Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: M47 volvo 240
InläggPostat: lör 13-10-12 14:06 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har en volvo 244 med B200 motor, från 1985. växellådan är manuell, 4 vxl, utan överväxel.
Jag skulle vilja byta till en 5-växlad, ( en riktig 5 vxl, inte överväxel alltså.)
Det är väl denna låda som heter m47?
Har någon koll på hur smidigt ett sådant byte är? Jag behöver använda kardanaxeln som tillhör M47 också vad jag har förstått eftersom M47 är länge och alltså har kortare axel.
Passar M47 i övrigt? Är det samma kåpa mot motorn?
På min växellåda går en vajer ut till hastighetesmätaren. Jag har hört att det finns lite olika lösningar här. Kan det bli problem att få hastighetsmätaren att visa rätt? Eller kan jag byta drev från den gamla lådan för att få det rätt, eller är hastgihetsmätaren justerbara på något sätt?
Jag har även hört att de första 5-växlade lådorna hade nåt problem, nån tätning eller lager i bakänden som brukade gå sönder. Nån som vet något om det?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M47 volvo 240
InläggPostat: lör 13-10-12 17:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Njaaa. Det största problemet blir hastighetsmätarvajern. M47 lär ha kommit i en tidig version med vajer till hastighetsmätaren, men dom allra flesta satt på senare bilar med elektronisk mätarvisning från bakaxeln.
Skulle du hitta en donatorbil med passande växellåda, så se till att du får med kardanaxeln också. Eventuellt behöver du växellådsbalken också. Under alla förhållanden måste du flytta den bakåt. Längden på M47-lådan är ungefär x 1,5 av den vanliga 4-växlade.
Jag har aldrig gjort något sådant här byte, bara läst om det på Volvoforum Jag rullar. Jag har även läst att i USA förekommer det adaptrar för att göra om elektroniska signaler till mekaniska, eller om det var tvärtom (?). Det torde under alla förhållanden bli billigare att leta upp en annan bil med den motor och växellåda man önskar sig än att köpa dessa adaptrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M47 volvo 240
InläggPostat: lör 13-10-12 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fick verkligen 240 någonsin elektronisk hastighetsmätare? Jag vet att 740 har sådan från ungefär 1986 och framåt, men har inte kommit i kontakt med den lösningen på någon sen 240.

Det kan vara intressant att studera diverse Ford Scorpio i det här sammanhanget. Alla sådana bilar har ju elektronisk överföring av mätvärdet till hastighetsmätaren, men i en del tidiga exemplar sitter en vanlig mekanisk hastighetsmätare tillsammans med en likströmsmotor som styrs av ett servosystem från den elektroniska signalen. Det borde inte vara omöjligt att transplantera ett sådant system till en mekanisk hastighetsmätare på en Volvo.
Jag har stött på den där "elektromekaniska" hastighetsmätaren i en Scorpio '85 som källsorterades för ett antal år sedan, där var instrumentblocket av märke Veglia. Ett VDO-tillverkat instrumentblock som satt på en 90'a hade däremot exakt samma lösning för elektronisk hastighetsmätare som finns på senare Volvo 740.

Jag har för mig att det finns tabeller i Volvos verkstadshandböcker (de gröna häftena) över vilka hastighetsmätardrev som passar ihop med vilka växellådor och vilka bakaxelutväxlingar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M47 volvo 240
InläggPostat: lör 13-10-12 21:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jo, jag hade elektronisk hastighetsmätare i dom båda 245 En -90 och en -92, jag hade som leasingbil. Den senaste fick jag för övrigt lösa in senare och den körde jag tills för 3 ½ år sedan. Den går ännu i dag. Uppe i 37 000 mil varav dom senaste 7000 milen blandtankat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M47 volvo 240
InläggPostat: ons 18-07-11 20:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag är just nu inblandad i skrotning/källsortering av en Volvo 245 '87 , och den har faktiskt elektronisk hastighetsmätare och en givare i slutväxeln. Inte ett spår av någon anslutning för hastighetsmätarvajer på M47-växellådan.
Man kan också notera att det finns en lång rad av gängade hål i de längsgående balkarna på sidorna om kardantunneln för att kunna montera växellådsbalken i olika lägen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: M47 volvo 240
InläggPostat: tor 18-07-12 09:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
med en 5 växlad låda kommer du inte att få samma låga varvtal på 5an som med överväxeln. då måste du byta bakaxel åckså...
men det kanske inte är syftet...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011