Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 20:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
----
Jaså det var så du menade..
OK, kanske som acc-uppfetning alldeles i början, men i praktiken tror jag inte det blir något problem på ngn motor ändå eftersom E85 klarar magerkörning bättre än bensin.
Och hur som helst så försvinner ev körbarhetsproblem efter några få sekunder när motorn värmts upp ngt.

Vid kallstart vill man nog inte ha någon magerkörning! Redan med bensin kan marginalen till 100 % dutycycle de första varven vara ganska liten som figur 6 visar i länken jag hänvisade till tidigare i den här tråden.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 23:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad jag menade är att på etanol kan motorn gå magrare än på bensin.
När det är kallt måste båda chokas så att det åtminstone blir en antändningsbar koncentration gas i stiftets omgivning.
Etanolen kanske teoretisk kräver 5 ggr så stor extramängd just vid starten. Men eftersom den klarar att antändas i ett bredare intervall på magersidan (och på fetsidan) så kanske det räcker att anrika 4 ggr.
Och efter några sekunder, när bensinanrikningen snabbt minskats ner till säg 1,5 ggr vad bensinmotorn kräver för lambda 1 när den är varm, ja då kanske den på etanol skulle kräva 2 ggr för att få lambda 1 vid stiftet.
Men det räcker med 1.5, dvs det behövs inte längre någong extrachokning för etanol, bara man fått upp tempen lite.
Precis så fungerar det ju när vi efter några sekunder kan koppla ur ettt kallstartsmotstånd och endast lita till motorns bensinvarmkörnings-kalibrering.
I praktiken kör vi då våra motorer magert (vid stiftet!) jfrt med om vi kört dem på bensin.
Globalt i hela cylindern är det förstås fortfarande fett...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-05 15:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Alltid vid kallstart slår jag om till ca 60% pulsförlängning. Dock krävs ett par minuters körning för att motorn ska nå en hyfsad nivå av körbarhet. Efter detta drar jag ner till 30% igen. Jag har inte modifierat temp-avkänningen alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-05 16:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis.
Jag bara menade att du egenltigen magrar ut mer än man kan på bensin (sett till vad gnistan ser)
Och så här borde alla motorer kunna få en bra kallstart + varmkörningsfunktion.

Det som behöver vara justerbart är
1.startmängden,
2.nachstartmängden (omedelbart efter en lyckad start och några sekunder därefter), och slutligen
3. startvärdet för varmkörningsanrikningen.

Främst nachstart + startvärdet vär varmkörningsanrikningen +
4. den tid under vilken varmkörnigen skall klinga av är rätt olika på olika motorer.

Dessa fyra parametrar borde kunna ställas in efter utprovning på resp. motor.
Fär kända motorer kan man ju bifoga en lista på lämpliga värden, övriga får prova sig fram vid olika kallstarter.
Mkt intressant att få ett kvitto på hur bra resp motor egentligen är på att klara sig med lite choke i en liten framtida databas..!

Slutligen även val av avklingningstiden (Logaritmiskt minskande?) för en viss motor(luft-?) temp, mellan säg 10 sekunder och 2 minuter eller nåt. Säg vid 0 gr C.

Sedan borde det vara möjligt att förprogrammera hur de olika värdena skall variera vid andra temperaturer. Man borde kunna använda endast startvärdet på tempen om man vill förenkla algoritmen lite.

Är detta möjligt att få in i en liten PIC-krets?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-12 20:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Databoxen, jag observerade ditt inlägg här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=7997#7997
Citat:
Min box kan kopplas in på två sätt. Dels som de flesta andra boxar verkar vara kopplade, alltså med en ingångsimpedans på ca 10 gånger spridarresistansen. Det andra sättet är helt parallellt med styrdonet.
Då "ser" styrdonet bara spridaren med dess korrekta resistans. Sen förlänger drivsteget i boxen, tiden genom att helt enkelt kortsluta ner samma punkt som styrdonets spridarutgång. Jag tror inte att styrdonet hinner reagera på denna korta tid som detta sker, således tror jag inte heller någon felkod för detta genereras, men som sagt detta är bara spekulationer från min sida, självklart är ju detta helt upp till konstruktören av styrdonet.

