Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 20-12-02 22:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-02-06 11:46 
Forummoderator

När man ser trailern för programmet på TV får man intrycket att programmet är ännu en propagandafilm mot etanol, men läser man om vad programmet verkligen ska handla om verkar det betydligt mer nyanserat:

Citat:
Miljöbilsfeber

I Sverige har etanol varit politikernas favoritspår. Framställt av skog skulle det bli en ny framtidsindustri. Men tveksamheten kring biobränslena har växt. Skulle det fungera om alla gör som vi? Och politikerna byter spår: nu är det laddhybrider och el som gäller. Men hur långt kommer en lastbil på batteri? Det verkar alltid finnas en hake. I Dokument inifrån: Miljöbilsfeber granskar Pär Fjällström alternativen.

Sverige är unikt i Europa - inget annat land har satsat så hårt på etanolbilar. Vi skulle gå före och visa vägen bort från bensin och diesel. Samtidigt skulle vi kunna göra etanol av skog och få en helt ny industri i Norrlands-kommunerna.

Men nu växer osäkerheten. Inom EU har biodrivmedlens klimatnytta kraftigt ifrågasatts, inte minst av miljörörelsen. I EU-parlamentet gick De Gröna i spetsen för att stoppa kommissionens förslag om 10 procent biodrivmedel till 2020.

Och etanolfabrikerna i norr tycks mycket avlägsna.

- På rent företagsekonomiska grunder är det mer intressant att använda vår cellulosateknik i andra delar av världen, säger SEKAB:s VD Per Carstedt.

Men i Hagfors hoppas man på miljöprofilen Björn Gillberg, som har långt gångna planer på att i stället göra metanol, träsprit, av skog.

- Det är känd teknik, enklare att göra än etanol, och fungerar lika bra i bilmotorn, säger han.

Men pengarna, ett par miljarder, saknas. Och alternativen är många: biogas, rapsolja, dimetyleter, vätgas... Samtidigt har politikerna fått ett nytt favoritprojekt: laddhybriden, bilen med både elmotor och förbränningsmotor. Snart finns den i bilhandeln.

- Det har svängt totalt de senaste fem åren. Nu satsas enorma summor på detta, säger Hans Folkesson, ordförande i Svenskt Hybridfordonscentrum, veteran i bilbranschen.

Men varifrån ska elen tas? Och hur långt kan en lastbil komma på batteri?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1 ... pos=lasMer

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 15:27 
Forummoderator

Metanol fungerar inte alls lika bra i bilmotorn! Och inte i infrastrukturen heller.
Korrosion och gifter...
Undrar om Gillberg får ngn enda kritisk fråga?
Jag håller andan till på söndag och väntar mig det värsta...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 02:51 

karlmb skrev:
Metanol fungerar inte alls lika bra i bilmotorn! Och inte i infrastrukturen heller.
Korrosion och gifter...
Undrar om Gillberg får ngn enda kritisk fråga?
Jag håller andan till på söndag och väntar mig det värsta...

---------------------------------
Problemet med metanol är förutom att det är korrosivt att det lätt bildas formaldehyd vid förbränningen och trots katalysatorer etc. får man räkna med att en del kommer ut med avgaserna vid kallstart etc.

Visst går det att lösa problemen med att det är korrosivt men under lång tid får man räkna med att det bara finns enstaka 'metanolmackar' och enstaka 'metanolbilar'.

Och dricker man metanol även i små mängder blir man blind.

mvh/BP

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 12:11 
Forummoderator

Tyvärr är det många etanolskeptiker som köpt Björn Gillbergs metanolsnack rakt av eftersom det "tillverkas av trä och därför inte konkurrerar med matproduktionen". Ingen har tänkt på/vetat att etanol också kan tillverkas av trä.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 21:10 
Forummoderator

Man gick inte in så mycket i detalj om varje lösning men jag tycker att man gjorde en rätt informativ överblick över alternativen och dess positiva och negativa egenskaper. Och en slutkläm som också jag tror på, "kanske kommer det inte bli ett alternativ utan flera".

Det pratades en del om Sekab också, kommunerna som satsat pengar var inte speciellt glada. Och jag har full förståelse för att man inte vill att satsade pengar ska gå till etanolproduktion i Afrika. Det lät heller inte så positivt när det gäller potentiell cellulosaetanolproduktion i Sverige vilket är lite oroväckande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 07:41 
Forummoderator

Tralierna för programmet fokuserade på ifrågasättandet av etanol, men så här i efterhand måste det varit för att locka tittare till programmet, för det var ju inte det programmet handlade om. Alla drivmedel hade fördelar och nackdelar och dessa redovisades på ett bra sätt. Jag tyckte programmet var det bästa hittills av de som sagt sig granska olika drivmedel. Vägverkets skepsis mot etanol framkom ju ganska tydligt när det visade sig att de stödde tanken, som även sådana som Robert Collin stödjer, nämligen snålare motorer framför biobränsle. Slutklämmen för programmet var ändå precis det jag hela tiden har hävdat: Ingen lösning kommer att vara den enda (och därmed föll argumentet att vi inte ska satsa på etanol för det räcker inte till alla bilar). Av lösningarna som räknades upp i programmet angavs laddhybriden med biodrivmedel som brändle för förbränningsmotorn som en av de mest kompetenta, vilket jag också sagt sedan första laddhybriden presenterades.

