Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: v70 värmeproblem kupén
InläggPostat: tor 18-11-22 18:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har en v70 II D5 -07 som har fått dålig värme på sistone...
det är ljummet när man börjar köra och ju längre man kör desto kallare blir det...
stannar man till och på tomgång blir det långsamt varmare igen....
kan det vara något annat än toppackningen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-11-22 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Topplockspackningsproblem borde visa sig på andra sätt - t ex högst ojämn motortemperatur, varierande nivå i expansionskärlet, motorn vill trycka ur sig kylvätska etc. Beroende på var otätheten sitter så kan man ev också få ner kylvätska i motoroljan eller tvärt om.

Hur ligger motortemperaturen till (säkrare att kolla den med OBD än med tempmätaren på instrumentbrädan)? Har bilen tillsatsvärmare och fungerar den i så fall?
När kupévärmen är dålig, är det stor skillnad på temperaturen på vattenslangarna till resp från värmepaketet?

Vad händer om du har kupévärmen helt avstängd vid start och inte drar igång värmen förrän motorn är helt varmkörd och termostaten har öppnat?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-11-23 06:40 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tycker åckså det men det enda som märks är dålig värme...
oljan är fin, om den däremot trycker ut kylarvätska är inte helt kontrollerat,
den expanderar och trycker ut då man öppnar locket med motorn varm, men det är ju normalt...
för om det BARA trycker ut lite avgaser i kylsystemet, hur påvisar man det?

värmen är bäst med bilen stillstående på tomgång, ju mer man kör desto sämre,
motortempen betér sig som den brukar, när man kört ett tag står mätaren rakt upp.
trodde på fel på pumpen i dieselvärmaren, men ack, körde den med 12v och den snurrar iaf.
värmaren går men kupén blir inte så varm som den borde,
trots att utan motorn igång borde den ju trycka undan e.v. luft..
och OBD klagar inte på pumpen, vilket den gör om man drar ur kontakten till den.

det är så d-a trångt att komma åt slangarna till värmepaketet, enda stället är under framskärmen där de går in i värmarens pump...
har inte kollat värmen där ännu

kylvätskan var brun, men antagligen för att det är blandad röd och grön...
det är aldrig bytt sen jag bytte kamrem för 15 tusen mil sedan.

det som är konstigt är att värmen blir sämre då man börjar köra?
och motortempen sjunker inte då, som med trasig termostat?

ska göra en större felsökning i morrn...
hoppas på att spjällmotorn fastnat...

känner inte för att riva loss toppen...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-11-23 09:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om det är svårt att nå t.ex värmeslangar för att känna varmt eller kallt kan en IR-termometer fungera om man i alla fall ser slangarna. Den billigaste finns på Clas Ohlson för ca 300 kr. Den är i pennform. Sedan klättrar priserna uppåt med lasersikte och pistolgrepp mm. En IR-termometer är användbar i andra felsökningar också. T.ex läckande dörrar och fönster i bostaden mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-11-23 10:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande elpumpen, kan det tänkas att pumphjulet har lossnat från axeln eller gått sönder? Det räcker ju inte med att bara elmotorn går för att det ska bli något pumpat.

Om det trycker ut lite avgaser i kylsystemet så kan man konstatera det genom att "sniffa" med en avgasanalysator i expansionskärlet och se om den gör utslag för HC. En människa med känslig näsa som kan känna skillnad på glykollukt och halvförbrända dieselavgaser, bör också kunna avgöra saken genom att lukta i expansionskärlet.

Är kylvätskan brun, så tycker jag nog man bör skölja hela kylsystemet grundligt först av allt, och inte minst vara noga med att få ut ev fällning eller bottensats som har lagt sig på låga punkter.
Man bör inte vara nöjd med sköljningen förrän man har kört bilen några timmar med bara vatten i systemet och förvissat sig om att vattnet inte blir grumligt.

En möjlighet är om termostaten har en extra ventilbricka för att täppa för en shuntkanal i motorn då den öppnar, och denna bricka har lossnat eller kärvat fast på något sätt.

