Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-04-05 16:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: För kalla avgaser?
InläggPostat: lör 20-01-18 15:50 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 98
Hej!
Jag har problem med turbotrycket. Har bara 1,0 bar men innan (i somras?) hade jag 1,3 bar. Temperaturen i insuget är 40gr på tomgång och ca 28 vid fullt turbotryck. Kan avgaserna bli för kalla(!) så att turbon inte får tillräckligt med energi? Har försökt med magerkörning och det kanske blir lite bättre. Det höga kompressionsförhållandet (ca 1:13), och den lilla motorn,( 2,0l) gör ju avgaserna upp mot 100gr kallare avgaser.
Intressant Iaf.
Tack på förhand Anders Ekblom

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För kalla avgaser?
InläggPostat: lör 20-01-18 17:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Jag kan inte allt om detta, men etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på insugsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas mera fullständigt. Har du t.ex en hög bränsleförbrukning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För kalla avgaser?
InläggPostat: sön 20-01-19 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Å andra sidan innehåller ju E85-avgaserna förhållandevis mer vattenånga och mindre CO2 än bensinavgaser, så samma energiinnehåll finns vid lägre temperatur i E85-avgaser och turbinen borde vara mer effektiv än vid bensinavgaser på att omsätta spillvärmen till mekanisk energi.

Om du har intercooler, så prova att koppla förbi den eller skärma av kylluften genom den och se om det blir någon skillnad.
I mellandagarna, när det var fuktigt väder och omväxlande plus- och minusgrader, så råkade jag ut för en driftstörning på en turbobil pga ispropp i intercoolern. Efter upptining i varmgarage över natten, lossade jag slangen mellan IC och insugningsrör, startade motorn och tomvarvade en del. Det kom ut en rejäl fontän av vatten! Kan nog ha varit uppåt en halvliter som hade kondenserat och frusit i IC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011