Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-08-19 00:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 172 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 18-06-28 11:16 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 115
Ort: Halmstad
Aldrig får man vara riktigt glad. ... :twisted: :evil:
Tankade igår, 1,3 l/mil. är ju riktigt bra för att vara denna bil. Och mig.... Dock var felkod 2-3-2 tillbaka idag. Det måste vara något med bränslet. Dom stod med tankbil där när jag tankade, men vet ej om dom fyllt på E85 innan jag tankade. Det var ju samma i höstas när jag tankade innan problemen började, då stod där också en tankbil om ja minns rätt. Nu ska ja inte göra mer än nolla felkoderna och så ska jag tanka på ett annat ställe nästa gång..... :twisted:
Har hela tiden tankat på samma ställe (Ingo, f.d. Jet) men det finns en annan mack någon km bort. Provade där i vintras en gång men där kom ingenting ur handtaget, antingen var det fel på pumpen eller så hade dom inget i tanken

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-07-03 20:00 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 115
Ort: Halmstad
Har några dagar kört ganska mycket och helt plötsligt började ventilerna "ticka". Nästan ingen olja kvar, hällde i nästan 2 liter och det slutade "ticka". Efter det har det inte varit några felkoder...... :D Ska köra lite mindre framöver men fortsätter kolla felkoder efter varje (ibland under) körning. Kan det vara så att det är när motoroljan blir tillräckligt utspädd av etanol vid mina korta kösträckor så suger det in etanol genom vevhusventilationen visar felkod 2-3-2 och som dunstar och förbränns vid långkörning så felkoderna slutar komma?????? Ska köra som vanligt nu ett tag så får jag se om det kommer tillbaka om en månad igen. Ska byta olja och filter först så det är "riktig" olja i motorn.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 18-07-19 08:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 115
Ort: Halmstad
Det blev aldrig något oljebyte, hade inte tillräckligt kvar j dunken (10L Biltemas grön 10W-40) så jag har kört vidare. Inga felkoder. Har dom senaste dagarna "grejat bromsar" på svågern husvagn. En gammal, ej mycket körd (lär ha varit i Italien en gång när den var ny) Solifer 450 Artic. Den har mest använts som rastbod i förre ägarens byggfirma och är ej körd med dom senast 10 åren. Plockade ner allt och bytte vajrar, gasdämpare och smorde upp allt. Det blev en 2-a på ojämna bromsar. Hem och plockade isär igen. Putsade av bromsbanden (såg nästan nya ut) med en bandslip, skiftade övre bromsbandet (höger mot vänster), monterad ihop och körde en lång runda (6 -7 mil). Svängde inom Bilprovningen igen (dom hade faktiskt tid att kolla den) och fick den godkänd :D :D . Under denna provkörning med mycket inbromsning och mycket fullgas under belastning lär väl dom sista resterna av etanol i oljan "ångat ut" och oljenivån i motorn är normal (övre strecket). Och inga felkoder. De har varit väldigt varmt här och den elektriska fläkten framför kondensorn (använder AC-n konstant numera) går igång ganska ofta, så motorn har varit ordentligt varmkörd :shock: Dock inte så varm så tempmätaren rört sig. Det blir "vanlig" service i oktober/november och så får vi se om felkoderna kommer tillbaka vid bytet till E75, eller längre fram i vinter när det inte körs någon längre sträcka alls. Har ju inget jobb att köra till längre, men e.v ska jag hjälpa svågern i hans firma (mekanisk verkstad med CNC-styrda maskiner kombinerat med en reparationsverkstad för lantbruksmaskiner och smedja) det blir nästan som att sluta en cirkel, det var så jag en gång började för 52 år sedan. En bilverkstad som fixade allt, inkl. lantbruksmaskiner, traktorer, lastbilar, smide, båtmotorer (både inombords och utombords), staket, gräslippare och köksmaskiner.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-07-21 08:04 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 11
Hej Lennart, alltid trevligt att läsa dina berättelser!
Hade du så mycket etanol i oljan att du kunde se se skillnad på stickan? Eller hur märker man om det är etanol i oljan.

Kör ju numera på 100% E85. Har konverterat med drygt 60% större spridare och hoppas därmed slippa krångla med kallstartsanordning. Bilen står i garage och har dessutom motorvärmare. Hur ofta behöver man byta olja?

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-07-21 18:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Om det finns bränsle i oljan brukar det märkas på lukten.
Kör man under sådana förhållanden att oljan blir genomvarm relativt ofta - dvs inte enbart kortkörningar utan bilen får regelbundet, minst någon gång i månaden, gå några timmar i sträck i landsvägskörning med oljetemp över 80 grader - så finns det ingen anledning att byta olja oftare än vid bensindrift, snarare tvärt om.

Tänk på att motoroljan värms upp mycket långsammare efter start än vad kylvattnet gör, det kan behövas en halvtimme till efter att kylvattnet är varmt enligt tempmätaren innan oljan har nått full temperatur. Det kan gå något fortare på motorer som har oljekylare i form av värmeväxlare mellan olja och vatten, den hjälper även till att värma oljan under varmkörningsförloppet. Det kan vara intressant att ordna en oljetempmätare - i enklaste fall provisoriskt i form av en digital stektermometer med givaren fastsurrad vid oljefiltret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 18-07-22 07:17 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 115
Ort: Halmstad
Tack för svar,. Jag "känner" att det luktar "sprit" om motorn ibland så det är säkert så. Men haft lite bränsleläck också, dock inte på ett tag nu
Jag har haft tankar om oljetryck och och framför allt oljetemperatur mätare. Hade oljetemp. mätare i min trimmade Volvo PV och den "räddade" motorn mer än en gång. En gång på hemväg från Helsingborg och motorvägen norrut mot Hallandsåsen. Nästan ingen trafik och "gasen i botten". Hastighetsmätaren var också i botten och den blir "helröd" på dessa gamla "liggande" mätare. Hade overdrive på denna så den varvade inte så fruktansvärt högt (ingen varvräknare), uppskattad hastighet c:a 180 -200 km/tim. Oljetemperaturen låg på c:a 120-140°, körde på en "rak" SAE 30 olja av bra kvalitet (Duckham). Men när det började gå uppför på Åsen så dröjde det inte länge förrän oljetemp. mätaren stod på 180°. Det kom plötsligt och direkt så hade jag inte haft ett öga på mätaren hela tiden hade jag nog inte kommit många 100 meter till. Det blev att släppa på gasen ner till omkring 100 km/tim så sjönk oljetemp en nästan omgående.
Har kört ganska mycket (med mina mått) sista tiden, men nu få nog Volvon stå ett tag. Frugan börjar semesten i morgon så då kör hon mestadels och då blir det hennes Passat.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-08-18 16:36 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 115
Ort: Halmstad
Har nu kört en månad till. Det är fortfarande samma. Ibland blir det felkoder och ibland inte. Provat med och utan AC, provar med att köra som en "idiot" och som den pensionär jag just blivit. Ingen skillnad. Det går några dagar utan felkoder och så blir det felkod varjedag igen. Tankade i förrgår, 1,6 l/milen, acceptabelt.... Efter jag tankat så blev det felkod (alltid 2-3-2) igen, sänkte i rena ilskan bränsletrycket från 3,8 kg till 3,4 kg. Just nu, ingen felkod. Med AC på. :evil: :twisted: Kör vidare "som vanligt" och nollar felkoden. Köpt hem motorolja och filter nu (äntligen) och ska byta det och tändstift framöver och så får vi se vad som händer

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 172 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011