Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-07-22 10:01 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört några dagar och kollat felkoder flera gånger under dagen. Startar jag med kall motor (får använda min tryckknappschoke) så får jag felkod 2-3-2 när jag kollar efter en 1/2 mil eller så. Nollar jag då den så blir det ingen felkod förren jag startar med choke nästa gång (nästa dag). Jag misstänker att det kanske har med en "seg" lambdasond att göra. Lovade ju att jag skulle kolla om uppvärmningen fungerar på den men har ej kommit "till skott". Lambdasonden växlar fortfarande "bara" mellan 0,3 -0,7V och när jag motorbromsar går den inte under 0,3V. Kör jag däremot utan signalkabeln kopplad går den ner till 0V vid motorbroms. Växlar även med ett lite större område (0,2 - 0,8V). Går då även ner till 0V vid acceleration. Vilket skulle kunna betyda att den kanske får för lite bensin. Ökar jag då bränsletrycket så får jag felkod 2-3-2 varje gång jag kollar. Aldrig fått felkod på lambdasonden, även om jag kör med den bortkopplat några km. Vet ej hur länge man behöver köra för att få det.
I övrigt går motorn kanon, verkar som tomgången blivit bättre efter WD40 dränkningen av gasspjällkontakter, har ej kollat "mätvärden" på den sedan jag monterade dit den igen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-07-22 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har en känsla av att felkod för lambdasonden inte kommer förrän efter någon timmes sammanhängande körning utan lambdasond. Och om något annat ligger och belastar lambdasondsingången så kanske felkoden inte kommer alls, alternativt någon annan ologisk felkod.
Möjligen kan det vara så att felkoden inte dyker upp om lambdaregleringen fungerade vid start och man sedan kopplar bort sonden medan motorn går.

När du skriver att den går ner till 0 V vid acceleration, är det vid så stort gaspådrag att fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten slår till?

Det kan vara så att blandningen blir för mager innan motorstyrsystemet är klart med adapteringen, och adapteringen nollställs ju varje gång man raderar felkoder. Efter det bör man ju egentligen göra den här adapteringskörcykeln som jag tror jag har skrivit om tidigare i denna tråd, om man inte ska behöva köra flera veckor innan adapteringen är klar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-07-22 16:37 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
När du skriver att den går ner till 0 V vid acceleration, är det vid så stort gaspådrag att fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten slår till?

Ja, det är vid fullgas, men det var innan jag "krånglade" med gasspjällskontakten. Får skaffa en ny lambdasond och se hur den funkar. Trodo har en (äkta?) Bosch för c:a 700 kr. Det kan det vara värt. Bytte för 6 - 7 år sedan (köpte på Biltema) och den fungerade kanon, i början i alla fall

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-08-13 06:44 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
En dag så startade inte bilen, huvudpumpen hade sagt upp sig.... Skaffade en ny likadan (Biltemas "044 typ") den är lite större så jag har ändrat llte i konsollen. Bytte även bränsllefilter. Detta byttes för 7 - 8 år sedan när jag monterade denna pump. Pumpen levde ett hårt liv i början då jag körde med 6 - 7 kg tryck innan jag skaffade större spridare. Den har "fört väsen" ett antal månader och även "skrikit" (på hjälp??) ibland, så nu är det tyst. Jag tycker att motorn går bättre nu, framför allt på tomgång. När jag mäter spjällägesgivaren så har den hyfsade värden i tomgångs läget, men fortfarande inte bra i fullgasläget. Felkod 2-3-2 är nästan borta nu, verkar som den kommer vid fullgaskörning. Alltså vid långvarig acceleration på typ 2-an och 3-ans växel. "Känns" nästan som orken tar slut en bit innan varvstoppet (vid c:a 5500 varv), förr drog den ordentligt till 6000. Har fortfarande inte bytt Lambdasonden, misstänker att motorn går lite snålt och att det kan vara lambdasonden fel. Om jag höjer bränsletrycket så kommer felkod 2-3-2 tillbaka vid "vanlig" körning. Kör på 3.2 kg nu, alltså c:a 0,5 kg lägre tryck än förra sommaren. Lambdasonden visar fortfarande 0,3 - 0,7V vid körning och 0,3V vid motorbroms

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 20-08-23 12:12 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu fixat anmärkningen (fixas omgående) som jag fick vid besiktningen i april... Har bytt ventilkåpspackningen som läckte i bakre högra hörnet (B234F motorn har ingen skruv där). Samtidigt passade jag på att byta packngen till insuget. Den gamla var utan anmärkning så felkod 2-3-2 kommer inte därifrån. Grenrrörs och fläns packningen byttes när jag bytte främre avgasrör i vintras, så "dom grejerna" är 100‰ Ok.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-10-01 15:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Nu är botten nådd. Har tankat B98 nu dom 2 sista gångerna. Fattar inte vad dom sysslar med, ena handen säger "vi ska se till att det ska bli lättare att bygga om till etanoldrift och sedan höjer dom priset...... :evil:
Tankat som sagt bensin 2 gånger och bör ha minst 80% bensin i nu. Är nere på 1 (ett kg) bränsletryck och bilen går bra, lite svårstartad kall bara. Har fått massor av olika felkoder (den har ju gått på etanol i 10 år nu) men det har löst sig efterhand. Dock råkade jag ytför en lustig sak, kör ju varmluft från grenröret direkt in i luftfiltret och vi hade en period med kallt väder så jag satte på min "kylarmaskering" (en pappskiva mellan kylaren och kondensorn). Sedan blev det varmt igen och då tankade jag bensin. Bilen började gå konstigt när den blev varm. Den tvekade vid gaspådrag och ville inta varva ut. Justerade upp och ner bränsletrycket men det dlev aldrig bra. Då upptäckte jag att slangen mellan LMM och spjällhuset blivit så varm att den sugits ihop!!! . Luftfilter och LMM var så varmt att jag inte kunde hålla handen på dom. Jag fick skruva isär och trycka ut slangen och nu går bilen som en klocka igen. Kör numera utan "kylarmaskering" och varmluften till luftfiltret frånkopplad. Och väntar på att dom ska sänka priset på E85 igen.
igen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 20-11-07 10:37 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Lite uppdatering om (och av) gammal Volvo. Kopplingen klappade ihop och sa' hej och tack. Belägget på ena sidan lossnade, trasades sönder och fastnade mellan lamellplattan och tryckplattan och "låste" kopplingen så det gick inte att frikoppla. 4000 kr för koppling och 1000 kr diverse så går bilen igen...
Bytte svänghjulsgivare när ändå växellådan var borta (tog 5 minuter), den är nog aldrig bytt för kablen var ganska "murken". Och, motorn går bättre än på väldigt, väldigt länge. Kör nu (tillfälligt) på BF 98, men innan kopplingen "rasade" gick motorn (främst tomgången) inte så här bra. Vevaxelgivaren har ju fungerat, men den måste ju ha "ställt till det" på något sätt för det är det enda jag bytt. Förutom tätningar vevaxellager m.m. Kört på ett kg bränsletryck sedan jag tankade BF 98, och inga felkoder ännu. Höjde igår till 1,5 kg för att se vad som händer. Ny gasspjällsgivare ska inhandlas framöver, om jag ohm mäter den blir värdena helt "åt skogen". Det blir inte 0 när kontakterna sluts

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 20-11-08 19:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är vanligt med en del övergångsresistans i gasspjällkontakten. Men upp till ett par hundra ohm spelar ingen större roll för ingångarna på LH 2.4 . En del gasspjällkontakter där kåpan inte är alltför väl fastlimmad, går att pilla isär för rengöring.

Gasspjällkontakterna är för övrigt snarlika på många olika 80- och tidigt 90-talsbilar med Bosch insprutningssystem (samma grundtyp används både på L-jetronic, LE, LU, LH och en del utföranden av Motronic). Vad som skiljer dem åt är om de är gjorda för medurs eller moturs rörelse på spjällaxeln, vid vilken vinkel fullgaskontakten ska slå till, och hur navet som ska passa på axeländen är utformat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-11-09 15:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Det är vanligt med en del övergångsresistans i gasspjällkontakten. Men upp till ett par hundra ohm spelar ingen större roll för ingångarna på LH 2.4

Det var omkring 4 kohm, sedan efter rengöring med Bräkleen ch torkning + en skvätt WD40 blev det 350 - 450 ohm. Då borde det vara Ok då. Värdena på fullgas är väl "bara" till kolkanistern, eller? En del av innehållet i den dammsugade jag upp nu när jag hade bort den och spolarbehållaren för lagning av spolarbehållaren. Kanistern kan väl ändå inte fungera efter så många år och mil.
Men, tomgången blev inte 100 förren efter kopplingsbytet!!! Och byte av (en fungerande men gammal) vevaxelgivare.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 20-11-10 12:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolkanistern styrs väl av en rent vakuumstyrd ventil, inget elektriskt alls?