Enligt vilken metod har du kopplat in din box? Jag kom nyligen själv på metoden med parallell inkoppling av det extra styrdonet men du har den ju tydligen redan i drift! Jag tycker det måste vara den bästa metoden eftersom den ordinarie ECU´n direkt känner av spridarna. Hur hindrar du ECU´n att känna av att spridarna jordas längre än vad ECU´n själv hade tänkt? Eller gör det inget?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-12 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen märker aldrig bilens styrdon att spridarna blir jordade lite för länge, men man vet ju inte förrän man har provat. En STOR fördel med denna lösning är för den delen att man behåller styrdonets "snubber"-krets som ska ta hand om spänningstoppen som man får från spridaren när strömmen bryts. Den är ganska olika konstruerad i olika styrdon (och piggybacksystem), och den tid det tar för spridaren att stänga är kraftigt beroende av snubberkretsen.

Bosch använder t ex ett RC-nät parallellt med switchtransistorn. Ford har en zenerdiod. Flextek har en diod i serie med ett motstånd kopplat parallellt med spridaren. Och det finns många fler lösningar också...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 00:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag föredrar också denna lösning för det är elegantast men jag förstår inte hur styrdonets "snubber"-krets kan påverka tiden det tar att stänga spridaren.

En annan grej som jag tror de flesta (alla?) piggibackssytem har missad är öppningstiden som spriderna har, vid riktig korta insprutningstider kan de utgöra hälften av tiden som spridaren står öppen. Om man då t ex förlänger med 40% av hela tiden som spridaren står öppen ökar insprupningstiden med 80%, piggybacksystemet borde naturligtvis räkna bort denna tidskonstant (helst beroende p batterispänningen) när den räkna rut pulsförlängningen.

Ett sätt att ta reda på öppningstiden är att titta på strömutvecklingen när spridaren öppnas, när strömmen stiger snabbt kan man anta att spridaren är öppet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 06:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
En annan grej som jag tror de flesta (alla?) piggibackssytem har missad är öppningstiden som spriderna har, vid riktig korta insprutningstider kan de utgöra hälften av tiden som spridaren står öppen. Om man då t ex förlänger med 40% av hela tiden som spridaren står öppen ökar insprupningstiden med 80%, piggybacksystemet borde naturligtvis räkna bort denna tidskonstant (helst beroende p batterispänningen) när den räkna rut pulsförlängningen.
/Aryan

Hmm.. Men med så stor förlängning som 80% borde det då inte märkas på något sätt, dvs att motorn går för fett?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 07:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
aryan skrev:
En annan grej som jag tror de flesta (alla?) piggibackssytem har missad är öppningstiden som spriderna har, vid riktig korta insprutningstider kan de utgöra hälften av tiden som spridaren står öppen. Om man då t ex förlänger med 40% av hela tiden som spridaren står öppen ökar insprupningstiden med 80%, piggybacksystemet borde naturligtvis räkna bort denna tidskonstant (helst beroende p batterispänningen) när den räkna rut pulsförlängningen.
/Aryan

Hmm.. Men med så stor förlängning som 80% borde det då inte märkas på något sätt, dvs att motorn går för fett?


Det kanske är väl ett extremfall men om motorn går i closed loop så compenserar väl ecu'n för det, men det borde kunna bli ODBII fel indikationer av det ja. Tvärtom skulle det också kunna göra att motorn går för magert vid fullgas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Jag föredrar också denna lösning för det är elegantast men jag förstår inte hur styrdonets "snubber"-krets kan påverka tiden det tar att stänga spridaren.


