Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 20:14 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Störtdykning för etanolen
Etanolförsäljningen rasade med hela 70 procent i höstas. Det visar preliminär statistik från Svenska Petroleuminstitutet, SPI

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 494201.ece

Men för bensinbolagen gör det ju inget om etanolförsäljningen störtdyker, folk tankar ju bensin i stället. :evil:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 05:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Och för Sekab gör det tydligen inget heller då deras dirre(tror jag det var) väl sa nått om att för dem spelar det ingen roll med en så fatal minskning men att det är tråkigt ur miljösynpunkt! Vad är det för ett företag som inte bryr sig om 50-70%:iga försäljningsminskningar?! Tycker det borde vara fatalt, såvida inte man säljer med förlust, vilket nuvarande pris talar starkt emot!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 09:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Därför har etanolförsäljningen rasat med 70 procent
Av Lotta Ringdahl

Energi Under de sista fyra månaderna av 2008 sjönk försäljningen av etanol E85 med hela 70 procent.

Anledningen är sänkt bensinpris som har fått etanolanvändningen att minska rejält.

Från föreningen etanol.nu hörs upprörda röster. ”Idag är det billigare att köra på klimatvidrig fossil bensin än att köra på E85” skriver de på sin hemsida där de även startat en namninsamling i protest mot att det inte längre lönar sig att ”tänka rätt”.

Och etanolanvändningen har minskat rejält. Det visar ny statistik från SPI, Svenska petroleuminstitutet. Enligt deras siffror gick försäljningen av E85 ner med 70 procent under de sista månaderna av 2008.

Tittar man på siffrorna helårsvis blir bilden dock en annan. Jämfört med 2007 steg försäljningen av etanol E85 med 86 procent, från 111 600 kubikmeter 2007 till 207 200 kubikmeter förra året.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.20 ... 70-procent

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 10:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
En spännande (inte) tanke jag hade när jag tankade i julhelgen, då B95 var billigare per liter än E85: Tänk om de skulle vara på detta viset då sommaretanolen införs, perfekt för bensinbolagen. Eftersom vi minskar på den billiga bensininblandningen måste vi tyvärr höja E85 för att kompensera det högre etanolpriset?

Med tanke på att etanolen följer med upp men inte ner när B95 ändras kan man ju undra hur de skulle gjort.

En konspiratorisk tanke till: Kan det vara så att OPEC flödar marknaden för att knäcka alternativen? Vem vill köpa en alternativbil nu när soppan är så billig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
gt-i skrev:
Vem vill köpa en alternativbil nu när soppan är så billig?


Från tråden http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=4518 :

Citat:
Miljöbilsförsäljningen under december 2008:

E85..........67,6% eller 4174 stycken eller 24,7% av det totala antalet sålda bilar
Bensin......10,3% eller 635 stycken eller 3,8% av det totala antalet sålda bilar
Diesel.......12,8% eller 788 stycken eller 4,7% av det totala antalet sålda bilar
Hybrid........6,2% eller 381 stycken eller 2,3% av det totala antalet sålda bilar
Gas............2,8% eller 174 stycken eller 1,0% av det totala antalet sålda bilar

Miljöbilsförsäljningen under hela 2008:

E85..........68,4% eller 57 854 stycken eller 22,8% av det totala antalet sålda bilar
Bensin......12,9% eller 10 889 stycken eller 4,3% av det totala antalet sålda bilar
Diesel.......12,8% eller 10 847 stycken eller 4,3% av det totala antalet sålda bilar
Hybrid........4,3% eller 3 635 stycken eller 1,4% av det totala antalet sålda bilar
Gas............1,6% eller 1 316 stycken eller 0,5% av det totala antalet sålda bilar

