Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-07-26 15:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
for drøyt to uker siden reiste jeg og en kompis med 900'n min fra østnorge og over fjellene til vest med full tank og to jerrykanner med e85 i bagasjen. planen var en liten roadpatrip i vesteuropa med utelukkende e85 på tanken. da vi kom til statoil utenfor stavanger fikk vi vår første skuffelse: e85 pumpen skulle ikke åpnes før 1 august :o . så tok vi båten til newcastle og rullet noen dager senere inn på en Morrisons Supermarkets bensinstasjon under nottingham der de har e85. her var faktisk e85 like dyrt en bensin: 9,3 engelske pund :o !! dette fikk vi fortalt gjaldt alle e85 pumpene i england, for tony blair drar inn skatt av e85 på lik linje som bensin :evil: . dermed bar ferden videre nedover til sørengland med bensin på tanken :cry: . på bensin drar saaben 0,9 liter/mil og på e85 1,1 liter/mil. når e85-prisene er 40% lavere enn bensinprisene, som i norge, får jeg en økonomisk gevinst på 20% ved spritdrift :) . nå er jeg i nederland og skal oppsøke noen e85 stasjoner om noen dager. gleder meg til å kjøre på e85 igjen etter 2000 km på bensin.
opdateringer om e85 prisene her i nl kommer...
-andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-26 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Samma skatt på E85 som på bensin låter ju väldigt vaket...
Undra om BP kan ha ett ord med i den bluffen?
Inte undra på att få har hört talas om E85 i Ö-riket..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 17:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
har sett både på aryans database og en nederlansk nettside at eanolen her nede koster 1,9 euro/liter. noen som kan bekrefte dette? er jo sprøtt hvis det er sant....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-28 10:13 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
villt høye priser......
tyskland er tre kvarter herfra, så det passer bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 22:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Visst stämmer holländska priset tyvärr. Det är tom mera skatt per Joule på E85 än på bensin, Rotterdams kommun funderar nu på att subvensionera (betala bensindskatten) "ur egen" kommunalskatts ficka de kan få använda penger för att bekämpa luftförorening (partiklar och NOx) till det.

Fö har jag själv i somras hjort en första E85 utlandssemester tor till norra Italien. Det gick fint med två extra 20l dunkar och en extra utflykt till Frankrikes cote d'Azur för att tanka så klarade vi oss helt från bensin :-)

Har inte varit i Holland denna gång men jag tror att jag tom skulle ha betalt 1,90/l då bara för att klara mig från bensin 8)

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-19 19:19 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
hei aryan!

kan avsløre at e85prisene her i nederland har krøpet enda lenger opp!
var i leuwarden på en Delta Oil stasjon og sjekket prisen: 2,141 euro :shock: . ble altså ingen handel.......
det finnes to Delta oil stasjoner til i området med e85pumer, regner med at prisene er de samme på disse: noe du kan sette inn i databasen.

har foresten vært en tur til tyskland. var 100 km å kjøre og kom 5 minutter etter bensinstasjonens stengetid. selvfølgelig virket ikke visakortet mitt i automaten, så jeg tok ut litt penger i banken for å kjøpe overlevelsesmat fra da (lørdag) til mandag. men droppet denne planen. flere e85 stasjoner fantes heller ikke i området så da prøvde jeg med den gebrokne tysken å overtale tyskere til å bruke kortet sitt for meg på e85 pumpa mot å få det samme beløpet i kontanter. men neida, ingen som ville. to timer senere kunne jeg endelig legge kursen mot nederland med 50 liter e85 på tanken. to jarrykanner skulle også vært fyllt, men det går ikke ann å ta ut penger i minibanken mer enn en gang per døgn i tyskland :evil:
uflaks..... :(

apropo tanke i holland: kan tenke meg at så dyr e85 sonm finnes her, begynner å bli veldig gammel og dårlig for bilen? typ mye vann og kanskje litt eddikk?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-19 23:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Andreas skrev:
hei aryan!

kan avsløre at e85prisene her i nederland har krøpet enda lenger opp!
var i leuwarden på en Delta Oil stasjon og sjekket prisen: 2,141 euro :shock: . ble altså ingen handel.......
det finnes to Delta oil stasjoner til i området med e85pumer, regner med at prisene er de samme på disse: noe du kan sette inn i databasen.


Tack jag har lagt in det hutlösa priset!

