Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-12-03 10:36 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Letat överallt på mina datorer utan resultat. Kom på att jag skrev ut en del saker som jag kunde kanske få användning av från jobbdatorn innan jag gick hem därifrån för sista gången. Och se, i en pärm med diverse papper om min Volvo där fanns den....
Bilaga:
20191203_094950-1305x734.jpg
20191203_094950-1305x734.jpg [ 201.09 KiB | Visad 15871 gånger ]

Kollumn 1, 3, 11, 12 är viktiga. Längst till vänster står vilka bilar och motorer dom sitter på EV 1 är den elkoppling som sitter på alla B200/230F motorerna (gula fält) impedance är ohm och du ska ha högohmiga, dom flesta turbomotorer har lågohmiga (extra motstånd vid sidan om). Så gula fält och kolumn 3 så ser du hur "stora" dom är i cc/min. Sedan får du leta upp dina spridare i den lååånga listan i förra inlägget Bosch numret står på spridarna, mina original spridare heter 749 (3 sista siffrorna) men det är inte säkert att dina spridare har det. Jag bar B234F motorn (159 hk) så jag borde ha större spridare än dina (116? Hk)
Jag har 0 280 155 759 spridare i nu och ett bränsletryck på 3,6kg (bar). Mätt med vakuumslangen till BTR-en kopplad

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-12-11 22:05 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 18
Ort: Linköping
Tack för svar! Jag har kollat runt och ingreppet hur man än vrider och vänder på det blir runt en 1000 lapp minst för att få till det när man inte känner någon Volvo samlare eller har andra kontakter. Jag funderar på ett ”piggy back” system. Vad tror ni om det? Hiss eller diss?

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 19-12-12 00:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Piggyback är väl lite mer i tiden. En elektronisk dosa som förlänger pulstiden. Det har funnits ett 40-tal olika att köpa på den svenska marknaden. Det har nog blivit färre i dag? Men samtidigt har det kommit flera modeller från Sydostasien i stället. Om du tittar på någon tänkbar, så se till att det finns köldstartfunktion på den. I den delen av världen är det ingen självklarhet med vinter och kyla.
Sedan är det väl lite svårt att jämföra den ena med den andra, om du hittar två intressanta. Vad det gäller priser så är det kanske så att du får vad du betalar för. Men för samtliga torde funktionen vara att dom förlänger pulstiden så ur den synvinkeln är nog dom flesta lika. Sedan kanske det finns olika tekniker för hur det är löst rent praktiskt. Och kanske i några fall att du själv kan påverka styrningen.
Det har funnits satser för självbyggare men jag tror dom är borta numera.

Läs gärna igenom den här sidan också: http://www.etanol.nu/link-konvertering.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 19-12-14 21:59 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 18
Ort: Linköping
Hej, startade en ny tråd om just piggyback system. Tänkte att det var bättre så. :D

Mvh björm

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 20-03-14 08:40 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört hela vintern med fellkoder igen :twisted: Ger mig f-n på att min motor inte tål vinter etanolen, det verkar vara ett återkommande "vinterfel". Har höjt och sänkt bränsletrycket och just ni (senaste jag körde) är det 2,8 kg. D.v.s ett kg mindre än i somras.
Bilen är nu bockad och halva inredningen ligger bak i bilen och sätena står i garaget. Det är körförbud sedan 1/3 (0 i slutsiffra) och jag håller på att laga rosthål i golvet. Bilprovningen har klagat dom sista gångerna jag varit där så jag har funderat fram och tillbaka om den. Vi skulle köpa "ny" bil till frugan och då bara ha en bil, men den bara går och går utan problem. Så vi måste ha kvar Volvon för att kunna dra båttrailern "1800 kg" så Volvon få besiktigas en gång till i alla fall (2 år ftill nästa sedan)
Bilaga:
IMG_20200309_185129_copy_864x1152_copy_648x864.jpg
IMG_20200309_185129_copy_864x1152_copy_648x864.jpg [ 203.58 KiB | Visad 15422 gånger ]

Det är samma på båda sidorna

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-03-16 11:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
appropå spridare-listan, Jag visste det, även om den måste vara väldigt ovanlig, SAAB gjorde en modell 90000! (detta var innan det blev 112)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-05-06 06:42 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Har nu kört hela vintern med fellkoder igen :twisted: Ger mig f-n på att min motor inte tål vinter etanolen, det verkar vara ett återkommande "vinterfel". Har höjt och sänkt bränsletrycket och just nu (senaste jag körde) är det 2,8 kg. D.v.s ett kg mindre än i somras.