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som väl är framstår det trots allt som väldigt korkat att inte satsa på en bil som till försumbar investeringskostnad kan gå på två bränslen i denna tid.
Därav kommer inte flexifuelbilar att sälja dåligt på länge än, vare sig nya eller begagnade.
Men så kan väl inga "experter" på bilvärdering tänka, Collin...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 20:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Håller med men jag tänkte ett steg längre, vem vill utveckla en dyr elbil/gas/hybrid nu när det är billigt med soppa? Sverige som marknad är väl försumbar i världen. Jänkarnas soppapriser avgör troligtvis de flesta satsningar. Förhoppningsvis fattar folk att detta bara är en kort smekmånad med billiga priser och betalar en extra slant för en "alternativbil". Jag är själv väldigt nöjd med möjligheten att välja vem jag vill vara beroende av.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 22:23 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Baggis skrev:
Och för Sekab gör det tydligen inget heller då deras dirre(tror jag det var) väl sa nått om att för dem spelar det ingen roll med en så fatal minskning men att det är tråkigt ur miljösynpunkt! Vad är det för ett företag som inte bryr sig om 50-70%:iga försäljningsminskningar?! Tycker det borde vara fatalt, såvida inte man säljer med förlust, vilket nuvarande pris talar starkt emot!


En trolig förklaring är att denna minskning precis bara märks i totalen hos SEKAB. SEKAB levererar ju även etanol till 5% inblandningen i bensin och den volymen är ännu så länge större än den till E85.
Sedan kan det vara så att man kallt räknar med att det är en tillfällig nedgång. Kanske är det till och med så att man på slutet har haft problem att köpa in tillräckliga volymer "verifierat hållbar" etanol och därmed välkomnar en lättnad på efterfrågan under ett tag för att hinna ikapp.
Och om jag inte minns fel så går SEKAB med förlust, så någon stor vinstmarginal har de nog inte på etanolen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
gt-i skrev:
Håller med men jag tänkte ett steg längre, vem vill utveckla en dyr elbil/gas/hybrid nu när det är billigt med soppa? Sverige som marknad är väl försumbar i världen. Jänkarnas soppapriser avgör troligtvis de flesta satsningar. Förhoppningsvis fattar folk att detta bara är en kort smekmånad med billiga priser och betalar en extra slant för en "alternativbil". Jag är själv väldigt nöjd med möjligheten att välja vem jag vill vara beroende av.


Enligt medierapporteringen från Detroitsalongen var de "heta" bilarna "alternativbilar". Nästan allihopa var hybridbilar; el vanligtvis tillsammans med bensinmotor då diesel knappt existerar i USA. El-/etanolhybrid vet jag inte om det fanns någon där, mer än möjligen någon från SAAB. Hur som helst är "alternativbilarna" heta i USA i form av hybridbilarna, men jag tror att det dröjer än innan detta ses som något för gemene man såsom etanolbilarna i Sverige. Hybridbilarna ses nog fortfarande som något för idealister eller för den med behov av miljöimage.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är en väldig skillnad på vad man visar på bilsalonger och vad man jobbar mest med hemma.
Bilsalonger kan ibland spegla sanningen, men ibland i tider av stor osäkerhet om framtiden, dels användas till att försöka ge sken av att man inte har halkat efter, dels som test på media och bilköpare om en modell har potential till att bli en storsäljare eller inte.
Och den längre tidshorisonten, den som handlar om tillverkarens syn på längre sikt än nästkommande modell, ja den ser vi aldrig annat än som tomma ord, på en bilsalong.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
karlmb skrev:
Det är en väldig skillnad på vad man visar på bilsalonger och vad man jobbar mest med hemma.
Bilsalonger kan ibland spegla sanningen, men ibland i tider av stor osäkerhet om framtiden, dels användas till att försöka ge sken av att man inte har halkat efter, dels som test på media och bilköpare om en modell har potential till att bli en storsäljare eller inte.
Och den längre tidshorisonten, den som handlar om tillverkarens syn på längre sikt än nästkommande modell, ja den ser vi aldrig annat än som tomma ord, på en bilsalong.


Helt rätt. Jag försökte uttrycka det, men suddade sedan ut detta. Du beskrev det bättre än vad jag försökte i den text jag utelämnade. Vad som de facto är "hett" måste väl ändå vara det som rullar ut från bilförsääljarna och då är absolut hybridbilen ganska sval och diesel inte riktigt så hett som beskrivs i media och etanolbilen ganska het, till skillnad från iskall som media beskriver verkligheten. I Sverige då alltså.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011