Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 19-08-28 17:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
https://www.nwt.se/2019/08/26/mer-etano ... averkan-2/

Här framhålls även konvertering!
Citat:
Vi vill också stimulera att befintliga, relativt nya och modernt avgasrenade bilar billigt och enkelt konverteras från bensindrift till E85, så att de inte behöver rulla fossilt hela sin livslängd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-08-28 17:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
Mer etanol för mindre klimatpåverkan
2019-08-26 06:01

Nu är det dags för etanolens återkomst. Det är det vanligaste och billigaste biodrivmedlet, råvaran räcker för ökad produktion och klimatnyttan är mycket hög. Etanolen kan produceras på marker som är åkermark sedan länge och grödorna odlas hållbart, skriver Jakob Lagercrantz med flera.

Sverige har haft ett dubbelt och mycket dystert trendbrott: Transporternas klimatpåverkan ökar åter efter lång tids minskning, och andelen biodrivmedel minskar efter lång tids ökning. Ett snabbt och enkelt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka etanolanvändningen.

Etanol är det vanligaste biodrivmedlet i världen med 70 procent av den totala globala produktionen, vilket innebär en garanti mot brist när efterfrågan ökar. Brasilien och USA är störst i både konsumtion och produktion, medan Sverige har en produktion i världsklass som ger både gröna jobb och drygt 90 procent minskad klimatpåverkan jämfört med de fossila drivmedel etanolen ersätter.

Etanol används i många länder som låginblandad i bensin. I Sverige är andelen cirka 5 procent, medan ett ökande antal länder har E10, alltså 10 procent etanol i bensinen. I USA och Belgien, normalt inte miljöföregångare, står E10 för över 90 procent av all bensin som säljs och i Finland har andelen passerat två tredjedelar.

Etanol förknippas i Sverige ofta med E85, med hela 85 procent etanol och resten bensin. Det finns i flera länder i Europa, är stort i Brasilien och på frammarsch i USA. I Frankrike ökade användningen med hela 55 procent 2018 och det finns nu över tusen mackar för E85. I Sverige har ungefär varannan mack E85. Där kan nära en kvarts miljon etanolbilar tanka med ungefär halverad klimatpåverkan jämfört med om de kör på bensin. Sverige är först med att utveckla lastbilar och bussar för ED95, ett bränsle med 95 procent etanol anpassat för dieselmotorer. För många transportköpare, åkerier och bussföretag är detta en snabb väg till kraftigt minskad klimatpåverkan.

Nu är det dags för etanolens återkomst. Det är det vanligaste och billigaste biodrivmedlet, råvaran räcker för ökad produktion och klimatnyttan är mycket hög. Etanolen kan produceras på marker som är åkermark sedan länge och grödorna odlas hållbart. Som biprodukt får man även stora mängder djurfoder, som ersätter importerad soja. Om vi längre fram behöver marken för matproduktion, kan vi vara glada att den hållits öppen och att landsbygden fortsätter leva. Genom möjligheten att göra etanol av rester från jord- och skogsbruk ökar potentialen än mer. Här ligger nordisk industri i framkant.

I dag är prisdifferensen mot bensin ett par kronor per liter till etanolens fördel, även om man tar hänsyn till etanolens lägre energiinnehåll. Miljövinsten kopplas till en ekonomisk vinst för bilisten. Medan oljepriset ökar verkar råvarupriset för etanol hålla sig stabilt.

Etanolen bör komma tillbaks på två sätt:

• Som ökad låginblandning. Sverige bör sälla sig till länderna som redan har 10 procent etanol i bensinen, och genom en kraftigt skärpt reduktionsplikt snabbt uppnå E10 som standardbränsle. Drivmedelsbranschen har länge föreslagit detta; nu är det dags att komma till skott!

• Som höginblandat bränsle. Genom en aktiv upplysningsinsats vill vi stimulera landets över 200 000 etanolbilister att stolt tanka E85. Vi vill bereda väg för nya etanolbilar genom att stärka etanolen i bonus malus-fordonsbeskattningen och få in snåla etanolbilar i miljöbilsdefinitionen. Vi vill se fler lastbilar och bussar som går på ED95. Vi vill också stimulera att befintliga, relativt nya och modernt avgasrenade bilar billigt och enkelt konverteras från bensindrift till E85, så att de inte behöver rulla fossilt hela sin livslängd.

Den tuffa etanoldebatt vi haft har gett oss ett ur alla perspektiv bättre bränsle; med vettiga villkor vid produktionen, hög klimatnytta och hög kvalitet på själva drivmedlet. Vi ska påskynda omställningen till klimateffektiva fordon – och etanolen har en viktig roll att spela.

Jakob Lagercrantz

Grundare och drivmedelsansvarig på 2030-sekretariatet

Hilde Wahl

Vd, St1

Erik Lindham

Informationschef, Ford Motor Company

Alarik Sandrup

Näringspolitisk chef, Lantmännen

Tomas Nilson

Vd, Sekab Biofuels@Chemicals

Gustav Melin

Vd, Svebio

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-08-28 23:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
I artikeln sägs:

Citat:
I dag är prisdifferensen mot bensin ett par kronor per liter till etanolens fördel, även om man tar hänsyn till etanolens lägre energiinnehåll.


Detta är ju helt felaktigt vilket visar sig i att E85 konsumtionen sjunkit under juli. Konsumenterna kan ju räkna bättre än dessa artikelförfattare.

Det är nog bara på Agroetanols tankstation i Norrköping detta stämmer men i övriga Sverige gäller andra priser så det inte blir någon ekonomisk vinst alls med E85.

Att så insatta företrädare kommer med felaktig information förvånar mig faktiskt!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-08 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En fransk film om konvertering och konverteringssatser. https://www.youtube.com/watch?v=gGl7OToeQtU

Själv kan jag ingen franska, men ni som kan, kanske kan hämta några poänger ur den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-11-09 17:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Filmen talar om för- och nackdelar och kostnader när man konvertera en bensinbil med en homologerad kit från Flexfuel.
Fördelar:
    lägre pris på E85
    lägre utsläpp
    man kan köra på alla blandningar mellan E85 och bensin, boxen anpassar motorn automatiskt
    nytt registreringsbevis när man säljer bilen som normal kostar pengar i Frankrike (beroende på bilens effekt utsläpp var du bor etc.) kostar inget när den har blivit flexifuel

Kostnader 600€ de 1200€ om jag mins rätt sedan kunde man i vissa departement få halva beloppet i bidrag.
I priset ingår en garanti som gäller alla komponenter som har med konverteringen att göra och som tillverkaren då inte längre kommet att (behöva) garantera.

Nackdelen är att man tappar lite autonomi när man kör på E85 pga något högre förbrukning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011