Jo, det beror på att det tar olika lång tid att "förbruka" den energi som är lagrad i spridaren (dels magnetiskt och dels i returfjädern) beroende på hur snubberkretsen är gjord och hur hög spänningstopp man kan tillåta.
På förra jobbet mätte jag en gång frånslagstider på diverse olika kontaktorer och magnetventiler för hydraulik med olika snubberkretsar, och skillnaden var så stor som 1:5 mellan olika lösningar! Den kortaste tiden får man helt utan snubber, men då vill det till att switchtransistorn tål den spänningstopp det blir frågan om (kan vara flera hundra V i ett 12 V-system). Och den längsta tiden får man med en s k frihjulsdiod, alltså en diod kopplad parallellt med spolen.

aryan skrev:
En annan grej som jag tror de flesta (alla?) piggibackssytem har missad är öppningstiden som spriderna har, vid riktig korta insprutningstider kan de utgöra hälften av tiden som spridaren står öppen. Om man då t ex förlänger med 40% av hela tiden som spridaren står öppen ökar insprupningstiden med 80%, piggybacksystemet borde naturligtvis räkna bort denna tidskonstant (helst beroende p batterispänningen) när den räkna rut pulsförlängningen.

Ett sätt att ta reda på öppningstiden är att titta på strömutvecklingen när spridaren öppnas, när strömmen stiger snabbt kan man anta att spridaren är öppet.

/Aryan


Om man tittar på hur strömmen ändras med tiden under tillslagsförloppet så brukar den först stiga ganska brant innan ankaret/nålen börjar röra sig. Sedan ligger den ganska stilla medan ankaret rör sig, och därefter stiger den något långsammare till slutvärdet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 08:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
aryan skrev:
Jag föredrar också denna lösning för det är elegantast men jag förstår inte hur styrdonets "snubber"-krets kan påverka tiden det tar att stänga spridaren.


Jo, det beror på att det tar olika lång tid att "förbruka" den energi som är lagrad i spridaren (dels magnetiskt och dels i returfjädern) beroende på hur snubberkretsen är gjord och hur hög spänningstopp man kan tillåta.
På förra jobbet mätte jag en gång frånslagstider på diverse olika kontaktorer och magnetventiler för hydraulik med olika snubberkretsar, och skillnaden var så stor som 1:5 mellan olika lösningar! Den kortaste tiden får man helt utan snubber, men då vill det till att switchtransistorn tål den spänningstopp det blir frågan om (kan vara flera hundra V i ett 12 V-system). Och den längsta tiden får man med en s k frihjulsdiod, alltså en diod kopplad parallellt med spolen.


Jag förstår, har du även kollat hur lång tid det kan ta i en bil och vilka varianter som förekommer? Har modernare bilar fortfarande subbar kretsar? En tändmoduls IGBT klarar ju lätt flera hundra volt utan någon skydd.

Subber kretsen skulle kunna påverka piggy-back systemet att tro att ecu-n utgången är låg något längre än vad den är på riktigt?

aryan skrev:
En annan grej som jag tror de flesta (alla?) piggibackssytem har missad är öppningstiden som spriderna har, vid riktig korta insprutningstider kan de utgöra hälften av tiden som spridaren står öppen. Om man då t ex förlänger med 40% av hela tiden som spridaren står öppen ökar insprupningstiden med 80%, piggybacksystemet borde naturligtvis räkna bort denna tidskonstant (helst beroende p batterispänningen) när den räkna rut pulsförlängningen.

Ett sätt att ta reda på öppningstiden är att titta på strömutvecklingen när spridaren öppnas, när strömmen stiger snabbt kan man anta att spridaren är öppet.

/Aryan


Om man tittar på hur strömmen ändras med tiden under tillslagsförloppet så brukar den först stiga ganska brant innan ankaret/nålen börjar röra sig. Sedan ligger den ganska stilla medan ankaret rör sig, och därefter stiger den något långsammare till slutvärdet.[/quote]

Ja det är den andra stigningen som man skulle detektera isf.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 10:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Moderna drivkretsar för spridare brukar ha någon form av inbyggd snubber som begränsar spänningstoppen till kanske 50-100 V. Men av någon anledning verkar styrdonstillverkarna inte gilla de specialkretsar som halvledartillverkarna tar fram, utan man använder fortfarande diskret uppbyggda slutsteg, numera oftast med mosfet-transistorer. Jag har dock inte haft så mycket tillfällen att studera hur moderna styrdon faktiskt är uppbyggda, det har inte blivit aktuellt att mäta på några moderna bilar heller. Fast nu framåt helgen blir det nog mättillfälle på en Audi A3 '03...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
GL skrev:
Databoxen, jag observerade ditt inlägg här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=7997#7997
Citat:
Min box kan kopplas in på två sätt. Dels som de flesta andra boxar verkar vara kopplade, alltså med en ingångsimpedans på ca 10 gånger spridarresistansen. Det andra sättet är helt parallellt med styrdonet.
Då "ser" styrdonet bara spridaren med dess korrekta resistans. Sen förlänger drivsteget i boxen, tiden genom att helt enkelt kortsluta ner samma punkt som styrdonets spridarutgång. Jag tror inte att styrdonet hinner reagera på denna korta tid som detta sker, således tror jag inte heller någon felkod för detta genereras, men som sagt detta är bara spekulationer från min sida, självklart är ju detta helt upp till konstruktören av styrdonet.

Enligt vilken metod har du kopplat in din box? Jag kom nyligen själv på metoden med parallell inkoppling av det extra styrdonet men du har den ju tydligen redan i drift! Jag tycker det måste vara den bästa metoden eftersom den ordinarie ECU´n direkt känner av spridarna. Hur hindrar du ECU´n att känna av att spridarna jordas längre än vad ECU´n själv hade tänkt? Eller gör det inget?


Jag använder mig f.n inte av denna metod, pga att då var det lurigt att detektera 100% duty-cycle. Nämligen, om piggy-back boxen hänger på samma tråd som ecu'n drivsteg så vet man aldrig "vem" som jordar spridaren. Tänk dig att om under tiden piggy-backen driver spridaren och ecu'n initierar en ny puls under samma tid, så kommer piggy-backens pulslängdsmätning inte mäta korrekt tid, med följd av att nästa puls blir för kort. Men jag har två olika mjukvaruversioner och möjlighet att med samma kretskort använda vilket sätt jag vill. Men det har aldrig blivit av att testa det senare sättet, eftersom det har funkat så bra som det har varit.
Idag har jag dock lösningar för att båda sätten skulle funka bra med 100% dutycycle detektering. Dock har intresset att skapa en ny "sjuhelvetes låda" med MÅNGA funktioner, eventuellt elektronisk styrning av pump, etc etc, blommat upp, ska "bara" se till att fixa fram lite tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 20:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett sätt att detektera "vem som drar spridarsignalen låg" skulle väl vara att låta piggybackburkens slutsteg ha lite högre bottenspänningsfall än vad styrdonets slutsteg kan väntas ha (ett par kiseldioder i serie med kollektor/drain), och så mäter man med en komparator vars omslagsspänning ligger mellan de båda bottenspänningsfallen.
Då blir det ju alltid styrdonets slutsteg som ansvarar för att öppna spridaren, och sedan flyter ingen ström genom piggybacksystemets slutsteg förrän styrdonet har släppt signalen.
Istället för att ha en komparator för att mäta spänningen skulle man kunna ha ett emittermotstånd för piggybacksystemets sluttransistor och detektera spänningsfall över det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 21:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Visst, det finns många sätt att lösa det på. Dock la jag inte ner så mycket tid på detta vid prototyp tillverkningen. Strömmätning finns via source-motstånd (MOSFET drivsteg) för detektering av överström/kortslutning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011