torbjorn skrev:
Dyker det upp några felkoder från tändsystemet samtidigt som insprutningssystemet sätter 2-3-2 ?
Nää, det är bara den. Och den ska ju betyda mager/fet blandning i tomgångsområdet. Jag har ju höjt tändläget 3° genom att "polvända" vevaxelgivaren och skaffade samtidigt "grejer" till att "manipulera" tändboxen ytterligare 3° tidigare, men detta har jag inte monterat. Tycker inte det behövts, den kan "baktända" någon gång vid kallstart med "choke" om man behöver ett ytterligare startförsök. Dom allra flesta gångerna startar den vid första försöket och efter 3-4 motorvarv
torbjorn skrev:
I övrigt känner båda styrdonen av tomgångsströmbrytaren vid gasspjället, och båda mäter motortemperaturen via var sin tempgivare (dock är givarna fysiskt hopbyggda till en enhet, men elektriskt är de separata).
"Choken" är inkopplad med kabel direkt i kontaktstycket på bränsle boxen och "rör" inte tändboxens tempgivare.
Just kontakten på gasspjället så styr väl den via boxen att bränsletillförslen stängs av vid motorbroms, eller är något annat inblandat där också? För något år sedan så gick voltmätaren ner till 0V vid motorbroms när jag mäter Lambdasonden, men sist jag mätte gjorde den inte det. Skrev om detta i vintras och du svarade då att det inte ha någon betydelse, men detta har jag inte kollat på nu. Jag motorbromsar mycket och växlar gärna ner en eller två växlar istället för att bromsa, så jag tänker att kanske den ibland inte stänger av bränsletillförslen, så det är något sådant som "spökar". När jag mätte på Lambdasonden sist så pendlade den mellan 0,3 och 0,7V och vid motorbroms gick den sakta ner till strax under 0,1V (mätaren mäter 1000-delar). Tidigare har den mer "distinkt" gått ner till 0,0något volt
Har nu höjt bränsletrycket ytterligare till 3.4 kg utan att få felkoder. Såg nu att jag skrivit 0,5 kg tidigare, men jag höjer med 0,1 kg varje gång. Och likaså när jag sänker så är det med 0,1 kg i taget