 21:05 
Offline

Blev medlem: lör 12-03-24 21:39
Inlägg: 26
Hej!

Jag är kvar. :)

Läser nu om att energiskatten på etanolen tas bort. Innebär det att det blir 0 kr i energi och koldioxidskatt från 2018? Skatteverkets sida ger ingen klarhet.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 95e96.html

Har inte läst om denna glädjande nyhet i pressen, bara om eländet som kommer att drabba alla bilister p.g.a. höjd "bensinskatt". Vad det nu är.

Circle K sänker etanolpriset med 22 öre bara. Kan det vara rätt?

:D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011