Hej, Jag har en Porsche Boxster S, modell 987, från 2005 som nu gått knappt 12'000 mil. Med tanke på hur mycket den tyvärr bidrar till CO2 utsläppen så är jag sugen på att konvertera den till att kunna gå på E85. Jag vill dock varken att effekten blir sämre, det är ju trots allt en sportbil som ska köras aktivt, och och jag vill inte heller lägga en hel förmögenhet på konverteringen. Jag söker nu tips och råd, är jag helt fel ute och bör antingen bara acceptera att den släpper ut mycket och leva med det, eller sälja den! Eller finns den en bra, och säker väg att gå.
Jag har tittat på möjligheten med eFlexFuel som verkar vara en bra piggyback, enligt mina begränsade kunskaper, eftersom den inkluderar en etanolsensor så att styrningen tar hänsyn till den faktiska etanolmängden. Sedan gillar jag tanken på att det går att återställa om man ska sälja den och köparen inte gillar idén med flexifuel.
Andra alternativ är att mappa om motorn, men exakt vilka fördelar och nackdelar det innebär är jag osäker på.
Att jag kanske får byta bränslepump, spridare och bränsleledningar är inget jag ser som någon stor sak, det är visserligen otroligt trångt i motorutrymmet på en Boxster men det är inget som är så svårt.
Som sagt tar jag tacksamt emot all input och alla råd.
Mvh, Jonas
|