Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byta spridare - resistans
InläggPostat: lör 18-05-05 07:38 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Hej
Jag tänker byta till större spridare för att kunna köra på enbart E85. Har i alla år blandtankat men vill gärna slippa det och bara tanka e85.

Jag har kommit över högohmiga spridare med lämpligt flöde. När jag lusläste om spridarna ser jag att de jag ska montera har resistensen 12 ohm. Originalspridarna har 15 ohm. Detta ger att det blir högre strömstyrka och effekt i spridarkretsen vilket kan innebära att någon komponent i boxen skadas

Kommer detta att göra att bränsleboxen går sönder?

Mvh, Bengt


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 07:41 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Glömde skriva att motorn är en b230f med LH 2.4. De "nya" spridarna kommer från någon 5 cylindrig Volvo turbomotor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 11:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Allt över 10 ohm räknas som högohmiga

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 13:01 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Ok. Då kan jag byta till 12ohm spridarna, tanka E85 o tuta köra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-05-06 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det bör gå bra. Drivsteget som sitter i LH 2.4 används ju också ihop med lågohmiga spridare + förkopplingsmotstånd på B230FT, och då belastas det med ungefär 2,5 + 6 = 8,5 ohm per spridare. Exakt samma drivsteg används också ihop med 12 eller 15 ohm-spridare på 6-cylindriga motorer i andra bilmodeller och märken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 20:50 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Tack för svar! Anledningen till att jag vill vara försiktig är att jag har boxen med rosa-lila etikett
( 0 280 000 561) och den är känd för att inte vara lika hållbar som den med vit etikett (med samma nummer). Vill inte gärna bli ståendes längs vägen.
Jag mätte just spridarna som jag tänkt montera och de har alla enligt mitt instrument 12,5 ohm. Alltså bra mycket bättre än de 8,5 ohm som det blir på turbobilarna. Borde kanske skaffa en reservbox innan jag provar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Annars är det lätt gjort att byta transistorn som driver spridarna om den skulle gå sönder. Oftast har den en konstig beteckning, men det är egentligen en BDX53C.

Det som verkligen är känsligt på de äldsta LH 2.4 -styrdonen (inte bara 0 280 000 561 på Volvo utan även många styrdon som användes på Saab omkring 1987-88) är inte spridardrivsteget utan utgångarna som styr huvudrelä och pumprelä. De går obönhörligen sönder om man ersätter originalreläerna med något suspekt med mer lågohmig spole, eller för den delen ställer till med någon kortslutning vid felsökning. Risken är stor på Volvo 240 och Saab, där reläerna ser ut som standardreläer och sitter i vanliga reläsocklar. På Volvo 740 är risken mindre att man råkar koppla in något olämpligt istället för dubbelrelät. Eftersom reläutgångarna ingår i en hybridkrets så är de inte så lätta att reparera heller. Man kan dock, om man verkligen vill, ersätta den delen av hybridkretsen med en bit veroboard och samma slags reläutgång som i LH 2.2 uppbyggd med diskreta komponenter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 21:20 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Tack Torbjörn! Nu har jag lärt mig något nytt.

Beträffande bränslereläet köper jag alltid originalrelä. Visserligen dyrare men håller länge så man behöver inte köpa så ofta.

Ok, då är spridarkretsen inte den känsliga delen i boxen. Då ska jag byta spridarna nästa vecka när jag kommer hem till bilen. Ska berätta hur det går.

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-22 06:11 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Hej!
Igår eftermiddag tankade jag upp bilen fullt med E85. Körde hem och bytte till de större spridarna.
Tog även loss batterikabeln så att boxen skulle nollas, var strömlös ca 45 minuter.
Tog en sväng på ca 1 mil. Bilen går precis lika bra som innan! Avgaserna luktar inte etanol, ja de luktar ingenting. Ska bli intressant att se var förbrukningen hamnar när jag tankar nästa gång.

En fråga: bör jag byta till iridiumtändstift för att ytterligare förbättra förbränningen?
Tänker även polvända impulsgivaren så att tändningen sker 3 grader tidigare.

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-22 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, den enda som blir glad av iridiumtändstift är säljaren som tar hutlöst betalt för dem.
Enda gången de verkligen ger någon fördel tycks vara på motorer som körs på LPG (gasol) - t ex gaffeltruckar som körs inomhus i fryshus, lager mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-22 09:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag, som kör en "fabriks-FFV", en V70 2.0F -08 (alltid på E85) kan inflika angående tändstift, att till min bil rekommenderas Platinum-tändstift. Men utan att veta antar jag att det handlar mera om livslängd än om att köra på E85. Bytesintervallet är 12 000 mil.
Eftersom motorn är en FlexiFuel så kan den ju i princip köras på enbart bensin hela sin livslängd om man nu vill det. Så varför skulle man rekommendera sådana "speciella" tändstift om man bara kör på bensin, vilket man i teorin kan göra?
Jag kollar en faktura här när stiften byttes: 142 kr + moms/ styck. Men då har dom hängt med i 12 000 mil.
Bosch beteckning på dom aktuella stiften är: HR6DPP33V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-22 11:02 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Använder man inte Iridium tändstift i dom bilar som har "seriegnista" Alltså där dom har flera gnistor i så snabb följd att det upplevs som en stor gnista?? Sitter på (en del) bilar med separata tändspolar.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-24 07:12 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Tack för svar! Då fortsätter jag att köra med mina nya originalstift.

Har nu kört ca 10 mil och trodde att jag skulle märka av någon liten försämring av körbarheten men den går verkligen bra, minst lika bra som med bensin.

Jag har också fyllt på 3 dl av en tillsats som heter T66 som jag blandar till själv. Sök på T66 bränsletillsats. Det finns mycket intressant på den sidan!

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-24 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
lennart e skrev:
Använder man inte Iridium tändstift i dom bilar som har "seriegnista" Alltså där dom har flera gnistor i så snabb följd att det upplevs som en stor gnista?? Sitter på (en del) bilar med separata tändspolar.


Den tekniken används ju bl a på många Saab från slutet av 80-talet och i stort sett hela 90-talet (först "DI"-tändsystemet ihop med LH 2.4, senare "Trionic" ) , samt på den gamla T-forden. Även på en del tändkulemotorer med s k summertändning för start (t ex Lanz traktorer från 40-talet). Jag har inte hört talas om iridiumtändstift i något av de sammanhangen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-20 18:24 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Hej

Nu har jag tankat för första gången sedan jag bytte till de större spridarna ( hade tankat fullt med E85 precis innan jag bytte spridarna).

Förbrukningen blev med E85 1,12 l/ mil jämfört med ca 1 l/mil med bensin.
Allså 12% ökning jämfört med bensin. Jag tycker det är mycket bra, hade väntat mig värre siffror.
Bilen går bra och jag är nöjd :D

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011