Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändtidpunkt, B230F
InläggPostat: fre 07-09-07 09:41 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-17 08:57
Inlägg: 6
Ort: Från
Hejsan, jag har en Volvo 240, -87, B230F med BTR-konvertering, originalkam. Jag vill justera tändningen samt ev. plana toppen 3 mm. Jag har läst en del här på forumet om tändinställning, men har inte kommit fram till hur man vet hur mycket tidigare tändningen skall vara, samt hur man kan göra tändsystemet oberoende av gaspådrag.

Tacksam för svar!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-07 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se, då antar jag att du har insprutningssystem LH 2.2 och ett Chrysler-tillverkat tändsystem med elektronisk tändförställning?

När det gäller hur tändningen ska ställas in så måste man prova sig fram individuellt, det kan bli mellan 3 och 10 grader tidigare än den inställning som gäller för samma motor på bensin. Det som kan tänkas hända om du ställer tändningen för tidigt är i första hand att tomgångsstabiliseringen blir konstig, att tomgångsvarvtalet pendlar eller att motorn "hänger kvar" på högt varvtal direkt efter kallstart eller efter att man har släppt gasen. Spikningar är det ingen nämnvärd risk för eftersom tändsystemet har knackreglering.

Om jag minns rätt så styrs Chrysler-tändsystemet av en egen tryckgivare, som är inbyggd i styrdonet och ansluten antingen till insugningsröret eller till ett vakuumuttag på spjällhuset.
Om det går att komma åt den elektriska signalen från tryckgivaren, så mät den under körning och se vilken spänning du kan få som mest (motsvarande största undertryck i insugningsröret). Troligen blir detta vid körning med lätt gaspådrag och relativt högt varvtal. Bortse från eventuella extremvärden du kan få fram vid motorbromsning. Koppla sedan bort tryckgivaren och anslut en fast likspänning motsvarande det högsta värdet till samma ingång på styrdonet. Man kan förmodligen skapa den spänningen med en spänningsdelare från tryckgivarens matningsspänning till jord.
Eventuellt kan det vara lämpligt att koppla bort "tryckgivarspänningen" vid tomgång, det kan man i så fall göra med ett relä som styrs från tomgångskontakten vid gasspjället. Observera att det är 5 V spänningsnivåer där, inte 12 V! Man bör lägga en transistor emellan för att styra reläspolen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 11:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-17 08:57
Inlägg: 6
Ort: Från
Tack för tipsen! Du verkar ha stora kunskaper om detta, men det verkar onödigt komplicerat det här.
Ja, det är elektronisk tändförställning på den här modellen, men jag vet inte vad tändsystemet heter. Det går en vit plastslang in i styrboxen.

Går det inte att byta ut styrboxen mot en ny optimerad för etanol. Problemet är väl att programmera in tändkurvan. Det bästa vore om man kunde ha två kurvor inprogrammerade - en för bensin och en för etanol. Då skulle det vara enkelt att växla mellan drivmedlen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det vore ju i och för sig den bästa lösningen att ge sig på att "hacka" tändförställningskurvorna.

Men det här tändsystemet är så pass ovanligt, vad jag vet finns det inte på någon annan bil än just Volvo 240 '87 och tidiga '88 med B230F. Samma motor har ett helt annorlunda tändsystem när den sitter i t ex en 740. Möjligen kan det också ha förekommit på en del amerikanska Chrysler-bilar.
Det verkar alltså inte vara många som har ägnat sig åt att försöka modifiera det. Om styrdonet är byggt på samma sätt som Chryslers insprutningsstyrdon från samma tid, så är kretskortet ingjutet i en mjuk, brunaktig gummimassa, det gör det också lite mer motbjudande än vanligt att plocka isär, mäta och laborera med saker. Men massan är så pass genomskinlig att man ser vad som finns under den, och den är inte hårdare än att den går ganska lätt att peta bort om man t ex verkligen måste reparera något.
Troligtvis ligger all programvara och data i ett vanligt epromminne, så det vore i alla fall teoretiskt möjligt att sätta dit en sockel så att man lätt kan byta mellan två olika eprommar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändtidpunkt, B230F
InläggPostat: fre 18-07-13 20:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag sent omsider kommit över ett sånt där Chryslertändsystem för undersökning.
Det kommer från en Volvo 245 '87. Styrdonets Volvo-detaljnummer är 1346107. Blå typskylt med grå färgpunkt. Används ihop med en Bosch-fördelare med hallgivare.

Det verkar svårt att få ut signal från tryckgivaren, den är induktiv av typ spole med rörlig järnkärna. Har inte kunnat mäta upp någon signal på dess anslutningar, det är möjligt att programvaran inte aktiverar mätkretsen förrän motorn går.
Microcontrollern är en RCA (sedermera Harris / Intersil) 1802, inte så vanlig inom fordonsindustrin men tydligen använde Chrysler även den i en del styrdon för elektroniska förgasare på 80-talet, Bosch använde den i några mycket tidiga Motronicstyrdon. Här i Sverige kanske den är mest välkänd för att den användes av SRA / Ericsson i kommunikationsradio och NMT-mobiltelefoner.
Precis som jag misstänkte för 10 år sedan så ligger programvaran i ett yttre epromminne, troligen ett 2716 på 2 kB.

Det här tändsystemet har inget stöd alls för någon form av diagnostik eller felkodsvisning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011