Har numera en nybesiktigad, nytvättad, nystädad och nytankad bil med sommardäck :D :D . Den har nog aldrig varit så ren och fin inuti i min ägo. Har haft ut hela inredningen för rostlagningen och passade på att byta ut all gammal och sunkig isolering. Tvättat och rengjort hela inredningen från vindrutan till bakrutan. Smort in allt skinn men medel för skinnmöbler, bilen har en svart helskinninredning som blev "som ny".......
Och, kört nu en vecka utan felkoder. Bränsletrycket är tillbaka på samma som förra sommaren (3,8 kg) och bilen går bra. Är det vinteretanolen som "spökar" eller den lägre yttertemperaturm? Vi har inte haft kallt på hela vintern, vi har inte ens haft metrologisk vinter här nere utan det blev vår direkt efter hösten den 15 februari :lol: :roll:
Jag har ända sedan jag byggde om till etanoldrift haft förvärmnigsslangen direkt från grenröret in i filterburken utan termostatdelaren

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-06-15 08:41 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Fick ju ett påpekande på oljeläckage vid besiktningen som ska åtgärdas. Köpt hem nya packningar, den har även läckt olja in i "tändstiftshålen" några år. Köpte även med en packning får insugningsröret, får se om det får den att gå lite bättre på tomgång. Tomgången är lite "orolig" och pendlar mellan 800 till 1100 varv ibland, har gjort så en längre tid. Helt plötsligt i förra veckan började den dö när jag kopplar ur vid stoppljus eller liknande. Det är väldigt trångt i mitt motorrum och skruven längst bak till insuget är näst intill omöjlig att komma åt. Jag bytte insugspackningen för 5 -6 år sedan när jag bytte oljefällan, så den är inte så förskräckligt gammal. Återkommer med resultat......
Felkoden 2-3-2 kommer tillbaka då och då (kollar ganska ofta) och bränsleförbrukningen ligger ganska stadigt på 1,65 l/mil, gjort så i flera år. Det det motsvarar ungefär den förbrukning jag hade när jag körde på bensin (1,1 - 1,3 l/mil) för nu ganska många år sedan
Sommaren har kommit med "stormsteg" och båten är i sjön äntligen :D :D :D

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Senast redigerad av lennart e tor 20-06-18 06:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-06-15 20:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På tal om den oroliga tomgången: Kolla att gasspjällkontaktens strömbrytare för tomgång verkligen sluter pålitligt när du släpper gasen. Och att det är kontakt hela vägen från den till styrdonet. Det har hänt att kabelstammen har legat så sträckt att hylsorna har ryckts ur kontaktdonet vid gasspjällkontakten.
En sak till är att kolla att tomgångsventilen är ren och inte kärvar.

Om du misstänker insugningspackningen eller något annat fel som gör att den drar tjuvluft på en cylinder, så kan man konstatera sådant lätt om man har ett oscilloskop (helst analogt). Trigga oscilloskopet från en signal som kommer en gång per motorvarv (t ex spridarpuls), och titta på signalen från lambdasonden. Om det finns någonting i lambdasondssignalen som återkommer för vartannat varv, så vet man att en cylinder får en annan bränsleblandning än de övriga. En förutsättning för att denna mätning ska fungera är dock att lambdasonden är i bra skick och verkligen reagerar snabbt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-06-18 06:06 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
På tal om den oroliga tomgången: Kolla att gasspjällkontaktens strömbrytare för tomgång verkligen sluter pålitligt när du släpper gasen. Och att det är kontakt hela vägen från den till styrdonet. Det har hänt att kabelstammen har legat så sträckt att hylsorna har ryckts ur kontaktdonet vid gasspjällkontakten.
En sak till är att kolla att tomgångsventilen är ren och inte kärvar

Kolllat med diagnostikboxen, får 3-3-3, 3-3-2 när jag kollar med diagnosfunktion 2. Dock får jag inte 3-3-1 när jag startar motorn utan något annat. Kommer inte ihåg riktigt (det är några veckor sedan) men det kom en kod som inte fanns till LH-systemet, men däremot fanns den till Rex tändsystem. Ska försöka hinna kolla i eftermiddag igen. Jag har tittat efter en ny Lambdasond, http://www.trodo.se, runt 700 kr för en Bosch, från Kina runt 300 för en "märkesanpassad till Volvo 740". Det har varit mycket båt och trädgårdsjobb nu, men båten är ju sjösatt och jag ska ut nu och se om jag hittar makrill. Fick några i förrgår som blev lunch igår får se hur det går idag... :D
Har faktiskt kollat på ett "handhållet" oscilloskop trån Kina, c:a 1500 sek får man ge. Kan man anväda en sådan tro?

