Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 04:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 15:06 
Forummoderator

Ja, i självtestläget bör man höra tydligt att det tickar om spridarna.

Om spridare blir igensatta brukar det vara det lilla filter som sitter vid bränsleinloppet som det blir stopp i. Ett sätt att rengöra dem är att suga tvättvätska (t ex bensin) bakvägen genom spridarna, men då måste förstås vätskan och utsidan av spridaren vara absolut ren först. Om man kan ha spridaren liggande i ultraljudstvätt under tiden är det förstås ännu bättre.

De gånger jag har rengjort spridare, har jag börjat med att sätta skyddshattar i ändarna av dem och tvätta av dem utvändigt (först grovtvättning med borste och sen ultraljudstvätt). Därefter rengöring av ultraljudstvätten, ren bensin i den, och så stoppar man ner spridarna en i taget igen. Jag använder vakuumpumpen i en gammal fördelarprovbänk för att suga tvättvätska bakvägen, och har en flaska inkopplad på vägen för att inte få in bensin i vakuumpumpen. Det är intressant att se vad som samlar sig i den där flaskan, i riktigt svåra fall har det blivit en gråaktig sörja, nästan som lervälling.
Under tiden lägger man förstås spänning över spridaren. Det brukar räcka med 5-6 V för att en högohmig spridare ska öppna, ännu mindre för en lågohmig.

Med tanke på brandfaran så bör man ha en "riktig" spridarkontakt, så man inte får gnistbildning i närheten av bensinbadet. Se också till att det inte kan bli gnistor i ultraljudstvätten - slå inte på och av den med eventuell inbyggd strömbrytare eller timer utan gör det genom att sätta i och ta ur nätsladden (och ha skarvdosa/vägguttag en bra bit bort, helst högt upp). Håll till utomhus, helst vid kallt väder. Kör inte ultraljudstvätten så länge åt gången att bensinen blir nämnvärt varm.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 15:13 

Kanske jag har någon form av insprutarproblem i alla fall då, det går inte att höra att det tickar om insprutarna.
Går det att blåsa med munnen genom en frisk öppen spridare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 15:28 
Forummoderator

Sen är förstås frågan om det beror på spridarna eller på något elektriskt fel att de knappt klarar att öppna.

Det bör gå att blåsa, men jag tror knappt man märker om man får fram något flöde genom dem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 20:49 

Problemet löst!!!! :lol:

torbjorn skrev:
Möjligen skulle det kunna vara magnetventilen för tankventilation eller tomgångsventilen som ger något ljud ifrån sig.

Nej det är det inte, det som klickar under huven när man rör den andra spolen på bränslereläet (inte den som startar pumpen) är Radioavstörningsreläet som sitter på höger fjädertorn på expantionskärlet, som även matar insprutarna och kallstartsventil med 12V
Fingrade lite på det reläet och plötsligt kunde man tydligt höra hur insprutarna tickade när man körde självtesten (hålla ner knappen 3ggr i mer än 1 sek men inte 3sek)
torbjorn skrev:
Ja, i självtestläget bör man höra tydligt att det tickar om spridarna.

Fixade en sladd och byglade mellan de 2 grövsta kablarna (3 och 4 på sockeln) och se på fan, Volvan lever igen :D
Har inte öppnat reläet än men läste någonstans att det ev. går att laga då det är jorden som vibrerar loss (1 på sockeln)

Med andra ord hade detta inget med etanol att göra, och som jag skrev tidigare i tråden, att man ofta går över ån efter vatten när det gäller felsökning.
Bränslepump och svänghjulsgivare bytt i onödan, men det är klart inget dera var nog bytt på 38000mil så det kanske var dax ändå.

Jag får tacka alla för glada tillrop nu när vi går in i etanolträsket igen närsomhelst med en Flexitune, med målet att passera 40000 på enbart E85

Inläggsrubrik: långmil
InläggPostat: mån 08-07-07 22:18 

Har du kört den nästan 40000 mil på etanol/bensinblanding?

Berätta lite, vad har du för erfarenheter?

/Tobias

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme