En bekant har en Toyota laddhybrid. Den har ju dels ett stort 400 volt batteri för driften. Men den har också ett mindre 12-volt batteri för start av förbränningsmotorn.
Det lilla batteriet får laddström av det stora, men bara när man kör med bilen. Om man inte är så flitig bilist så blir 12-voltbatteriet dåligt med eftersatt laddning. Min bekant tänker sig då att koppla till en vanlig Ctec-laddare som kan fylla på 12-voltbatteriet när bilen inte används. Han har kollat, om man inte har stoppat i nyckeln och vridit TILL, så är batterierna separerade från varandra. Han har funderingar på en mer eller mindre fast installation. Men med min arbetserfarenhet, 25 år i branschen, så förordar jag en regelrätt installation för 230 volt AC med ett kabelintag och kabel i en flexslang som vilket motorvärmarintag som helst. Det finns ju färdiga både Calix/Volvo och Defa. Calix/Volvo har den fördelen att dom har, som jag tror och vill minnas, vanliga 6,3 millimeter flatstift och hylsor i sina "specialkontakter" om man tänker göra något eget kablage.
Minns jag rätt, är det 6,3 x 0,8 mm flatstift i Calix/Volvos kontakter på deras tillbehör till motorvärmare?
Jag har haft ett "mätexemplar" men har inte kvar det längre. Jag vet att Defa har runda stift och hylsor i någon ovanlig diameter, som inte är så lättöverkomlig.
Biltema har också ett kabelintag, men det är av den "gammaldags" sorten som man skruvar fast utanpå någon lämplig plats på bilen. Calix/Volvo och Defa har snygga kontakter som går att "fälla in" någorlunda så att det blir lite bättre väderskyddat och mindre synligt. Men då får man såga upp ett hål i karossplåten någonstans. Och jag vet inte hur deras kontakter till enheterna ser ut.
Det finns en annan tänkbar variant med dom här flatstiftskontakterna.
http://www.polarheater.com/product/5/defa-calix-adapter en finsk firma, säljer adaptrar som man kan koppla mellan Calix/Volvo och Defa tillbehör. Då tänker jag att man tar en sådan adapter med ingång för Calix och "öppnar" den i andra ändan (Det är bara en liten rund plastpinne, kanske max 10 cm lång) och gör en snygg övergång till laddarens 230 voltkablel. Man får väl försegla det på något vis så att det blir säkert och sitter kvar. Kanske monterat i någon dosa av något slag?
Finns det några åsikter om det här?