Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 18-10-28 14:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Köpte en kina tillverkad EU moppe till ett bra pris men som tyvärr
är lite trött. Den gör i bästa fall 40 km/h en bra dag.
Den borde kunna gå lite snabbare antar jag?
Det är en 49cc 4-taktare med motor beteckning 139QMA med förgasare PD19J.
Den använder CDI tändning med en sensor på utgående axel för att hastighetsbegränsa.
Denna kabel är välkänd att plocka bort för att få den högre i hastighet.
På min moppe gör detta ingen skillnad vilket jag tror beror på att den aldrig kommer upp i denna max-hastighet. Det är CDI modulen som slutar tända när max hastigheten är uppnådd.

Min fråga är hur jag går tillväga att kontrollera motorn så att den gör vad den ska.

Den har ju dessutom sådan där ’variomatic’ drivning som jag inte har förstått mig på ännu.

Kan det vara värt att justera bränsleblandningen lite?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-10-28 21:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har aldrig sett någon EU-moppe på nära håll, men förr i världen var det ju ställbara munstycken som gällde om man ville utnyttja den befintliga konfigurationen utan att trimma moppen på något (olagligt) sätt. Det kanske var olagligt med ställbara munstycken också, men det var ju så väldigt vanligt så det kanske ändå räknades som någon sorts "original"???
En ostrukturerad snabbgoogling ger att dom justerbara munstyckena fortfarande säljs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-10-28 21:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en kinatillverkad fyrtaktsmotor (jag antar att den är luftkyld?) bör man först av allt kolla att topplockspackningen inte läcker och att ventilspelen är rätt inställda innan man går vidare med felsökning om den går dåligt på något sätt.
Det är mycket vanligt att ventilspelen är slarvigt justerade från fabrik, och topplocksmuttrarna borde egentligen efterdras efter kanske 50 timmars körning vilket sällan blir gjort. Om det är en stötstångsmotor så bör man komma ihåg att ventilspelen ändras när man efterdrar.

Om motorn går med onormalt högt varvtal för mopedens hastighet så kan orsaken vara att drivremmen är utsliten (för smal). Det är också vanligt att remvariatorn beter sig konstigt om det är fullt med remludd och annan smuts som hindrar de rörliga delarna att röra på sig som de ska.

Något allvarligt bränsleblandningsfel är inte särskilt sannolikt, om man kan bedöma med näsans hjälp att avgaserna luktar normalt för en fyrtaktsmotor utan avgasrening, och den inte har tendens att ryka svart då den belastas hårt, så är den nog i stort sett i ordning på den punkten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-10-28 22:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja den är luftkyld.
Jag har också läst om viktigheten av ventiljustering.
Det är överliggande kamaxel på den så jag vet inte hur det går till att justera om det är med schimsbrickor eller annat sätt.
Ska försöka hitta en manual..

Det finns större munstycken att få tag i så det är nåt jag får titta på när den går som den ska.

Hade man inte kunnat ha ett enkelt insprut på den istället för förgasaren.
Ett spjällhus där spjällets vinkel bestämmer spridarens duty cycle.
Då hade man nog kunnat få den att röra på sig lite flitigare :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-10-29 12:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag hittade service manualen till motorn. Verkar kallas GY-6 och tydligen relativt vanligt förekommande på flera olika fabrikat.
Ventiljusteringen är inte schims utan man justerar med muttrar och bladmått.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-10-29 16:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du köpt mopeden ny eller begagnad? Hur långt har den gått?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-10-29 20:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Den är begagnad. Årsmodell 2017.
Har gått endast 264 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-10-30 22:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Lite förgasar fix idag. Har försökt att lära känna konstruktionen.
Har beställt en ny förgasare och ett större huvud munstycke.

Bild på förgasaren med "flottörhuset öppnat"
http://forumbilder.se/H8ENE/carb1

Bild på munstyckena
http://forumbilder.se/H8ENE/carb2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-10-30 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur var det med ventilspelen? Och har du verifierat att topplockspackningen är tät och motorn har bra kompression?

Det slog mig en sak till, om motorn skulle ha körts med olämplig olja eller bara i mycket korta körningar så skulle det kunna hända att kolvringarna har beckat fast med dålig kompression som följd.

Jag tror nog man ska sikta på att hitta "riktiga" fel innan man börjar laborera med ändrad förgasarbestyckning.,

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-10-31 09:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Talade med tidigare ägare och den har fungerat som 'pendlar-moped' med andra ord, den har gått längre sträckor men inte så ofta.
Ventilspelen såg ok ut, behövde inte justera.
Kompressionen har jag inte kollat däremot.

En sak jag upptäckte var att automatchoken hade för hög resistans (vid rumstemp), vilket jag förmodar kanske kan göra att den tar längre tid på sig att kopplas ur.
Då går den ju fett betydligt längre. För jag upplevde faktiskt mopeded som piggare efter 10 minuters körning.

Därför beställde jag en ny förgasare (kostar inget) och samtidigt ett större munstycke när man ändå river i den.

Det kan ju tänkas att mopeden 'går som den ska' även om jag tyckte den var slö, hade kanske hoppats på att den skulle vara lite piggare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011