Andreas skrev:
har foresten vært en tur til tyskland. var 100 km å kjøre og kom 5 minutter etter bensinstasjonens stengetid. selvfølgelig virket ikke visakortet mitt i automaten, så jeg tok ut litt penger i banken for å kjøpe overlevelsesmat fra da (lørdag) til mandag. men droppet denne planen. flere e85 stasjoner fantes heller ikke i området så da prøvde jeg med den gebrokne tysken å overtale tyskere til å bruke kortet sitt for meg på e85 pumpa mot å få det samme beløpet i kontanter. men neida, ingen som ville. to timer senere kunne jeg endelig legge kursen mot nederland med 50 liter e85 på tanken. to jarrykanner skulle også vært fyllt, men det går ikke ann å ta ut penger i minibanken mer enn en gang per døgn i tyskland :evil:
uflaks..... :(


Råkat ut för samma sak, idiotiskt att man fortfarande i EU har olika nationala betalkort, det är likadant i Frankrike. Tanten var i mitt fall tom kvar i kassan och höll på räkna pengerna, men hon ville absolut inte hälpa till och betala med hennes kort mot kontanter, eller att öppna kassan igen "komm nicht im frage" heller, tror hon var orolig att jag skulle råna henne eller nått. Till slut tipsade hon om att nästa station 2-3 mil därifrån som fortfarande skulle vara öppet och man kunde betala med VISA och det stämde.

Andreas skrev:
apropo tanke i holland: kan tenke meg at så dyr e85 sonm finnes her, begynner å bli veldig gammel og dårlig for bilen? typ mye vann og kanskje litt eddikk?


Ja jag vet inte, fort går det förståss inte, men jag vet att en del folk tankar där iaf trots priset.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 06:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Är inte Holland en av inkörsportarna för alla oljebolag? Jag gissar att de inte gillar E85 och lobbar stenhårt för att priserna skall vara totalt bensinfrämjande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 09:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aero-e85 skrev:
Är inte Holland en av inkörsportarna för alla oljebolag? Jag gissar att de inte gillar E85 och lobbar stenhårt för att priserna skall vara totalt bensinfrämjande.


Ja och Shell är ett till 50% holländskt bolag...

Å andra sidan kan och är Rotterdam (och Antwerpen) även hamnen för bio-ethanol till t ex Tyskland så det borde kunde tjänas precis lika mkt på etanolen.

Lind skrev:
Nederläderna måste vara det enda landet i EU som inte ger skattereduktion på etanoldelen i E85. Ett pris på över 2 € är ju bedrövligt!


Precis, bensinskatt/l rakt av, inte ens kompenserad för etanolens lägre energi-innehåll och därmed högst skatt / eneergi ekvivalent av alla bränslen. Diesel har helften av bensin/e85 per liter. Dessutom får motorgas (gasol) och naturgas (CNG) väldigt mycket lägre skatter för att de är miljövänligare...

Lind skrev:
Kanske dags för en liten aktion snart. Att maila tex miljöministern och förklara att man tänker förlägga sitt turistande i Tyskland istället för Nedeländerna måste ju en minister reagera på.

Aryan: Du som är lite mera hemma på språket, är det Jacqueline Cramer som är miljöminister i Nederländerna?


Ja iom nya centrum-vänster regeringen har de nu milieuminister igen, förra entrum-höger regering hade inte ens en milieuminister! Det är hon och vice premiärminister Wouter Bos är finans minister som kan tänkas vara intressanta att skriva till. Jag kan ta reda på email adresser.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 12:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
bra initiativ aryan!
tror jeg fant wouter bos sin mailadresse: w.bos@tweedekamer.nl
(kilde: http://www.overheidslinks.nl/tweede_kam ... er_bos.htm )
-andreas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Inte mitt initiativ (fast jag har skickat ett vanligt brev till minister Bos om detta tidigare).

En till annan bra adress kan vara the minister of economic affairs Maria van der Hoeven som är både ansvarig för energipolitiken och turismen.
ezinfo@postbus51.nl eller http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=149937

Vem skriver en exempelbrev på engelska som man kan anpassa efter eget behov?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-08-20 12:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Är Shell halvholländskt?! Jag som har bojkottat dem i tron att det är amerikanskt...!

Jag tror att sådana här påtryckningsaktioner har större effekt om man enas om ett gemensamt brev som flera skriver under.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011