Fullgaskontakten används för att säga åt LH 2.4-styrdonet att gå över till fullgasanrikning istället för lambdareglerad gång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-11-11 07:33 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Kolkanistern styrs väl av en rent vakuumstyrd ventil, inget elektriskt alls?

På "min" motor (B234F) är det elstyrt, sitter en liten elektrisk ventil vid tändförstärkaren på vänster innerskärm. Kan "provköras" med diagnostik boxen. Har läst någonstans att den ska öppna vid fullgas. Sist jag mätte var där "en himla massa" ohm vid fullgas (typ 40 kohm) så då funkar kanske inte fullgasanrikningen??? Får kanske bli en ny spjällkontakt också, kostade c:a 400 kr (ej Bosch) på nätet.
PS.
Kollade på elschemat i Auto-Info, endast B234F/G har elkontakt. Den får ström från bränslereläet och jordas i bränsleboxen. Så den har inget med gasspjällskontakten att göra. Men det kan ju vara samma signal från gasspjällskontakten till bränsleboxen som styr den. Elkontakten till kanistern jordas i stift 27 i bränsleboxen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-11-12 11:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På de flesta bilar med elektriskt styrd kolkanisterventil så står den ständigt öppen (dvs med spänning) vid körning med delgas eller fullgas. På tomgång pulsas ventilen som regel, kan ev stängas helt om det kommer så mycket bränsleångor från kanistern att det blir svårigheter med lambdaregleringen. Vid motorbroms med bränsleavstängning (styrs av tomgångsströmbrytaren i tomgångskontakten), brukar den också stängas helt.

Speciellt på VAG-bilar brukar man höra tickandet från kanisterventilen på långt håll när motorn går på tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 20-11-13 08:32 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Speciellt på VAG-bilar brukar man höra tickandet från kanisterventilen på långt håll när motorn går på tomgång.

Har aldrig hört ventilen under åren jag haft bilen. Mer än under "kontrollfunktion 2" med diagnostikboxen. Kanske ska plugga nipplen vid insuget tillfälligt och se om det är någon skillnad. Kanistern och slangarna är hela och ser bra ut, i alla fall det jag ser i motorrumet. Men innehållet i kanistern faller ut genom "lufthålen" (??) i botten på "burken". Vet dock inte varken hur den ser ut, eller hur den ska se ut invändigt

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 20-11-28 22:20 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Den har börjat "konstra på tomgång igen. Inte mycket, typ 200 varv upp och ner. Inget besvärande, men irriterande. Kollade spjällkontakten innan jag skulle köra till självplockskroten i Falkenberg och kolla efter en beg. Där skulle finnas 3 st 740, varav en A-traktor. 0 ohm på både fullgas och tomgång.... Kollade flera gånger med samma resultat. Oändligt hela vägen, men 0 i båda ändar precis som det ska vara. Så det går att "rengöra" kontakterna utan att "öppna" den, så det blev en annan "tur" istället
Tankade bilen efter en 20-mila tur och retur (Hälsingborg och "turade" med färjan). Anledning var att kolla bränsleförbrukningen nu när bilen går riktigt bra. Och det blev några flak öl och 2 flaskor whisky.... Förbrukningen blev 1,2 l/mil. Detta med en hastighet på 110 - 120 km/tim den allra största delen och AC på alltid. Dubbdäck och lastbågar på också.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 20-11-29 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat att hylsorna i kontaktdonet till gasspjällkontakten gör god kontakt och sitter fast där de ska? Det har hänt ibland att kabelstammen har varit så hårt sträckt att någon av hylsorna har lossnat ur kontakthuset.

Man kan gärna ta ett löst 2,8 mm flatstift (av den tunna sorten, det finns två olika tjocklekar på dem) och kolla att hylsorna ger bra kontakttryck mot det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011