Tänk på att motortempmätaren inte är något att lita på för att felsöka termostatfel på Volvo från ca 1986 och framåt. Många modeller har ett stort dödband i tempmätaren, så nålen pekar rakt upp vid motortemperaturer mellan ungefär 40 och 100 grader. Det är säkrare att hålla koll på motortempen via OBD.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-11-24 17:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tror att problemet är löst, en långtur i morrn får utvisa.
det var inte toppackningen :D

det sista jag upptäkte var att röret in i värmepaketet var skållhett och utgående var kallt,
alltså var det för litet flöde, det kan vara stopp i värmepaketet.
slangarna mot torpedväggen var lätt att lossa, sen kopplade jag på trädgårdsslangen och spolade hetvatten bakvägen,
kunde inte se vad som kom ut då det spolade ut bak på motorn och ner på golvet...
men efter det var det bastu i bilen :D
en tur med bara vatten i systemet och en andra med glykol, inte en tendens till att kallna.

det finns alltså inget värmespjäll utan paketet är alltid varmt och värmen i kupén regleras med luftspjäll.
och det är två spjällmotorer en för vardera sida,
felet fanns på båda sidor, och två spjällmotorer kan ju knappast gå sönder samtidigt.

ska fira med en bärs och hålla tummen tills i morrn... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-11-25 19:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det var inte det felet :twisted: :evil: :twisted: :evil:
vid en långtur började det svalna igen..
det är kamremsbyte om 2k mil, så jag ska göra det nu och byta vattenpump,
lika bra att börja från 0...

elpumpen går ju inte om vämaren är avstängd, motorpumpen ska ju fixa flödet...
motorn håller 86° hela tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-11-27 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du har haft mycket brun och lortig kylvätska så kan det ju tänkas att det finns slam och bottensats kvar på andra håll i kylsystemet som har täppt igen värmepaketet på nytt. Så det kan vara intressant att se vad några ytterligare sköljningar ger för resultat.

Det finns många bilar som har elpump för att hjälpa upp flödet genom värmepaketet fastän det inte finns någon tillsatsvärmare. T ex alla VW med VR6-motor från 90-talet, vissa årsmodeller av Volvo 460 och Opel Omega.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-11-27 22:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
nu har jag bytt kamrem och vattenpump, och det var inget fel på pumpen.
som jag sa var kylvätskan brun p.g.a. blandning av flera färger, rög, grön, blå?,
efter att ha kört med vatten några gånger och nu senast med röd glykol i 10 mil,
den var kristallklar då jag tappade ut den nu ikväll, HELT fri från allt vad partiklar eller smuts.
satte dammsugaren till slangarna som går till värmepaketet och sög ut vad som gick från båda...
det var helt rent rött vatten i dammsugaren :(
ska koppla två slangar till värmepaketet och spola ur det i morgon och kolla om det kommer ut något...
sen har jag slut på idéer..

kanske gå på pumpen i dieselvärmaren, bygla den rent av och kolla om det är den som av någon anledning hindrar flödet?

kan inte hitta någon elpump, tror inte det finns någon utöver den i dieselvärmaren,
men den kanske alltid ska gå?
och nu stannar ibland...

edit:
googlade runt och många verkar ha fått fart på värmen efter de bytt värmepaketet...
beställer ett nytt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-11-28 11:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sitter värmepaketet monterat så att båda slanganslutningarna är längst upp och vattnet vänder längst ner i det? I så fall kan det vara svårt att spola ur det när det sitter på plats, man måste ta ur det och vrida och vända på det för att säkert få ut all lort som låg i nedre gaveln.

Tänk på att färgen inte entydigt talar om vad det är för slags tillsatser i glykol och om de är kemiskt kompatibla med varandra.
Här i Sverige är vi ju vana vid att grön eller blå glykol innehåller "gamla" sortens tillsatser, som inte får blandas med modern longlifeglykol som vanligtvis är röd eller rosa. Men bl a Biltema har gjort det enkelt för sig och har samma sorts tillsatser i all glykol de säljer, bara lite mer av dem i longlifeglykolen. Och så förstås olika färgämne.
Den longlifeglykol som används av Peugeot och Citroën är blå, men kemiskt sett så gott som identisk med t ex VAG's rosa glykol (det franska glykolen är en aning surare, förmodligen en anpassning till att kranvattnet ofta är hårt i Frankrike).
Det finns specialblandningar avsedda för dieselmotorer med våta cylinderfoder, som inte får blandas med någon "normal" glykol alls.
Osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011