Har inte haft felkoder på länge och en förbrukning på omkring 1,5 l/mil. Spänningen från Lambdasonden pendlade mellan c:a 0,3 - 0,7V.
Hade lite tid över förra helgen och kopplade loss signalkabeln från lambdan och mätte direkt från lambdan. Motorn var varm och motorn gick på tomgång. Voltmätaren sjönk till under 0,1V (mätområde 1000-dels volt), körde en runda och vid jämn fart (70 - 80 km/tim) visade mätaren under 0,1V. Den visade omkring 0,7V vid gaspådrag (inte fullgas utan bara fartökning på hög växel) och i övrigt omkring 0,1V. Ökade bränsletrycket i omgångar tills det började "vandra" på voltmätaren. Nu ligger mätaren på c:a 0,7V på tomgång, lite över 0,8V vid fullgas på 3-ans växel, c:a 0,3V vid motorbroms och i övrigt pendlade den (sakta) mellan c:a 0,3V till över 0,7V. Kopplade signalkabeln, nollade felkoder och kopplade loss batteriet för att nolla boxarna ordentligt. Startade motorn och lät den gå på tomgång en stund, körde sedan lungt och fint och hämtade båttrailern i (stått i hamnen i sommar) c:a 2 mil. Inga felkoder, körde en runda till (lite mer gaspådrag), inga felkoder. Nu kör jag med 3,5 kg bränsletryck och hittils inga felkoder. Mätaren pendlar som den ska, omkring 0,2 - 0,8V. Strax över 0,7V vid fullgasacceleration. Tankade igår (1,53 l/mil) och motorn går bra. Får se vad förbrukningen är framöver. Motorn
kan ju dra
mer bränsle snålställd än optimalt inställd.
Torbjörn, vad tror du om detta? Om motorn gått för snålt borde det ju blivit felkod. Kört på 2,8 kg tryck och om jag sänkte aldrig så lite blev det felkod, även när jag ökade trycket. Nu kör jag på 3,5 kg och ingen felkoder (ännu, peppar peppar). Med lite tur kan kanske förbrukningen minska lite
PS.
Bäsken blev utmärkt.....