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-06-18 09:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog bättre med ett gammalt analogt oscilloskop, sådana brukar man kunna komma över gratis om man håller sig framme vid rätt tillfälle. De har ju funnits t ex hos alla gamla numera nedlagda tv-serviceverkstäder, i klassuppsättningar på gymnasieskolor osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-06-18 13:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Det är nog bättre med ett gammalt analogt oscilloskop, sådana brukar man kunna komma över gratis om man håller sig framme vid rätt tillfälle. De har ju funnits t ex hos alla gamla numera nedlagda tv-serviceverkstäder, i klassuppsättningar på gymnasieskolor osv osv.

Skäms nästan att säga det, jag slängde ett sådant för c:a 10 år sedan (efter år av övertalning...) som jag "fick" genom en Hemods distanskurs i elektronik som jag gick igenom när jag gick hemma och var sjukskriven första gången ett av mina knä" gick sönder...... :oops: :cry:
Kollade koderna nu efter middag, 1-1-4 är koden jag får när jag startar motorn i diagnostikläge 2

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-07-09 18:49 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kollat lite på bilen idag. Den går som den ska men får felkod 2-3-2. Tänkte till om gasspjällskontakten, om jag kopplar loss kontaktstycket och kör så borde det märkas något. Körde ner och kollade båten och hem, c:a 2 mil. Det kändes som bilen gick bättre och och fick en jämnare tomgång. Kollade felkoder, 2-3-2 var säkert kvar sedan innan och ingen annan tillkommit. Nollade och startade motorn, gick jämt på tomgång men 300 varv lägre. Körde en längre runda (med motorväg) c:a 4 mil. Bilen var märkbart starkare och "drog iväg" ordentligt vid acceleration. Inga felkoder när jag kom hem, inte ens 2-3-2. Dock fortfarande låg tomgång. Kör vidare utan kontaktstycket kopplat och ser vad som händer (bränsleförbrukning?) Ska ohm mäta i spjällkontakten i morgon.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-07-13 12:20 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har mätt gasspjällskontakten och den visade c:a 43 kohm i tomgångsläge och c:a 1kohm i fullgasläge. Med andra ord, rent åt h-e. Sprutade den full med WD40 och vred mellan ändlägena ett bra tag så sjönk det till drygt 500 ohm, resp. c:a 40ohm. Fortfarande inte bra, ska enligt boken vara c:a 2kohm resp. 0ohm. Torkade ur all WD40 och satte ihop, justerade spjäll och kontakt. Körde bilen någon mil och den gick som förut och felkod 2-3-2 kom tillbaka. Ska skaffa en ny, finns från 23 kr till 1200 kr. Vågar man köpa en för 23 kr + 5 kr i frakt från Kina??? Trodo har en för c:a 400 kr så det får bli en sådan. Dom har även en Bosch lambdasond för drygt 700 kr så det får bli en sådan också. Så har jag eliminerat 2 möjliga felkällor

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-07-13 14:56 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu läst på och kollat felkoder på spjällkontakten. Jag får 3-3-3 och 3-3-2 som det ska visa. Sedan när jag startar motorn, då händer ingenting. Betyder det att hastighet signalen från tändboxen saknas på min motor och att det är det som orsakar mina problem? Trycker jag då kontrollfunktion 2 med motorn igång så får jag kod 1-1-4. I Reginasystemet betyder det att AC-n startar och stannar Ok. Provade med AC-n avstängd och den slog till och från som den ska ändå. Viket betyder att jag har fler funktioner i min diagnostikboxen än jag borde ha. Denna bil är en udda fågel i Volvoflottan då den verkar ha mer drag av 760 i utrustningväg än andra 740 GLT 16V jag sett

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011