Den som sett programmet och fortfarande pratar om att byta sin bensinbil mot dieselbil för miljön och klimatets skull har inte fattat någonting!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 08:48 

Ja och själv utan att ännu sett programmet står det som tämligen självklart ända sedan jag för egen del började detta med etanol för dryga 10 år sedan, att som detta nu skulle vara den enda lösningen vilken många förvånat direkt kopplar till, vilket inte alls är fallet och därmed heller inte fel att delvis satsa på tex etanolen, detta låter iaf rimmligt i mina öron.

Utan alla allternativ kommer att behövas! Och det från vad man redan i dag kan göra (läs: konverteringar) till så bränslesnålare motorer, hybrider i olika former.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 10:07 
Forummoderator

Chaan skrev:
De som var så glada så sent som i höstas
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... ight=mille

Vilket skulle bero på att Sekab nu verkar inrikta sig på att sälja tekniken utomlands och tillverka etanol i Afrika istället för lokalt i de kommuner som satsar/satsat pengar.

Citat:
Laban skrev:
Det lät heller inte så positivt när det gäller potentiell cellulosaetanolproduktion i Sverige

Inte?

Se ovan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 10:18 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Peter skrev:
Ja och själv utan att ännu sett programmet står det som tämligen självklart ända sedan jag för egen del började detta med etanol för dryga 10 år sedan, att som detta nu skulle vara den enda lösningen vilken många förvånat direkt kopplar till, vilket inte alls är fallet och därmed heller inte fel att delvis satsa på tex etanolen, detta låter iaf rimmligt i mina öron.

Utan alla allternativ kommer att behövas! Och det från vad man redan i dag kan göra (läs: konverteringar) till så bränslesnålare motorer, hybrider i olika former.

Såg bara lite av programmet men håller helt med Peter. Man kan diskutera i oändligheten i vad som är effektivaste/bäst osv. Faktum är att det altid kommer att annonseras något som är "bättre" och kommer inom "några år", det må vara våtgas och bränslecellsbilar som "alla" för några år sedan trodde stenhårt skulle ersätta våra (etanol)bilar eller nu är de el och el-plugin som gäller.

Etanol finns här och nu och vi kan inte längre vänta på bättre tekniker utan måste agera nu för att minska CO2 utsläppen.

Olle Hådell kör samma gamla ramsa att vi behöver snålare bilar som i EU och att byta ut bilparken det ger mera än om vi får dubelt så många etanolbilar. Samma sak sa han redan för många år sedan då han kallade etanolbilar mest vara ett "pedagogiskt exempel" utan någon verkan. Han jämför alltså situationen där alla bilar har blivit utbytta mot snålare (diesel?) bilar jämfört med att några bilar bytts ut mot etanolbilar. Varför inte jämföra då med att alla bilar blivit etanolbilar? Känner han inte till vilka problem dieselflottan i EU ställer till med?

Givetvis ska man minska bränsleförbrukningen av nya bilar men det är betydigt lättare att bygga om en befintlig bilark av bensinbilar till etanol än att byta ut det mot nya snåla bilar. Dessutom ger ombyggnaden till etanol en mkt större klimatnytta än att byta ut de mot indre snålare bilar även om man inte räknar in all energi som går åt för att srota bilarna och bygga nya. Hur fel han har blir allt mera uppenbar om man läser Naturvårdsverkets och Vägverkets egna rapporter som t ex "Index över nya bilars klimatpåverkan".

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 10:47 
Forummoderator

Appropå tjatet att en ökning av etanolinblandningen från 5% till 10% skulle ge större effekt än fler etanolbilar... Det finns cirka 4 000 000 personbilar i Sverige. Om vi låtsas att alla är bensinbilar innebär det att nuvarande 5-procentiga inblandning motsvarar 250 000 etanolbilar som enbart körs på etanolbilar som körs på E100. 10% etanol i bensin skulle alltså motsvara 500 000 etanolbilar. Idag finns knappt 150 000 etanolbilar som körs på E85. De skulle behöva bli 380 000 till för att motsvara 10% etanol i bensin. Jättemånga? Nej, det tycker jag inte. Utan alltför mycket antietanolpropaganda eller uppochnervända drivmedelspriser tror jag vi uppnår det om några år.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 11:14 

Knappast om relationen bensinpris/E85-pris konserveras på nuvarande nivå.

Utan miljörabatt på 10.000 kr är flexifuelbilar bara intressant om det är billigare att köra på E85 än på bensin.

Att öka etanolandelen i all bensin är därför kanske det enda praktiska sättet att öka biobränsleanvändningen i bilparken.

mvh/BP

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 11:18 
Forummoderator

OK, ett balanserat program då äntligen...Får kolla på reprisen.
Detta med flera olika lösningar är ju inget fel i sig.
Men om någon visar sig vara mkt bättre än andra så blir det med naturen en likriktning mot det alternativet.
Så gick det för bensin, mkt länge var det bara det som gällde för både lätta och tunga fordon.
Och jag har uppfattningen att det mkt väl kan bli etanol som blir den "enda" lösningen iaf.
Och det beror på att jag ser etanol som energibärare, inte som mat- eller skog- eller solcells-produkt.
Där har vi mångfalden, i produktionssätten.
Och det är därför hela diskussionen borde handla om det istf om vilken energibärare som är bäst i fordon.
För det är redan självklart för mig.

En enda energibärare ger dessutom möjlighet för alla fordonstillverkare att optimera alla egenskaper effektivt, till skillnad om man måste glänsa varje år de kommande 10-20åren med nya sciencefiction-drivsystem på bilmässorna för att inte hamna i skamvrån!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme