Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Är jag dum?
InläggPostat: mån 07-07-02 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Är jag dum som kör etanolbil när det råder bensinkrig och därför bara sparar 65 öre per mil på att tanka E85 jämfört med bensin?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 09:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Svar: NEJ, det är du inte! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 11:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
I så fall er norrbaggen himla dum også;-)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 11:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dieselpriskrigen är väl verkligen en signal om att oljeindustrin börjar bli orolig?
När såg man ett dieslekrig senast, på mackarna dessutom?
Bensinkrig är ju vanligare men egentlgien samma symptom, markanden är orolig, kontroll saknas.
Jag tror få dock vill gå så långt att de vill kalla det fri konkurrens..

På sikt kommer såna krig inte att kunna hålla i sig med höjda världsmarknadspriser. Då går bensin- och dieslpriserna upp igen och de som lyssnade på Collin o Co sitter där med sina fossila fordon.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Du sparar 65 öre/mil och gör miljön en tjänst, hur kan det vara dumt? 8)

Priskrigen brukar dessutom vara ganska snabbt övergående.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 19:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Min gamla bensinmack(preem) har haft priskrig sista veckan, dom har legat ca 50 öre under lågprismackarna. Nu vet jag varför :!: Macken slog igen igår. En epok i graven, där har legat en mack där sedan 50 talet.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-07-03 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag bara tänkte med tanke på folks resonemang, typ "När E85 kostar fem kronor litern börjar det vara intressant" samtidigt som bensinen ligger på 12-12.50, att det kanske är dumt att tanka E85 till ordinariepriset 7.90 kr/l (nåja, faktiskt 9 öre lägre än riktpriset) när bensinen priskrigats ner till 11.19 kr/l. Jag sparar ju inget jämfört med riktpriset, medan den som tankar bensin sparar 80 öre jämfört med riktpriset.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-07-03 17:40 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
göinge skrev:
Jag bara tänkte med tanke på folks resonemang, typ "När E85 kostar fem kronor litern börjar det vara intressant" samtidigt som bensinen ligger på 12-12.50, att det kanske är dumt att tanka E85 till ordinariepriset 7.90 kr/l (nåja, faktiskt 9 öre lägre än riktpriset) när bensinen priskrigats ner till 11.19 kr/l. Jag sparar ju inget jämfört med riktpriset, medan den som tankar bensin sparar 80 öre jämfört med riktpriset.


Haha, det var ju också en logik. :-) Som att köpa en Merca för 450.000:- istället för 480.000:- jämfört med att köpa en Skoda för 110.000:- istället för 120.000:- eftersom man spar mer på Mercan. ;-)

Även om man struntar fullständigt i miljön och bara ser till plånboken blir det ju fortfarande billigare per mil att tanka E85. Så jag skulle säga att du är dum om du tankar bensin. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 06:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-08-22 06:11
Inlägg: 2
Ort: Östersund
Inte för att jag är värst duktig på siffror, men jag räknar i alla fall på körmilspriset istället för literpriset.

I körmilspriset inräknar jag följande "fasta" faktorer:
* Bilens pris
* Låneränta (vid avbetalning)
* Bilens värdeförändring i snitt
* Fordonsskatt
* Försäkringavgift (alla vet känner väl till miljörabatten?)
* Övriga förmåner (t ex trängselavgift, förmånsvärde etc)

Sedan går det ju att estimera de löpande kostnaderna:
* Antal körmil (förändrar åtminstone försäkringspremien och värdeförändringen)
* Reparationskostnader i snitt (vilka delar är kända för att gå sönder - vad kostar de och vad tar verktaden per timme?)
* Parkeringsförmåner (lokala)

När man gör det här till en överslagsberäkning så kan en hel del liljeholmens tändas.
De största vinnarna blir de som skiter i begränsande övertygelser som t.ex. "Ingen Ford på våran gård" eller "Renault - fyra hjul och en bult" m.fl trångsynta okvädningar.

Det finns pengar att spara i sitt val av miljöbil - helt klart.
Spela ping-pong med försäkringsbolag och tankstationer är väl det mest uppenbara, precis som modet att pruta optimalt på bilköpet när man väl bestämt sig för sin bil. Självklarheter för vissa, men inte för alla.

Lokala förmåner och ens arbetssituation är däremot lätt att missa, fast man har det framför näsan.
Egna företagare kan ju å ena sidan se det bästa förmånsvärdet men kanske tappar (trångsynta) kunder om han väljer fel signalvärde d.v.s bilmärke o.s.v.

...att tro att man gör något dumt när man tankar E85 av ekonomiska skäl? - näääh!
Jag är övertygad om att när du räknar ut DINA körmilskostnader så ser du antagligen att du inte bara sparar miljön utan sparar pengar också. :wink:




/ Ha den bästa dagen i ditt liv idag! :D

Ps. Det finns massor av olika coacher nuförtiden, men när jag skulle köpa min bil så saknade jag en Bilköpscoach - kanske ett nytt framtidsjobb?

_________________
Kör Ford Focus Flexifuel -06

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: "Du ska ju ändå tanka!"
InläggPostat: ons 07-08-22 07:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Vi Bilägare brukar ju redovisa verklig milkostnad för olika bilar. Vad de inkluderar i det vet jag inte, men det brukar hamna på 30-35 kronor per mil. Det tänker definitivt inte folk på när de bestämmer sig för om de ska åka kollektivt eller ta bilen.

Jag pendlade en period mellan Hässleholm och Osby (cirka tre mil). Jag tog bussen. En Osbyherre frågade mig: "Varför tar du inte bilen? Du ska ju ändå tanka!"

Är jag dum?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 08:53 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Kom och tänka på en parallell....
Om du inte tar bilen så kommer milkostnaden stiga ytterligare så kontentan är väl, kör utav bara h***e eller inte alls. Men då har de inte räknat in totala miljökostnaden, saknades såg kag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011